گزارش/

بزرگترین بیمارستان در دست ساخت کشور نیازمند توجه دولت است

1400/11/23 - 12:32 - کد خبر: 58924 نسخه چاپی

نصر: بزرگترین، مجهزترین و مدرن ترین بیمارستان در دست ساخت کشور در تبریز که خدمات آن می‌تواند منطقه شمالغرب و کل کشور را پوشش دهد، نیازمند توجه جدی و بیش از پیش دولت سیزدهم است.

به گزارش نصر، عملیات اجرایی بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز در سال ۱۳۹۵ شروع شده و به رغم محدودیت ها و تنگناهای اعتباری و نیز شرایط تحریمی کشور، همچنان ادامه دارد، اما به دلیل همین مشکلات آن گونه که باید از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست.
بدون تردید تکمیل این مرکز جامع بیمارستانی یکی از مطالبات مهم و اصلی مردم آذربایجان در حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که با بهره برداری از آن بسیاری از مشکلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی و حتی ترافیک شهری و هزینه های گزاف رفت و آمد اضافی مردم به شکل چشم گیری کاهش می یابد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از این مگاپروژه بخش سلامت آذربایجان شرقی به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین پروژه بیمارستانی کشور یاد کرد و گفت: تزریق اعتبارات مناسب و مکفی برای تکمیل این بیمارستان نه تنها برای منطقه شمال غرب، بلکه برای کل کشور منشاء آثار مثبت و مفیدی خواهد بود.
دکتر علی جنتی با بیان اینکه انتظار می رود دولت سیزدهم در راستای توجه به موضوع سلامت به این پروژه مهم ملی توجه بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: اهمیت دادن به بخش سلامت یکی از اولویت های اصلی دولت مردمی  است که بر همین اساس چنانچه اعتبارات لازم به این طرح تزریق شود، با فاز بندی مناسب می توان تا پایان دولت حداقل فاز اول آنرا به بهره برداری رساند که این موضوع دستاوردی بس عظیم برای دولت به شمار می رود.
وی میزان پیشرفت فیزیکی بیمارستان جامع یکهزار تختخوابی تبریز را ۲۲ درصد اعلام و اضافه کرد: این پیشرفت کل پروژه را در برمی گیرد اما اگر فاز نخست آنرا در نظر بگیریم، این درصد بیشتر است؛ بر همین مبنا اگر دولت اعتبارات مناسبی برای سال آینده و سال های دیگر تخصیص دهد و آن را جذب کنیم، بسیار امیدواریم این فاز را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.
جنتی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح با احتساب قیمت های امروزی را افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و اظهار داشت: چنانچه این میزان بودجه با زمان بندی مناسب و به صورت مستمر در مدت چهار سال به پروژه تخصیص داده شود و تمامی آن جذب شود، کل پروژه را می توان ظرف ۴ تا ۵ سال به بهرداری رساند.
وی ادامه داد: بیمارستان جامع تبریز در حقیقت یک طرح مگا هاسپیتال است که تمامی خدمات درمانی، بهداشتی و پزشکی از کوچکترین مسایل تا تخصصی ترین اعمال جراحی و مراقبت های مختلف در آن تعریف شده است تا بیمار با انواع مشکلات بدون خروج از محل بیمارستان خدمات مورد نیاز را دریافت کند.
جنتی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود از این نوع بیمارستان به تعداد ۱۰ مورد در استان های مختلف ساخته شود، یادآور شد: اما به دلیل بروز برخی مشکلات این امر تنها برای کلانشهر تبریز تعریف، تدوین و مصوب شد و اکنون لازم است دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداری و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی مساعدت های لازم را انجام دهند تا این مگاپروژه به سرانجام برسد.
وی مساحت کلی بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز را ۱۴۵ هزار متر مربع و زیربنای تعریف شده آن را ۱۲۵ هزار مترمربع بیان کرد و گفت: تاکنون برای اجرای این پروژه حدود ۲۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است و به طور متوسط سالانه ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داشته ایم، در حالیکه برای رعایت زمان بندی طرح باید سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار محقق شود.
جنتی محدودیت های مالی دولت را یکی از موانع مهم کندی پیشرفت فیزیکی طرح یاد کرد و افزود: با وجود این مشکلات دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش می کند از طریق تهاترهای مالیاتی و نفتی بودجه هایی را تامین کند تا  شاهد رکود پروژه نشویم.
وی یکی از مزیت های بسیار مهم و تاثیرگذار تکمیل این بیمارستان را جایگزینی ۲ بیمارستان کنونی امام خمینی(ره) و شهدای تبریز ذکر و اضافه کرد: با انتقال این ۲ مرکز بیمارستانی که حجم قابل توجهی از مراجعان به مراکز درمانی کلانشهر تبریز را به خود اختصاص می دهند، ترفیکی شهری کاهش یافته و هزینه های نظام سلامت و خانوارها نیز به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه در نظام سلامت جهان و در کشورهای پیشرفته دیگر ساخت بیمارستان های ۵۰، ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ تختخوابی منسوخ شده است، یادآور شد: امروز در اکثر این کشورها به سمت ساخت  بیمارستان های جامع می روند تا با کمترین هزینه، بیشترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی و پزشکی به مشتریان ارایه شود.
جنتی طراحی بیمارستان جامع تبریز را منطبق بر نقشه های نوین مهندسی سازه های بیمارستانی و نیازمندی های روز و مدرن جهانی دانست که در قالب ۵ برج ۳ طبقه ای که هر کدام دارای ۲۰۰ تختخواب است، ساخته می شود.
به گفته وی با تکمیل این بیمارستان جامع حداقل برای ۲ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و رسانه های گروهی درخواست کرد تا با پرداخت ویژه به پروژه بیمارستان یکهزار تختخوابی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی را در تکمیل آن یار کنند، چرا که به گفته وی بدون توجه به این دو مرجع نمی توان به انتظارات پاسخ داد.
انتهای پیام/
بزرگترین بیمارستان در دست ساخت کشور نیازمند توجه دولت است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار