رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر:

سومین نشست کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در تبریز برگزار می‌شود

1400/11/12 - 09:33 - کد خبر: 58296 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز گفت: سه کمیته بازآفرینی شهری با طرح جهش مسکن و طرح تشکیل جامعه حاشیه نشینان ایران، کمیته معماری و کمیته شهرسازی کار خود را در این اجلاسیه شروع خواهند کرد.

به گزارش نصر، نشست خبری "فریدون بابائی اقدم" پیرامون اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهر ها و مراکز استان های کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
انتقال تجارب و تبادل نظر اصلی ترین آورده این نشست خواهد بود
"بابایی اقدم" به سومین نشست حاشیه‌ نشینی کلانشهرهای کشور در روزهای پنجشنبه و جمعه که در تبریز برگزار می‌شود اشاره کرد و اصلی ترین آورده این نشست را انتقال تجارب و تبادل نظر خواند.
وی ادامه داد:در جلساتی که قبلا با روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شورا های اسلامی کلانشهر ها داشتیم هیئت رئیسه ای تشکیل یافت که بنده نیز در آن جلسه با رای اعضا بعنوان نایب رئیس انتخاب شدم، قرار بود مشهد بعنوان دومین میزبان این نشست را در اواخر 98 برگزار کند که بدلیل شرایط کرونایی برگزار نشد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بیان اینکه اینکه سیاستی که دولت در حوزه مسکن دارد، گفت: تولید پر فروغی که در حوزه مسکن وجود داشت در سال 92 تقریبا 800 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شد که شاخص کلیدی در بخش مسکن بود که اثر گذار بود، متاسفانه در دولت قبلی بدون اینکه برنامه ای برای مسکن داشته باشد ساخت و ساز ها را خلاصه و نقد هایی را وارد کرد، نهایتا اواخر دولت قبلی طرح اقدام ملی مسکن مطرح شد و در دولت فعلی با طرح جهش تولید مسکن ادغام شد.
وی ادامه داد: بند 34 ماده 80 قانون شورا ها بررسی طرح ها را بعنوان وظیفه شورا ها شمرده است، طرح قبل از اینکه تصویب شود باید در شورای شهر تصویب شود بعد به اجرا برود.
وی به سین برنامه اجلاس اشاره کرد و گفت: 14 بهمن برنامه اجلاس شروع و در دو روز برگزار خواهد شد؛ پروژه عتیق، مناطق حاشیه‌نشین، شهرک خاوران سه منطقه ای است که از آنها بازدید خواهد شد، در این بازدید ها از مسئولین ملی نیز حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه تشکیل "طرح جامع حاشیه‌نشینان ایران" را در این نشست ارایه خواهیم کرد، گفت: سه کمیته بازآفرینی شهری با طرح جهش مسکن و طرح تشکیل جامعه حاشیه نشینان ایران، کمیته معماری و کمیته شهرسازی کار خود را در این اجلاسیه شروع خواهند کرد.

ساخت یک میلیون مسکن در سال فرصت مغتنمی است
وی اضافه کرد: بد مسکنی و تولید مساکن غیر اصولی دغدغه اصلی کشور بود، متعارف است که هر خانواده یک مسکن داشته باشد، نرخ تقریبی و ساخت و ساز های غیر اصولی و کمبود ها به این نتیجه رسید که وضعیت مسکن خوب نیست.
وی افزود: شعار این دولت بر اینکه هر سال یک میلیون مسکن ساخته شود فرصت مغتنمی است که بتوانیم در این رابطه برای حاشیه شهر و بافت های فرسوده تبریز اقداماتی را انجام دهیم.

قانون ملی مسکن بافت های فرسوده را باز آفرینی کند
وی در ادامه به مشکل اصلی که در مسکن مهر وجود داشت اشاره کرد و گفت: در مسکن مهر راه های میانبر زیادی انتخاب و شهر های جدید مقصد این پروژه ها شد و این سهمیه در تبریز به شهر جدید سهند رفت که می‌توانست در مناطق حاشیه نشین با مکان یابی صحیح انجام گیرد.
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی طبق ماده 11 و 12 مسئولیت شناسایی زمین به سازمان ملی زمین مسکن داده شد تا زمین های مستعد را شناسایی و محدوده ای از شهر را الحاق کنند و طبق ماده 12 اراضی درونی و بافت های حاشیه نشینی در داخل شهر ها نیز صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: موضوعی که ما را نگران می کند این است که قانون ملی مسکن در کنار اینکه عرضه را افزایش دهد تقاضای آن را نیز زیاد کند و بافت های فرسوده را باز آفرینی کند؛ نقد و اعتراض ما این است.

اختصاص 50 درصد جهش مسکن برای داخل تبریز
بابایی اقدم گفت: آن چیزی که دولت در بحث طرح جهش مسکن اعلام کرده بود شهر جدید سهند و شهر شهریار بود و مکان سومی وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه فلسفه مسکن مهر این بود که از قیمت تمام شده حذف شود، افزود: موضوعی که ما در دوره پنجم بحث کرده بودیم شهرک جوانان بود که متاسفانه بعدا مشاهده کردیم که دولت در تمامی استان ها چنین هدفی دارد و سریعا می‌خواهد در این حوزه عملکرد نشان دهد و این طرح را بدون در نظر گرفتن مناطق حاشیه و بافت فرسوده اقدام به ساخت مسکن نماید.
وی ادامه داد: اگر این اختیار را داشتم قطعا درجا سازی را مقدم بر شهرک جوانان می دانم چرا که قبل از آنجا  اولویت با ترلان دره سی و دیگر نقاط شهر است.
وی به رایزنی هایی که با مسئولین زیربط داشته است اشاره کرد و توضیح داد: اگر قرار است 100 هزار واحد مسکونی برای تبریز ساخته شود تمام تلاش ما این است که بتوانیم 50 درصد این مقدار را برای داخل شهر تبریز در نظر بگیریم.

سهم بخش عمرانی یک پنجم هزینه‌های جاری است
وی به ایده مجتمع قطران در دور چهارم شورا اشاره کرد و گفت: یکی از فکر های خوبی که در دوره چهارم شورای شهر انجام شد مجتمع قطران بود که متاسفانه بد اجرا شد، اگر از نزدیک آن بافت را ببینید یک تپه را از پایین دست خالی کرده و به آنجا انتقال دادیم، در آن زمان در مرحله اول 20 میلیون تومان برای هر شخص هبه کردیم، فکر خوب در آنجا بد اجرا شد که زمین رایگان یکی از آن اشکالات بود.
عضو شورای شهر تبریز خبرداد: بودجه سال آینده شهرداری براساس توان مناطق تنطیم شده و این یعنی اجحاف در حق مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین ، ۵۶۰ میلیارد تومان در سه ماهه اخیر وصولی درآمدی داشتیم و از این رقم کمتر از ۴۰ میلیارد تومان برای حوزه عمرانی باقی نمی‌ماند؛ با این وضعیت، سهم بخش عمرانی یک پنجم هزینه‌های جاری است، تامین منابع مالی شهرداری نیازمند همکاری و همفکری شورا و شهرداری است.

بیش از 90 درصد املاک فاقد سند است
وی با بیان اینکه نمای رومی غیر مجاز اعلام شده است، گفت: یکی از اساسی ترین نقد های من به شهرداری نبود خلاقیت و پیشرفت در معماری و نمای شهری است.
وی در ادامه افزود: شورای شهر کاهش مبنای ۵ درصدی از عوارض برای کسانی که معماری ایرانی اسلامی را در بنا رعایت کنند، به عنوان مشوق تصویب کرده است.
عضو شورای شهر تبریز گفت: یکی از دغدغه های دیگر ما زمین های قولنامه ای است، منطقه ای در تبریز وجود دارد که بالغ بر 90 درصد املاک فاقد سند است و نمی‌توانند پروانه از شهرداری بگیرند، این یکی از دغدغه های کلان است، شهروندانی که مشتاق دریافت پروانه هستند اگر پروانه را شهرداری ندهد ساخت و ساز های غیر مجاز و غیر اصولی شکل خواهد گرفت.

مصوبه بخش باسمنج
وی در پایان این نشست به موضوع مصوبه بخش باسمنج پرداخت و گفت: تمامی 13 عضو شورای شهر تبریز از اولین لحظه به مصوبه بخش باسمنج اعتراض داشته و ابطال آن را خواستند، چرا که اصلاح آن نیز به دلایل فنی ممکن نیست.
بابایی اقدم گفت: مصوبه بخش باسمنج هم غیر قانونی و هم غیر فنی است به استناد ماده 2 قانون تعریف حریم و محدوده شهری که در این مصوبه رعایت نشده است.
وی افزود: در این رابطه چندین جلسه به تقسیمات سیاسی کشور رفته‌ایم که آنجا موضع تدافعی داشتند و ما باز اعتراض کرده و ابطال این مصوبه را به دلیل عدم رعایت مقررات فنی خواستیم، موضع تدافعی آنها نیز کاملا معلوم بود چرا که این آش دستپخت خودشان بوده است.
وی اضافه کرد: در نهایت طرح مسائل فنی گفتند این مصوبه یک تصمیم سیاسی است و قرار نیست مقررات فنی در آن رعایت شود! در صورتی که مراجع امنیتی نیز با تشکیل این بخش مخالفت خود را اعلام کرده اند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بعد از این موضوع به دیوان عدالت اداری لایحه‌ای داده‌ایم که مطمئنم با پیگیری درست مصوبه بخش شدن باسمنج به دلیل غیرقانونی بودن ابطال می‌شود.
انتهای پیام/
سومین نشست کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در تبریز برگزار می‌شود محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار