رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

حمایت ویژه دولت از توسعه کشت گلخانه‌ای در حوضه دریاچه ارومیه/ بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی به سوی صنعتی شدن حرکت می‌کند

1400/11/21 - 11:11 - کد خبر: 58836 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به مشکل کم آبی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: بحران کم آبی از مشکلات اساسی ما در بخش کشاورزی است و این موضوع در حوضه دریاچه ارومیه خود را بیشتر نشان می دهد و به همین سبب ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برنامه های اصلاح کشت و حمایت از کشت گلخانه ای را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.

به گزارش نصر، "اکبر فتحی" در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی به تشریح آخرین عملکرد سازمان متبوع خود در بخش کشاورزی استان پرداخت و با بیان اینکه آذربایجان شرقی 5 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد، افزود: متعهد هستیم صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در استان را با حمایت ها و مشوق های قانونی توسعه بخشیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به سمت و سوی صنعتی شدن حرکت می کند، اظهار کرد: البته هنوز بخش بزرگی از اقتصاد کشاورزی استان سنتی است، اما جهت گیری ها و برنامه ها به سمت کشاورزی صنعتی شدت بیشتری یافته و استقبال بخش خصوصی و کشاورزان هم به مرور رو زیادی نهاده است.

فتحی بیان کرد: مکانیزاسیون و صنعتی شدن بخش کشاورزی در سال های گذشته اثر خود را در افزایش تولید و کیفیت نشان داده و این روند در سال های آتی روند صعودی چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جغرافیایی آذربایجان شرقی گفت: صنعت کشاورزی استان با انواع تهدیدها و بلیات طبیعی مواجه است و ما سالانه خسارات زیادی از این حوزه می بینیم و ضروری است کشاورزان ما بیمه محصولات و باغات خود را جدی تر بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به مشکل کم آبی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: بحران کم آبی از مشکلات اساسی ما در بخش کشاورزی است و این موضوع در حوضه دریاچه ارومیه خود را بیشتر نشان می دهد و به همین سبب ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برنامه های اصلاح کشت و حمایت از کشت گلخانه ای را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.

فتحی خاطرنشان کرد: 46 درصد از اراضی کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه است و ضرورت اصلاح گونه ها، اصلاح نوع کشت ها و اجرای طرح های بهکاشت جهت استفاده بهینه از منابع آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه جزو ضرورت هاست و ما به این موضوع توجه ویژه داریم.

وی به توسعه کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: کشت گلخانه ای روش نوین و بهینه تولید محصولات کشاورزی است و آذربایجان شرقی در توسعه کشت گلخانه ای جزو استان های برتر کشور است و مگاپروژه های بسیار خوب و موثری در این حوزه توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در هریس و جلفا در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به اولویت بخشی به توسعه کشت گلخانه ای تاکید کرد و افزود: ما در شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به توسعه کشت گلخانه ای توجه ویژه ای داریم و برای صرفه جویی در مصرف آب و کمک به معیشت خانوارهای متاثر از وضعیت دریاچه ارومیه با تسهیلات ویژه ای از توسعه گلخانه ها در این مناطق و دیگر شهرستان های استان حمایت می کنیم.

فتحی اظهار کرد: ما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به گلخانه های کوچک مقیاس و تا 300 متر مربع هم برای حمایت از معیشت خانوار مجوزهای لازم را ارائه می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح کشاورزی قراردادی و تشکیل تعاونی های کشت تضمینی توسط خود کشاورزان را از دیگر طرح های در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در جهت حمایت از کشاورزان و تضمین سودآوری محصولات این طرح با مشارکت کشاورزان عزیز اجرایی می شود.

فتحی همچنین از حمایت از کشت فراسرزمینی برای صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از صادرات آب پنهان خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران در این حوزه نیز حمایت های ویژه ای انجام می دهد.

وی در بخش پایانی اظهارت خود به راه اندازی سامانه بازرگام در جهت حذف واسطه ها و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی اشاره کرد و اظهار داشت: در این سامانه مردم می توانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون واسطه و با قیمت کمتر از بازار سفارش داده و محصولات مورد نظرشان را در درب منزل تحویل بگیرند.

فتحی گفت: این طرح حاصل اجرای قانون انتزاع است که جزو توفیقات خوب دولت در بخش کشاورزی است که تولید، توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی می گذارد و مشکلات شبکه توزیع را که در گذشته وجود داشت، حل می کند.

انتهای پیام/
 
حمایت ویژه دولت از توسعه کشت گلخانه‌ای در حوضه دریاچه ارومیه/ بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی به سوی صنعتی شدن حرکت می‌کند محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار