مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان:

187 مجرم میراث فرهنگی در آذربایجان‌شرقی دستگیر شدند

1400/11/18 - 13:52 - کد خبر: 58679 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری تعداد ۱۸۷ نفر از مجرمان حوزه میراث فرهنگی در این استان دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: تجاوز به حریم مواریث فرهنگی و بناهای تاریخی و قاچاق اشیای میراثی از جرم هایی است که طی سال های اخیر در سطح آذربایجان شرقی، شیوع پیدا کرده و قانون برای افرادی که دست به چنین کارهایی می زنند، مجازات سنگینی وضع کرده است و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با شناسایی و دستگیری متخلفان ضمن شکایت، آنها را به مراجع قانونی معرفی می کند.
به گفته وی از مجرمان دستگیر شده حوزه میراث در سال جاری افزون بر ۳۰۰ قلم اشیای تاریخی کشف و ضبط شده است.
حمزه زاده با بیان اینکه اموال و بناهای تاریخی جزو دارایی های ملی است، اظهار داشت: هنگامی که کسی در محدوده بناهای تاریخی دست به ساخت و ساز و تغییر ساختمان بزند و باعث شود که آثار تاریخی فرهنگی دچار آسیب شوند، تخریب اموال تاریخی فرهنگی صورت می گیرد و بر همین مبنا ساخت و سازهایی که برای بناهای تاریخی انجام می شود، باید تحت نظر و مجوز سازمان میراث فرهنگی باشند.
وی ادامه داد: اموال تاریخی فقط شامل بناهای تاریخی که دارای قدمت بالایی هستند و یا ساختمان هایی که ارزش تاریخی دارند نمی شود، بلکه آثاری مانند مجسمه های تاریخی، سکه ها، اشیای تاریخی، مقبره های تاریخی، ستون های تاریخی و کتیبه ها و سنگ نبشته های تاریخی را نیز در بر می گیرد که متاسفانه افراد با توجه به سودآوری، با تخریب و یا قاچاق این اموال منفعت های زیادی به دست می آورند.
حمزه زاده از افزایش چشم گیر قاچاق، تخریب و حفاری های غیرمجاز طی سال های اخیر در آذربایجان شرقی، یادآور شد: یکی از دلایل اصلی و مهم این نوع اقدامات مجرمانه مربوط به شرایط اقتصادی جامعه و وضعیت معیشتی خانوارهاست.
وی اضافه کرد: بر همین اساس و طبق آمارهای موجود با افزایش بیکاری و فشارهای اقتصادی به همان میزان تعداد جرایم حوزه میراث فرهنگی به ویژه در بخش حفاری های غیرمجاز در محوطه های آثار و ابنیه های تاریخی افزایش چشم گیری دارد.
حمزه زاده جلوگیری از جرایم میراثی را از دغدغه های محوری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: برای تحقق این امر به شدت نیازمند فرهنگی سازی در جامعه هستیم و این موضوع تنها با همراهی و همکاری رسانه های گروهی حاصل می شود.
وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران و رسانه های جمعی همراهان واقعی و همیشگی میراث فرهنگی در حوزه مبارزه با جرایم است، یادآور شد: با توجه به کمبودهای مربوط به نیروی انسانی در حوزه گشت های بازرسی میراث فرهنگی و وسعت گسترده و وجود صدها اثر و ابنیه تاریخی با پراکندگی جغرافیایی در آذربایجان شرقی، بدون کمک رسانه ها و آحاد مردم میراث دوست، موفقیت در این عرصه بسیار سخت خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ایجاد و راه اندازی تشکل مردمی «میراث بانان» را یکی از برنامه های مهم این مجموعه برای حراست و حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی استان عنوان کرد و گفت: این افراد در حقیقت بازوان پرتوان یگان حفاظت میراث فرهنگی هستند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن چهار هزار اثر، ابنیه و اماکن تاریخی و باستانی که تاکنون ۲ هزار مورد آنها ثبت ملی شده است، جزو استان های طراز اول حوزه میراث فرهنگی کشور به شمار می رود.
انتهای پیام/
187  مجرم میراث فرهنگی در آذربایجان‌شرقی دستگیر شدند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار