یادداشت/

مهمان ناخوانده؛ سرطان 

1400/11/15 - 20:41 - کد خبر: 58500 نسخه چاپی

نصر: هر انسانی در زندگی آرزوها و اهدافی دارد که درطول سال ها به آنها اندیشیده است، گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که به ناگهان تمام برنامه های از پیش تعیین شده را مثل یک‌باران بی وقت متوقف می کند. 

اما همانطور که باران در ذات خود خیر به همراه دارد، دراتفاقات بد زندگی ما هم گاهی حکمتی نهفته است، سرطان یکی از آنهاست. 
سرطان یک مشکل سلامتی در تمام دنیاست، این بیماری تمامی افراد، پیر و جوان، غنی و فقیر، مردان، زنان و اطفال را درگیر می کند، واقعیت این است که تعریف علمی یک ‌کلمه مرتبط با سرطان و سلول های تشکیل دهنده آن، ممکن است دردی از حال بیمار و خانواده اش دوا نکند، چراکه مسائل بسیار مهمتری این افراد و اطرافیانشان را درگیر می کند. 
حقیقی ترین جمله ای در خصوص سرطان می توان گفت، این است که "سرطان ترس ندارد، درمان دارد" و روز جهانی این بیماری یادآوری می کند که "سرطان پایان زندگی نیست" و با روحیه بالا قطعا قابل شکست است. 
البته پذیرش این مهمان ناخوانده زمان بر است و هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که یک فرد مبتلا به سرطان از همان ابتدا روحیه عالی داشته باشد، اما اگر خود فرد و اطرافیان بر هیجانات خود مسلط باشند قطعا در زمانی کوتاه بعد آغاز درمان میتوانند روحیه خود را تقویت کنند. 
موضوع دیگری که رویارویی با سرطان را دشوار می کند، نداشتن اطلاعات کافی، فرهنگ‌های نادرست و... است، سالانه تعداد بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، به دلیل ترس، تاخیر در اقدام به درمان و یا عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و درمان هدفمند جان خود را از دست می دهند، این در حالی است که یک سوم از موارد ابتلا به این بیماری، قابل پیشگیری و یک سوم دیگر نیز در صورت تشخیص و معالجه زودهنگام، قابل درمان است. 
۴ فوریه مصادف با ۱۵  بهمن ماه، دقیقا با همین اهداف به عنوان روز جهانی "آگاهی از سرطان" اعلام شده است، از اهداف کلیدی این روز کمک به رفع اضطراب درباره این بیماری است که با صحبت با دیگران به‌خصوص در قالب گروه و بیان تجربیات شخصی می‌تواند به کاهش احساس ترس و پریشانی و ایجاد حس اتحاد و با هم بودن کمک کند و هدف دیگر پیشگیری از مرگ میلیون‌ها نفر در سال با افزایش آگاهی و آموزش در مورد سرطان و تحت فشار قرار دادن دولت‌ها و افراد در سراسر جهان برای اقدام علیه این بیماری است. 
شعار امسال روز جهانی سرطان "دسترسی عادلانه به مراقب های سرطان" برای کاهش شکاف ارائه خدمات درمانی (Close the care gap)  نامگذاری شده است  و به مدت سه سال در مورد نابرابری در ارائه خدمات و امکانات درمانی و مراقبتی از بیماران مبتلا به سرطان در سراسر جهان آگاهی‌رسانی خواهد کرد.  
تمام افراد جامعه در اقسی نقاط جهان، مخصوصا کشورهای در حال توسعه، مستحق دسترسی به امکانات درمانی و مراقبت های سرطان هستند، به این منظور مهمترین هدف این شعار، کم کردن فاصله همه بیماران از مراقبت های سرطان یا کم کردن نابرابری در مراقبت از سرطان است. 
توجه به بیماری سرطان به یک روز در تقویم خلاصه شود و این کمپین سه ساله نیز برای الهام بخشیدن به تغییر و اقدامات طولانی مدت بعد از این روز تشکیل شده است. 
در اولین سال کمپین 'Close  the Care Gap' که بعد از ۴ فوریه جریان پیدا می کند، درک و شناخت نابرابری در مراقبت از سرطان در سراسر جهان است، چراکه متاسفانه درآمد، تحصیلات، محل سکونت و تبعیض بر اساس قومیت، جنسیت، گرایش جنسی، سن، ناتوانی و سبک زندگی عواملی هستند که می توانند بر نحوه درمان و دسترسی به مراقبت ها، تأثیر منفی بگذارند. 
این کمپین، خواستار تعهد به اولویت بندی سرطان، ایجاد استراتژی های نوآورانه برای مقابله با نابرابری و سرمایه گذاری منابع برای دستیابی به جهانی عادلانه و عاری از سرطان است، قطعا نابرابری‌های بهداشتی را با رسیدگی به علل ریشه‌ای آن‌ها می توان از بین برد. 
با این تفکر، می‌توان راه بهتری برای انجام اقدامات و ایجاد چشم‌اندازی منصفانه‌تر از آینده تصور کرد، آینده‌ای که در آن مردم زندگی سالم‌تری داشته باشند و به خدمات بهداشتی و مراقبتی سرطان دسترسی بهتری داشته باشند، عاری از اینکه در کجا متولد می‌شوند، در کجا رشد می‌کنند و چه سن و سالی دارند. 
کلام آخر؛ در این روز، باید ما قدرت دانش را به رسمیت بشناسیم، هر یک از ما توانایی ایجاد تفاوت بزرگ یا کوچک را داریم و با هم می توانیم پیشرفت واقعی در کاهش تأثیرات جهانی سرطان را داشته باشیم.
انتهای پیام/
مهمان ناخوانده؛ سرطان  نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار