یادداشت/
شاهکارهای هنر جهانی مکتب تبریز، زینت بخش موزه های اروپا /موزهی ملی هنرهای معاصر تبریز کی راهاندازی میشود؟
نصر: سه شهر تهران ، اصفهان و تبریز دارای دانشگاههای مستقل هنر هستند و طبق تصمیمات ملی مقرر شده بود که در این سه شهر موزه ی هنر های معاصر تاسیس شود.
موزه ی تهران در سال ۱۳۵۶ توسط فرح دیبا افتتاح شد و هماکنون با نگهداری ۳ هزار اثر نفیس هنری از ایران و اکثر کشور های جهان یکی از مهم ترین موزه های هنریِ غرب اسیاست. در اصفهان شهرداری وقت در سال ۷۳ دست به کار بزرگی زد و موزهی هنر های معاصر اصفهان را در پشت کاخ عالی قاپو در کنار گنجینهی هنرهای تزئینی راه اندازی کرد که دارای ۶ سالن با ۲ هزار کتابت شامل اثار خوشنویسی ،فلزی ،نگار گری، سفال، و چینی و اثار چوبی سالهاست که گردشگران ایرانی و خارجی را بهسوی خود جذب میکند؛ علاوه بر این دو موزه، بهمن ماه جاری به همت بنیاد مستضعفان ،میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی موزهی بزرگ ملی معاصر در عباس آباد اصفهان راهاندازی شد.درواقع این سه موزه با عنوان هنر های اسلامی و معاصر و تاریخی گنجینهی نفیسی است که بر وزانت هنری نصف جهان می افزاید؛ اما در بهمن ماه جاری به جای افتتاح موزه ی هنر های معاصر و اسلامی تبریز ، بحث دعوای پیدا کردن زمین مناسبی برای ایجاد آن بود.
جهت مزید اطلاع خوانندگان این سطور باید گفت:در سال های گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی شرکت «سطح صنعت» طراحی آن پایان یافت تا این موزه در ۶۱۰۰متر مربع در تبریز ساخته شود.
متاسفانه بهدلیل ناهماهنگی در بین مدیریت فرهنگی ، شهرداری وسایر نهادهای مرتبط از جمله استانداری هنوز ره به جایی نبرده و همزمان با افتتاح سومین موزهی هنرهای معاصر اصفهان سراسیمه جلسه ای در محل ارشاد تبریز ترتیب یافت و بحث آن چگونگی تخصیص زمین مناسب برای ایجاد موزهی هنرهای معاصر اسلامی تبریز بود!
با این وضعیت کسری بودجه و مشکلات عدیده اقتصادی و ناهماهنگی در مدیریت فرهنگی و سیاسی تبریز، کارشناسان میگویند؛ احتمالا تا بیست سال آینده این موزه در تبریز راه نیافتد.
واقعیت این است که در بین کهن شهر های ایران، مکتب هنری تبریز،مهمترین مکتب هنری ایران زمین بوده طوری که در دوره ی صفویه هنرمندان جهانی آن چون کمال الدین بهزاد و سلطان محمد تبریزی و صدها هنرمند نامدار در شکل گیری مکتب غنی هنر ایرانی، سنگ تمام گذاشتند که هماکنون میتوان شاخص های هنر مکتب تبریز را حتی در اثار و ابنیه تاریخی اصفهان ،قزوین ،زنجان و مشهد و… به عینه مشاهده کرد و علاوه بر آن نماد های زیبای مکتب هنری تبریز امروزه در گنجینههای کشور های فرانسه ،آمریکا، انگلیس و آلمان نگهداری میشود و گردشگران بین المللی و هنرمندان و هنردوستان ایران را در تعجب فرو میبرد و شاهکارهای منحصر بفرد و جهانی مکتب تبریز را به رخ عالمیان میکشاند.
در تاریخ میخوانیم وقتی سلطان سلیم به تبریز لشکر کشید صدها هنرمند نابغه در زمینههای مختلف هنری را از تبریز به اسلامبول کوچاند و در عالمگیر شدن هنر عثمانی نقش هنرمندان مهاجر تبریز بیبدیل بود.
همچنین اهل تحقیق و هنر می دانند که شاه عباس در شکل گیری تمدن اسلامی دوره صفوی،جمعی از هنرمندان تبریز را با وعده اب و نان و حتی اجبار به اصفهان برد که امروز در همین موزه های این شهر زیبا،اثار وذوق هنری انها را می توان دید.
یعنی به زبان ساده هنرمندان نابغه شهر هنر خیز تبریز را در طول ادوار تاریخ به شهرهای داخل و خارج کشور برده اند و پز اثار ماندگار انها را دیگران داده اند
طوریکه سالها پیش شاهکار جهانی کمال الدین بهزاد در خلق زیبای مجلس بزم زلیخا را میلیونها دلار در لندن درحراجی فروختند.
اکثر شاهکارهای هنری مکتب تبریز را اگاهانه و یا نا آگاهانه به یغما برده اند
دانشگاه هنر اسلامی تبریز، پتانسیل خوبی برای معرفی مکتب هنری تبریز در نگارگری ، نقاشی ، کتابت و خوشنویسی بوده و میتواند با همفکری کارشناسان میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی با جلسات منظم و منسجم هرچه سریعتر نسبت به رفع موانع ایجاد این موزه در تبریز دست به کار شوند تا مردم فرهنگ دوست خطهی هنرخیز آذربایجان شاهد احداث و تکمیل و راهاندازی موزهی ملی هنرهای معاصر اسلامی تبریز باشند.
محمد فرج پور باسمنجی
انتهای پیام/
نصر