گزارش «نصر» از مشکل مالکین فاز 2 شهرک خاوران:

بررسی مشکل مالکین فاز دو خاوران / نظر استاندار درباره مصوبه بخش باسمنج

1400/11/19 - 09:48 - کد خبر: 58670 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی دیدگاهش این است که بخشداری باسمنج تغییری نداشته باشد و به روستا ها خدمت رسانی کند اما حریم شهر تبریز که در نقشه جدید بخش باسمنج است با قوت تمام به حریم شهر تبریز بازگردد.

به گزارش نصر، فاز دو شهرک خاوران موضوعی است که دقیقا بعد از ایجاد بخش باسمنج در رسانه ها مطرح و نگرانی مالکینی که از شهرداری تبریز قرارداد داشته اند بیشتر شد، این نگرانی تا جایی پیش رفت که مالکین این فاز با تمامی مسئولین استان جلسه گذاشته و مشکلات و نگرانی خود را اعلام کرده اند، نمایندگان مجلس، شهردار و اعضای شورای شهر تبریز بار ها در این رابطه تخلف شهرداری وقت را تصریح کرده و اکنون به دنبال راه حلی برای حل سریع این مشکل هستند.

فاز دو خاوران خارج از محدوده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این رابطه در گفتگویی با نصر، گفت: اقدامی که شهرداری تبریز با مالکین انجام داده است هیچگونه وجهه قانونی ندارد، این بخش از خاوران بدون اینکه قبلا به محدوده بیاید یا الحاق صورت بگیرد شهرداری تبریز این تصمیم را گرفته است، در ابلاغ طرح جامع تبریز هم علی رغم اینکه تلاش کرده اند این محدوده را به شهر تبریز الحاق کنند نهایتا شورای عالی شهرسازی و معماری قبول نکرده است.
"جواد رحمتی" افزود: در زمان آقای خدابخش و شهردار وقت آقای شهین باهر سراغ وزیر وقت "عباس آخوندی" رفتند که نتوانستند وزیر را قانع کنند تا این فاز را داخل محدوده بیاورند.

بخشداری باسمنج مشکل را دو چندان کرد
وی بیان کرد: بعد از آن، قضیه تاسیس بخشداری باسمنج مطرح شد که آن هم به لحاظ قانونی طبق ماده 2 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید با این شرایط تبریز، جز بخشداری مرکزی تبریز و آن قسمت داخل بخشداری تازه تاسیس باسمنج می شود که قانونا نمی‌تواند داخل بخشداری باسمنج شود و این قضیه را بدتر می‌کند.

حریم باسمنج تنها یک برابر است
وی ادامه داد: قبلا نیز بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی حریم باسمنج را از 28 برابر به یک برابر کاهش داده بودیم تا اینکه حریم شهرداری تبریز کوچک نشود، چون به هر حال تمامی آن مناطق تحت تاثیر توسعه تبریز قرار خواهد گرفت نه باسمنج.
رحمتی به تلاش برای حل مشکل مالکین فاز دو خاوران اشاره کرد و گفت: نهایتا جلسه ای گذاشتیم تا راه حل قانونی برای این موضوع پیدا کنیم، راه حل قانونی آن است که قانون شهرک های جدیدی که چند ماه اخیر ابلاغ شده است اجازه می دهد اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند شهرک تاسیس کنند که در قانون آمده است، باید در بیرون از حریم باشد و شامل فاز 2 خاوران می شود که می‌توانند با این قانون مجوز بگیرند، در جلسه ای که داشتیم به شهرداری گفتم که طبق قانون شهرک های جدید درخواستی بنویسند و در کارگروه زیر بنایی استانداری روند آن را طی کند تا نهایتا آنجا بعنوان یک شهرک تاسیس شود، بر اساس آن مشکلات تغییر کاربری و بحث های دیگر حل می شود.

اصلاح مصوبه بخش باسمنج
وی اضافه کرد: اکنون با مصوبه جدید بخشداری باسمنج اراضی فاز دو خاوران زیر نظر بخشداری باسمنج هستند که با امضای آقای استاندار وقت نامه ای نوشتیم که پیشنهاد ما این بود وزارت کشور در قالب لایحه دولت همان قانونی که در تهران فرمانداری و بخشداری های مستقل متعدد در مناطق وجود دارد، اما داخل محدوده قانونی شهر تهران است، یکی از راه حل ها این است.
وی در رابطه با تصویب بخش باسمنج بدون استعلام از معاونت های استانداری وقت گفت: در زمان آقای پورمحمدی متاسفانه گزارش غلطی به ایشان داده می شود، علی رغم اینکه حوزه عمرانی مخالفت خود را صراحتا اعلام کرده بود جلسه با معاونت سیاسی، عمرانی و شهرداری گذاشته شد در آن جلسه نیز مخالفت خود را اعلام کردیم اما متاسفانه چند ماه دیگر دیدیم که مصوبه بخش باسمنج از سوی دولت آمد! که این مربوط می‌شود به حوزه اختیارات فرماندار برابر ماده 4 که هرگونه تاسیس بخش جدید توسط فرماندار شهرستان صورت می‌گیرد که‌ یک تصمیم سیاسی بود.

توسعه تبریز از شرق و جنوب شرقی ممکن است
رحمتی گفت: به آقای فرماندار نامه ای نوشتم که ایشان گفته بودند حریم شهر تبریز را از سمت جنوب اضافه کنیم، بحث های ملاحظات شهری این نیست که به حریم اضافه کنیم چرا که اضافه کردن به حریم تاثیری ندارد، بحث کمیت نیست بلکه بحث کیفیت الحاقات است و موضوع گسل در تبریز و عمده تمایلات مردم برای توسعه تبریز در شرق و جنوب شرقی تبریز است، جنوب تبریز هم از سمت مراکز نظامی تسخیر شده است، شاد آباد و خاوران نیز نقاط توسعه تبریز است.

نظر استاندار درباره بخش باسمنج
وی درباره نظر استاندار گفت: آقای استاندار نظرشان این است که بخشداری باسمنج تغییری نداشته باشد و به روستا ها خدمت رسانی کند اما حریم شهر تبریز که در نقشه جدید بخش باسمنج هست با قوت تمام به حریم شهر تبریز برگردد.
وی در پایان تاکید کرد: فاز دو خاوران خارج از محدوده شهر تبریز است، برای حل آن نیازمند ورود به محدوده است که لازمه آن این است که ابتدا باید شورای عالی معماری و شهرسازی ایران محدوده تبریز را بزرگ کند تا آنجا نیز وارد محدوده‌ کلانشهر تبریز شود تا شهرداری بتواند در آنجا طرح تفکیک، طرح تفصیلی یا هر طرح دیگری داشته باشد.

بخش باسمنج مشکل را دو چندان کرد  
"عباس رنجبر" شهردار کلانشهر تبریز در این رابطه به خبرنگار نصر گفت: باتوجه به اینکه بخش باسمنج در آخرین روزهای دولت قبلی صورت گرفت حریم شهر تبریز را جدا کرده و به بخش باسمنج الحاق کردند که این باعث شد تا مشکل ما دو چندان شود لذا اکنون نمی‌توانیم وارد بحث محدوده شویم باید ابتدا مشکل حریم و بخش را حل و بعد از آن به بحث محدوده ورود داشته باشیم اما راهکاری که داریم منوط به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که باید در مرحله اول کارگروه زیربنایی استان راهکار ما را قبول کند و سپس در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تصویب شود.

ارائه راهکار تا پایان سال
وی تاکید کرد: اما وظیفه ما این است که بر اساس مسائل پیش آمده در نظر بگیریم که راهکار های خود را نهایتا تا پایان سال جاری به استانداری اعلام خواهیم کرد، حداقل این موضوع یک الی دو سال زمان‌بر خواهد بود.
وی توضیح داد: دو روش داریم؛ یا اینکه باید به محدوده الحاق شود و یا اینکه به صورت شهرک های منفصل در نظر بگیریم که مرحله اول الحاق به محدوده را پیگیر هستیم، اگر این روش جواب ندهد دومین راه یعنی ایجاد شهرک را پیگیر خواهیم شد.

فلسفه وجودی شهرک خاوران همین است!
"فریدون بابائی اقدم" عضو شورای شهر تبریز و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در نشست خبری خود با خبرنگاران در این رابطه ضمن تقدیر از " میر طاهر موسوی" شهردار سال 1365 گفت: بیشترین املاک در زمان ایشان به شهرداری آمده است، در سال 74 طرح جامع تبریز کار شده بود که محدوده شهر تبریز غرب تبریزآورده شده بود و تا امند ادامه داشت نام این طرح جامع تبریز امند در مسیر صوفیان بوده است.
وی افزود: بعد از آن سیاستگذاری مسئولین وقت جهت مسیر گشایی در بافت فرسوده شهرتعریف منابع مالی جدید بود که پیشنهاد می شود اراضی شرق تبریز تحت عنوان خاوران بیش از 9 هزار هکتار به تبریز الحاق شود، تا آورده ای باشد برای مسیر گشایی؛ فلسفه وجودی شهرک خاوران همین است.
وی ادامه داد: بعد از آن قسمتی از شهرک امکان تملک وجود داشت و بخشی از آن امکان تملک میسر نشد که شرق جاده زرنق از آن قسمت هایی بود که ماند.
بابائی اقدم گفت: شهرداری بخاطر اینکه این قسمت ها را تملک کند وارد بحث توافق شد که در آن زمان کار غیرقانونی شده است، شهرداری نمیتواند برای زمینی کاربری تعریف کرده و یا داخل محدوده بیاورد، این تخلف در زمان مدیران وقت شهرداری انجام شده و بالغ بر99.5 هکتار قرارداد در دست مردم وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد الحاق آن قسمت و یا کارگروه زیربنایی استانداری و راه و شهر سازی در قالب باغ ویلا و یا هر کاربری دیگری که حل می شود به آقای استاندار گفته ام.

روند قانونی برای حل مشکل مالکین طی می شود
"تورج روشنایی" معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز از تلاش مسئولین در این راستا خبر داد و گفت: قضیه قرارداد های مالکین فاز دو خاوران تقریبا مسئله ای حل شده است.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مصوبه بخش باسمنج از سوی وزارت کشور است و برای اینکه مسئله حل شود نیاز است مصوبه از همان مسیر اصلاح شود، اگر چه تصویب این بخش در جای خود قابل بحث است.
وی اضافه کرد: در این موضوع علاوه بر آقای خلیل الهی که بسیار منطقی و با صراحت وارد مسئله شده اند، آقای استاندار و آقای رحمتی نیز در این موضوع بخوبی عمل کرده اند.
وی تاکید کرد: طبق رایزنی های انجام شده مسئله روند قانونی خود را طی می کند، نمی‌توان دقیق گفت اما در خوشبینانه ترین حالت امیدواریم تا سه ماه آینده موضوع حل شود.
وی افزود: خوشبختانه از طرف مسئولین استانی هم مانع خاصی در این موضوع وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: لازم است در این زمینه از تمامی نمایندگان مجلس، به ویژه آقای تاج الدینی به دلیل پیگیری ایشان جهت تصویب قانون مستثنی کردن کلانشهر ها در قالب یک طرحی که همانند تهران بقیه کلانشهر ها در بحث حریم مستثنی شوند، تشکر کنیم.

مصوبه ای برای حل مشکل حریم کلانشهر ها
روشنایی افزود: به احتمال قوی از سوی مجلس شورای اسلامی در این رابطه یک مصوبه قانونی بگیریم تا علاوه بر این مشکلات بطور همه جانبه حل شود.
وی اظهار داشت: با تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی مشکل بخش باسمنج و بخش خسروشاه حل خواهد شد.
گزارش نصر حاکی از آن است که، موضوع فاز دو خاوران از زمانی پر رنگ شده است که مصوبه بخش باسمنج در آخرین روز های دولت قبلی اعلام شد و بعد از آن مالکین فاز دو خاوران نگران این شدند که نکند حق و حقوقشان پایمال و متضرر باشند.
 «نصر» تا حل مشکل مالکین فاز دو خاوران گزارش خود را ادامه خواهد.
انتهای پیام/
 بررسی مشکل مالکین فاز دو خاوران / نظر استاندار درباره مصوبه بخش باسمنج محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 9 نظر

  ناشناس   سال پیش  

خدا اجرتان دهد. که پیگیر هستید. سال هاست منتظر وبلاتکلیف هستیم در این روزهای. بسیار سخت وگرانی. به خدا اجاره نشینی13سال هست کمرمان راشکسته. اول لطف خدا وبعد انصاف وعدالت شما.

  مدنی   2 سالها پیش  

از زحمات نصرنیوز تشکر و قدردانی می‌کنیم متشکریم

  محمد   2 سالها پیش  

به امید تعیین تکلیف و تفکیک قطعات فاز دو خاوران در آینده نزدیک

  محمد   2 سالها پیش  

تشکر ویژه میکنیم از نصرنیوز و علی الخصوص از آقای اخگرگداز عزیز بابت پیگیری مسائل فاز 2 خاوران

  علی تیزبر   2 سالها پیش  

جناب آقای اخگر عزیز دستت درد نکنه خیلی نوگرتم با پیگیری شما مشولمان در حال حل شدن ممنونم

  اسماعیل بهشتی   2 سالها پیش  

از نصر نیوز واقعا ممنونم که یکی از دغدغه های چندین هزار همشهری و خود بنده را در این خبر انعکاس دادند. متشکریم

  کوروش   2 سالها پیش  

باسلام‌خدمت‌جناب‌محمدرضا‌اخگرگداز‌ازاینکه‌درراستای‌‌حل‌مشگلات‌فازدوخاوران‌تلاش‌میکنید‌نهایت‌تشکر‌راداریم‌

  پیمان   2 سالها پیش  

جناب مهندس اخگر عزیز واقعا بی نهایت سپاسگزاریم از زحماتی که برای حل مشکل فاز دو خاوران می کشید خدا قوت برادر

  یونس   2 سالها پیش  

از پیگیریهای شما برای حل مشکل فاز۲ خاوران سپاس گذاریم خدا اجرتان دهد
پژوهشیار