گزارش/

سلامت ما به گوش‌هایمان بسته است

1400/11/18 - 15:26 - کد خبر: 58689 نسخه چاپی

نصر: گوش‌هایمان چند صباحی است که نقش موثرتری در حفظ سلامت جسمانی ما دارند تا جایی که هم باید برای توصیه‌های بهداشتی شنوا باشند و هم بندهای ماسک به دور آنها بسته شود.

به گزارش نصر، کارشناسان، افزایش تعداد نتایج مثبت در آزمایش‌های «پی سی آر» را نشان‌دهنده چرخش بالاتر ویروس اومیکرون در روزهای جاری می‌دانند و در چنین شرایطی مردم را به رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، حضور نیافتن در فضاهای بسته و پرتراکم و به خصوص دریافت نوبت سوم واکسن توصیه می‌کنند.
مواردی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با گوش‌هایمان در ارتباط است و تکرار آنها شاید راهکاری برای افزایش ضریب ایمنی در مقابل کرونا و جلوگیری از پیک ششم بیماری کووید ۱۹ باشد. 
اگرچه میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک در مناطق مختلف کشور متغیر است، اما تاحدودی می‌توان با بررسی وضعیت موجود در یک شهرستان نه چندان بزرگ و نه چندان کوچک همچون مراغه، به قیاس در مورد سایر شهرستان‌ها هم رسید. 

حدود نیمی از مردم ماسک می‌زنند
دکتر اصغر تنومند، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: حدود نیمی از جمعیت این شهرستان در فضاهای عمومی ماسک می‌زنند و این در حالی که همه کارشناسان به اهمیت استفاده از ماسک در زمینه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ اذعان دارند. 
این در حالی است که رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید دارد افرادی که آسیب‌پذیر هستند باید تشویق شوند تا از طریق ماسک با کیفیت بالا و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمع، از خود محافظت کنند؛ به گفته «محمد مهدی گویا» ماسک بهترین وسیله پیشگیری از کووید ۱۹ بوده و استفاده از هر نوع ماسک در دسترس، بهتر از عدم استفاده از آن است.  
وی ادامه داد: باید ماسک کاملا اندازه صورت باشد و حفاظت مناسبی ایجاد کند و فرد بتواند به طور مداوم از آن استفاده کند؛ ممکن است یک ماسک محافظت خوبی ایجاد کند اما فرد قادر به تحمل آن نباشد و به دفعات، ماسک را از صورت خود بردارد که طبعا از نظر پیشگیری کم‌اثر خواهد بود؛ همچنین در مدارس تمام معلمان، پرسنل، دانش‌آموزان و مراجعان بدون توجه به سابقه واکسیناسیون باید از ماسک استفاده کنند.
وی تاکید کرد: ماسک‌های باقدرت محافظت بالاتر یا «رسپیراتور» مانند N۹۵ برای شرایطی که احتمال انتقال بالاتر وجود دارد یا برای گروه‌های جمعیتی که در خطر ابتلا به انواع شدید کووید ۱۹ باشند، توصیه می‌شود.

تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در تجمع 
دکتر «احمد مجتهدی» معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه نیز می‌گوید: استفاه از ماسک کفایت نمی‌کند و رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در تجمع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین تاکید دارد که رعایت توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و دریافت دز سوم یا «تقویتی» واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم بیماری و عبور کم‌هزینه از اومیکرون محسوب می‌شود. 

۳۸ درصد از گروه هدف در مراغه نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان به میزان ۷۵ هزار و ۵۵۶ دز تزریق شده که ۳۸ درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود. 
به گفته «تنومند» میانگین کشوری در این شاخص نیز ۳۲ درصد است و مراغه در هر سه نوبت تزریق واکسن بر اساس شاخص کلی جمعیتی بالاتر از میانگین کشوری است. 
وی اضافه کرد: ۶۶.۱۹ درصد از جمعیت هدف شهرستان هر دو نوبت واکسن و ۷۲.۶۵ درصد نیز نوبت اول را دریافت کرده‌اند. 

افزایش ۹۰ درصدی مراجعه‌کنندگان سرپایی 
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه می‌گوید: مراجعه‌کنندگان مشکوک به کووید ۱۹ به مراکز سرپایی در هفته اخیر ۳۹۵ بوده است که در مقایسه با ۲۰۸ نفر هفته قبل افزایش حدود ۹۰ درصدی دارد. 
تنومند اظهار داشت: تعداد بیماران مثبت شناسایی شده در مراکز سرپایی در هفته اخیر ۴۶۴ مورد بوده است که در مقایسه با هفته قبل افزایش حدود ۲.۸ برابری دارد. 
به گزارش ایرنا عادی‌انگاری کرونا و سرایت‌پذیری بالای اومیکرون را می‌توان دغدغه این روزهای ستاد مقابله با کرونا به شمار آورد؛ دغدغه‌ای که اگر مردم گوش شنوایی برای رعایت «توصیه‌های بهداشتی» و «افزایش ضریب واکسیناسیون» داشته باشند، با کمترین هزینه و تلفات رفع می‌شود.
انتهای پیام/
سلامت ما به گوش‌هایمان بسته است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار