خبر/

افزایش صادرات 43 درصدی کالاهای غیرنفتی از آذربایجان‌شرقی

1400/11/17 - 17:10 - کد خبر: 58633 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، از رشد وزنی ۴۳ درصدی و رشد ۴۰ درصدی ارزش کالاهای صادراتی استان در ۹ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش نصر، صابر پرنیان  امروز در نشست  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با صاحبان صنایع شهرستان بناب، ضمن تبریک ایام شکوهمند دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی گمرکات استان ارزش تجمعی کالاهای صادراتی آذربایجان شرقی تا پایان آذرماه امسال 1.232 میلیون دلار بوده است و این افزایش صادراتی بویژه در چند ماه اخیر نشان از توانمندی و ظرفیت های بسیار بالای بخش خصوصی استان دارد.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع فعالان اقتصادی کشور، افزود: یکی از بزرگترین افتخارات و سرمایه های اجتماعی که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد شده به برکت همین ادبیات حمایت و پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید است.
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی، با بیان اینکه با ایجاد بستر و زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری در استان، شاهد ایجاد توسعه و اشتغال پایدار در منطقه خواهیم بود، تصریح کرد: صنعتگران و تولیدکنندگان ما بویژه با تکیه بر مزیت‌های رقابتی موجود در شهرستان‌ها می‌توانند گام‌های بلندی برای تولید محصولات صادرات محور بردارند.
وی با اشاره به صنعت پرافتخار آذربایجان و همت و ارزش آفرینی‌های بخش خصوصی استان، گفت: بخش عمده و قابل توجهی از مراجعان به سازمان صمت برنامه های مرتبط با توسعه، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری در استان را پیگیری می‌کنند.
پرنیان بخش خصوصی استان را صنعتگران و تولیدکنندگانی خود ساخته نامید و افزود: تولید و توسعه در بخش خصوصی استان وابسته به هیچ رانتی نبوده و فعال ، برنامه محور و با تکیه بر توانمندی‌های فنی و ساختاری خود پیش رفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع صنعتگران و تولیدکنندگان شهرستان بناب، ضمن قدردانی از جدیت و اهتمام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در ایجاد انسجام و وحدت رویه در تیم اقتصادی استان، تاکید کرد: برنامه محوری، خدمت صادقانه و جدیت در خدمت به جامعه صنعتی، معدنی و تجاری استان، نوید بخش رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه استان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت تسهیل گری و رفع موانع تولید، افزود: تقویت زنجیره تامین بویژه در زمینه مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف نظیر مواد پتروشیمی، ورق های فولادی، روغن، آرد و شکر با جدیت دنبال می شود و موضوع عدم تامین به موقع مواد اولیه واحدهای صنعتی که فعالیت زیرظرفیت برخی واحدها را موجب شده است، در دستور کار قرار دارد.
وی تامین انرژی واحدهای صنعتی اعم آب ، برق و گاز را یکی از چالش های مهم صنایع برشمرد و تاکید کرد : باید با هم افزایی و تعامل با تمامی دستگاههای مسئول در مسیر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنعتگران بویژه در ایجاد پست های برق و شبکه انتقال برق و همچنین استفاده از آب های نامتعارف، پساب‌های شهری و بازچرخانی آب حرکت کنیم.
پرنیان توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان بویژه صادرکنندگان را بسیار مهم دانست و گفت : در جلساتی که طی هفته های اخیر با انجمن های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری داشته ایم بر حل مسائل و مشکلات حوزه سیستم حمل و نقل تاکید شده است.
وی توسعه ناوگان حمل و نقل کشور و استان را تسهیل گر صادرات عنوان کرد و ادامه داد: با تحقق این امر صادرکنندگان نیز می توانند به موقع به تعهدات صادراتی خود عمل کنند.
رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع ۱۲۴ در استان، گفت : سامانه ۱۲۴ درگذشته صرفا به منظور دریافت و رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی در حوزه تخلفات صنفی بود، اما اخیرا با تمهیداتی که از سوی وزارت صمت و سازمان حمایت پیش‌بینی شده این سامانه درگاهی تجمیعی برای ثبت و پیگیری کلیه مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی استان در زمینه‌های مختلف اعم از تامین مواد اولیه ، صادرات ، معدن و حتی بخش کشاورزی است.
وی بر پیگیری تمام مشکلات واحدهای صنعتی در ستاد تسهیل استان و شهرستان و کمیته های فنی مرتبط تاکید کرد.
انتهای پیام/
افزایش صادرات 43 درصدی کالاهای غیرنفتی از آذربایجان‌شرقی خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار