گزارش/

صبغه تاریخی آذربایجان‌شرقی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی

1400/11/13 - 09:30 - کد خبر: 58363 نسخه چاپی

نصر: آذربایجان‌شرقی، به ویژه تبریز به عنوان مرکز آن و قلب تپنده منطقه شمال غرب، صبغه تاریخی طولانی در توسعه مراودات و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه به عنوان نمود دیپلماسی اقتصادی مورد تاکید دولت سیزدهم دارد.

به گزارش نصر، از قرن ها پیش نقش تبریز در توسعه اقتصادی و ورود فن آوری های جدید به ایران مثال زدنی بوده، مجاورت با جاده ابریشم و دارا بودن بزرگترین بازار سنتی جهان، این کهن شهر را در تجارت جهانی در تاریخ کشور بی بدیل کرده که با رویکرد جدید دولت سیزدهم و ابتکار عمل استاندار آذربایجان شرقی، این نقش برای ادای دِین این کلانشهر برای توسعه کشور، دروازه طلایی جدیدی را گشوده، ضمن اینکه نقش جدیدی را بازی می کند و نقش تاریخی تبریز نیز به نوعی احیا می شود.  
سیاست دولت سیزدهم و تأکید رئیس جمهور بر استفاده از مزیت و ظرفیت‌ استان‌های مرزی برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه، با سفرهای منطقه ای اخیر استاندار آذربایجان شرقی، نویدبخش رونق اقتصادی است که می تواند با معرفی ظرفیت های مغفول استان به سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه باب جدیدی را در تاریخ اقتصاد کهن منطقه باز کند. 
مزایا و ظرفیت های آذربایجان شرقی برای دروازه صادراتی شدن کشور فراوان است که برخورداری از ظرفیت های مناسب حمل و نقل هوایی، داشتن گمرکات کافی با زیرساخت های مناسب دارای استانداردهای بین المللی، وجود منطقه آزاد ارس، کارخانه های صنعتی و واحدهای صنعتی، ظرفیت های معدنی، صنعتی، خودروسازی، صنایع غذایی از جمله آنهاست.
ظرفیت پزشکی برای گردشگری سلامت، این منطقه را مبدل به دروازه جهش اقتصادی ایران قرار داده که با آغاز سفرهای منطقه ای استاندار آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه می تواند گشایش جدیدی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و مقابله با تحریم ها ایجاد کند. 
همسایگی با ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، نخجوان و نزدیکی به کشورهای «سی.آی.اس» و اروپا و درک این مختصات از طرف دولت سیزدهم موجب تحرکاتی در ارتباطات بین الملل و سفرهای خارجی به کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده که توسعه این روابط از طریق آذربایجان شرقی می تواند توسعه صادرات غیرنفتی در کشور را منجر شود. 
استفاده از ظرفیت اوراسیا، فعال شدن گمرکات و اقبال صنعتگران روسیه برای تجارت و همکاری با ایران که در سفر رییس جمهوری به این کشور نمایان شد، از دیگر ظرفیت هایی است که آذربایجان شرقی می تواند در بهره گیری از آنها پیشتاز باشد. 
تقویت راه‌آهن کنونی رازی- وان برای پاسخگویی به نیازهای حمل‌ونقل ریلی ۲ کشور ایران و ترکیه و توسعه این خط به ویژه پروژه خط‌آهن جلفا- چشمه‌ثریا، از مطالبات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی است که سفیر ایران در باکو هم به آن تاکید دارد تا اتصال راه آهن ایران به راه آهن بین المللی، از طرف آذربایجان شرقی تکمیل شود. 
فعال تر کردن دیپلماسی مرزی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه و ارتباط با گرجستان به عنوان پل تجارت و همکاری فرا سرزمینی می تواند ظرفیت های آذربایجان شرقی را افزایش دهد که البته با راه اندازی راه گذر گرجستان بخشی از این هدف محقق شده است.
تاکید مقام معظم رهبری به توسعه صادرات غیرنفتی و متکی نبودن به نفت نیز راهبردی برای توسعه کشور است که می تواند بخشی از آن از طریق ظرفیت های آذربایجان شرقی محقق شود.
به گفته استاندار آذربایجان شرقی و فعالان اقتصادی تاکنون از ظرفیت های مرزی آذربایجان شرقی به خوبی استفاده نشده است، اما اکنون رئیس جمهور در آغاز به کار دولت سیزدهم به استانداران استان‌های مرزی تأکید کرده که باید از این ظرفیت برای توسعه دیپلماسی اقتصادی استفاده کنند؛ در این بین همان طور که گفته شد جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه روابط خارجی و ارتباط با کشورهای همسایه نقش آفرین است.
بر این اساس در سه ماه گذشته جلسات متعددی با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه برگزار شده و ظرفیت های استان در دوره جدید به بازرگانان و فعالان اقتصادی معرفی شد.
باید ظرفیت‌های استان به سرعت در کشورهای همسایه، معرفی شود و تبادل هیأت‌های اقتصادی با این کشورها در دستور کار قرار گیرد؛  البته صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی باید پیشاهنگ دیپلماسی مرزی با کشورهای همسایه باشد.
امکان مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ به عنوان اقدام منطقه ای و فرصت سرمایه گذاری در سوریه و افغانستان به عنوان مزیت فرامنطقه ای، از جمله فرصت های تحقق دیپلماسی مرزی است که سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی آذربایجان شرقی می توانند ورود پیدا کنند. 
استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدارهای اخیر خود با مقام های جمهوری آذربایجان به موضوع بازسازی قره باغ توجه کرده و مقرر شده پیمانکاران و شرکت‌های فنی مهندسی کشورمان در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ مشارکت فعال داشته باشند، در ادامه این مسیر باید از سایر زمینه های سرمایه گذاری و اقتصادی در کنار بهره مندی از ظرفیت های مبادلات با کشورهای همسایه بهره مند شد. 
البته حضور اخیر سفرای کشورهای بلاروس، بنگلادش، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای مذاکره با استاندار آذربایجان شرقی شروع خوبی برای گشایش اقتصادی و توسعه اقتصاد کشور در جهت بهبود معیشت مردم است.  
موافقت نامه تجارت ترجیحی با جمهوری آذربایجان نیز در حال نهایی شدن است که در این صورت موضوع صادرات ایران به این کشور تسهیل می‌شود، این موضوع نیز از دیگر دستاوردهایی است که در نتیجه تلاش های استاندار آذربایجان شرقی در راستای عمل به دیپلماسی مرزی برای توسعه اقتصادی و روابط بین الملل است. 
البته ناگفته پیداست که تمام این اقدامات آغاز راه طولانی برای توفیق در صادرات، تولید، بازاریابی بین المللی و استفاده از ظرفیت های راکد آذربایجان شرقی برای رونق اقتصاد و ثمردهی آن در سالیان آینده برای توسعه اقتصادی است. 

پیمان پاکزاد - روزنامه نگار
 انتهای پیام/
صبغه تاریخی آذربایجان‌شرقی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار