خبر/

امیکرون بلای جان کودکان/ هوای فرزندانمان را بیشتر داشته باشیم

1400/11/23 - 09:46 - کد خبر: 58903 نسخه چاپی

نصر: امروز امیکرون ( نوع جدید ویروس منحوس کرونا) به چنان قدرت انتشاری دست یافته که بلای جان کودکان بی دفاع کشورمان شده است و والدین، سلاحی جز ماسک و واکسن در مقابل آن ندارند.

به گزارش نصر، کودکان زیر ۱۲ سال، یکی  از اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌روند که حتی برخی در سن نوزادی و خردسالی، تصوری از ویروس کرونا ندارند. ویروسی که در جان ملت ایران، از نوزاد گرفته تا کهنسال، ریشه دوانده و اینبار با چهره‌ای جدید دنبال به دام انداختن کودکان است.
بنا بر گفته‌ی مسئولان ارشد کشوری، کودکان کرونایی در سویه امیکرون و  پیک ششم، ۲۰ درصد کل مبتلایان را شامل می‌شوند که نسبت به سویه دلتا و پیک پنجم با کمتر از دو درصد، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
بنا بر گفته‌ی دکتر بهمن نقی پور، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خطر امیکرون در کودکان استان، بسیار بالا بوده و لازم است تا خانواده‌ها توجه جدی به سلامت و بهداشت فرزندانشان داشته باشند.
وی، با اشاره به سرعت قابل توجه انتشار امیکرون در جامعه، بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و می‌گوید: متاسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در آذربایجان شرقی به حدود ۵۰ درصد و حتی در برخی مناطق به زیر ۵۰ درصد رسیده که نشان از عادی انگاری مردم و نفوذ بیشتر کرونا در بین مردم است.
وی با اشاره به تاثیر دریافت دز سوم واکسن کرونا در جلوگیری از ابتلای شدید به این بیماری و مرگ ناشی از آن، می‌افزاید: تاکنون ۲۳ درصد از جمعیت ۹ تا ۱۲ ساله استان، واکسن دریافت کرده‌اند و مجوز واکسیناسیون ۵ تا ۹ ساله‌ها نیز صادر شده و این کودکان هم می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
نقی پور خاطرنشان کرد: والدین نیز نقش اساسی در بهبود یا تشدید وضعیت کودکان کرونایی دارند، از این رو لازم است تا والدین و سایر اعضای خانه هم نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.     
اکنون در وضعیت هشداردهنده‌ای قرار داریم که با توجه به شرایط موجود جامعه، زنگ خطری برای خانواده‌ها به صدا آورده است. به طوری که خبر فوت پنج کودک اهل آذربایجان غربی که مبتلا به امیکرون بودند، خانواده‌ها را بیش از پیش با خطری که مواجه هستند، آشنا کرد.
کودکان همواره و به خصوص در دوران کسالت، نیاز به مراقبت‌های اساسی و ویژه دارند. مراقبت‌هایی که بیشتر بار آن بر گردن مادران می‌افتد و آن‌ها هستند که تا زمان بهبودی کامل فرزندشان از جان خود مایه می‌گذارند. اما متاسفانه در این بیماری، کودکان کرونایی خود عامل انتشار امیکرون به والدین بوده و با توجه به سرعت بالای گسترش این ویروس، به جرات می‌توان گفت که تمامی خانواده را درگیر می‌کند.
در شرایطی که یک خانواده درگیر کرونا هستند، رسیدگی به وضعیت کودکان خردسال سخت تر از گذشته می‌شود و شاید همین موضوع است که وضعیت برخی را تا حد بستری شدن پیش می‌برد. هم‌چنین گفتنی است که این کودکان معمولا ویروس کرونا و به خصوص امیکرون را از خانواده، مهدکودک، محیط‌های آموزشی و امثال آن دریافت می‌کنند، از این رو لازم است تا دستورالعمل‌های بهداشتی به این کودکانی که درکی از محیط دارند، گوشزد شود و کودکان نوزاد و زیر دو ساله را نیز تا حد امکان در تجمعات و اماکن شلوغ منع کرد.
با توجه به شرایط کنونی، ممکن است برخی خانواده‌ها هنوز با علائمسویه امیکرون ویروس کرونا و یا نحوه مواجهه با آن آشنا نباشند. در این راستا با دکتر شهرام عبدلی اسکویی، فوق تخصص عفونی کودکان بیمارستان کودکان تبریز گفت‌وگو می‌کنیم.
دکتراسکویی با اشاره به افزایش آمار کودکان به کرونا، به ایسنا می‌گوید: الان تمامی گروه‌های سنی کودکان، از نوزادی تا دانش آموزی، به امیکرون  مبتلا می‌شوند که اغلب هم نشانه‌های آن، شبیه نشانه‌های سرما خوردگی بوده و این دو بیماری به لحاظ ظاهری قابل تفکیک نیست.
وی می‌افزاید: علائمی چون تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه خشک و خلط‌دار و گرفتگی صدا، علائم عمومی بدن مثل بدن درد، ضعف و بی حالی و علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ در کودکان مبتلا به امیکرون دیده می‌شود. در کودکانی که درک  کامل از اطراف خود داشته و می‌توانند وضعیت خود را توضیح دهند نیز علامت سرگیجه مشاهده شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: این سویه کرونا تاکنون موارد سرپایی ابتلا به کرونا را به شدت بالا برده و بار مراجعه کنندگان کودک کرونایی به پزشک افزایش چشم گیری داشته است اما قطعا در میان افزایش چندبرابری موارد سرپایی، موارد بدحال هم دیده می‌شود که در اثر تب طولانی بیش از سه شب و یا علائم شدید دیگر مجبور به  بستری هستند.
اسکویی با تاکید بر این‌که اکنون تمامی سرماخوردگی‌ها، امیکرون محسوب می‌شوند، می‌گوید: تعداد مراجعه کنندگان آنقدر بالا است که عملا امکان آزمایش از همه آن‌ها مقدور نیست پس باید هر کسی که به ظاهر مبتلا به سرماخوردگی است احتمال ابتلا به امیکرون را نیز در نظر داشته باشد.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری برای کودکان، اظهار می‌کند: توصیه می‌شود که حتما نحوه استفاده از ماسک و شست وشوی دست‌ها برای کودکان بالای دو سال آموزش داده شود. کودکان زیر دو سال به جهت شرایط جسمی و شیطنت کودکانه، معمولا نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: کودکان کرونایی در زمان نقاهت، نیاز به مراقبت زیادی دارند و از طرفی والدین خود منبع انتشار بیماری هستند، از این رو استفاده ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به خصوص تکمیل واکسیناسیون برای والدین نیز جزو ملزومات است. کودکان در عین حال که در معرض ابتلا به امیکرون قرار دارند، واسطه انتقال آن به سایر افراد نیزهستند.
این فوق متخصص عفونی کودکان  با اشاره به کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین بزرگسالان استان، می‌گوید: باید توجه داشت که بر اساس نظر کارشناسان علمی دنیا، دریافت دز سوم تا حد بالایی از ابتلای شدید و مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند.
وی با بیان این‌که امیکرون، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا، هر یک بیماری‌های ویروسی مسری هستند، ادامه می‌دهد: هر کودکی که علائم شبیه به سرماخوردگی داشته باشد، باید یک دوره کودتاه پنج الی هفت روزه قرنطینه را رعایت کند تا علائم برطرف شوند و سپس به وضعیت عادی بازگردد اما اگر برخی از علائم تشدید یابند، مثل سرفه شدید، تنگی نفس، استفراغ و اسهال شدید و تب طولانی، پی در پی و یا بیش از سه شب که منجر به کم آبی بدن کودک و یا خواب آلودگی می‌شوند بایستی به پزشک مراجعه کرد.
وی در خصوص راه‌های درمان کودکان ابتلا به امیکرون، می‌گوید: درمان خاصی برای درمان کودکان امیکرونی وجود ندارد، ولی توصیه می‌کنیم که حتما در کنار رژیم ساده غذایی مایعات مصرف شود.
اسکویی در خصوص مصرف خودسرانه برخی  از داروها برای درمان کودکان کرونایی، اظهار می‌کند: مادران می‌توانند  برای بهبود وضعیت کودکان خود برخی از داروها مثل تب بر، استامینوفن، قطره‌های بینی معمولی و نمکی و شربت سرفه را در مراحل اولیه بروز علائم استفاده کنند اما مصرف آنتی بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود زیرا مصرف این داروها برای درمان بیماری ویروسی کارایی ندارد.
وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها بایستی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها بدون تجویزپزشک خودداری کنند. برخی خانواده‌ها از داروهایی چون دیکلوفناکتان و آمپول‌های کورتون استفاده می‌کنند که مصرف آن‌ها به صورت خودسرانه اصلا قابل توجیه نیست.
انتهای پیام/
امیکرون بلای جان کودکان/ هوای فرزندانمان را بیشتر داشته باشیم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار