مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خبر داد:

کمتر از ده میلیارد اعتبار ملی برای مقبره الشعرا! / برگزاری 50 برنامه در ایام دهه فجر

1400/11/11 - 12:38 - کد خبر: 58248 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه مقبره الشعرا در ردیف بودجه دولتی وجود دارد اما بودجه آن ضعیف است که بخشی از این موضوع مربوط به نمایندگان است و آنها باید رایزنی کنند تا مبلغ افزایش یابد.

به گزارش نصر، نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با محوریت تبیین برنامه های دهه فجر با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد.
"سید قاسم ناظمی" با اشاره به رویداد ها و اتفاقات ایام الله دهه فجر گفت: تلاش کرده ایم تا دهه فجر امسال در استان ما رنگ و بوی فرهنگ و هنر داشته باشد؛ این رویداد ها محلی، استانی و ملی خواهد بود.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ذات و ماهیت فرهنگی دارد، فرهیختگان انقلاب اهل تفکر بودند و طبیعی است که اینچنین انقلابی که جایگاه فرهنگی ويژه اي دارد باید به امر فرهنگ و هنر توجه ویژه ای داشته باشد.
وی ادامه داد: رنگ و بوی هنر باید نسبت به سایر حوزه ها در ایام دهه فجر بیشتر باشد، مردم و ملت ما با رویکرد های فرهنگی در این انقلاب درخشیدند، بر این اساس همکاران ما با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و انجمن های هنری تلاش کرده اند رویداد های مختلفی را تدارک ببینند و نسبت به سال های گذشته فرهنگی تر نشان بدهند.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: یکی از پايگاه های جدی انقلاب اسلامی آذربایجان و تبریز است، لازم است این حوزه مورد توجه قرار گیرد و سمت و سوی آن به سمت توسعه استان طراحی شود.
وی اضافه کرد: توسعه یک سری ابزار هایی دارد، وقتی می‌خواهند منطقه ای توسعه یابد یکی از آنها مسیر و راه، فناوری و... است اما مهم‌تر از همه این ها مسیر توسعه یک ملت فرهنگ است، فرهنگ است که می‌تواند برای سایر موارد بستر مناسب درست کند.
وی تصریح کرد: اگر فرهنگ نباشد نمی‌توان احترام به سرمایه های انسانی را دید و نمی‌توان به حوزه های اقتصادی و اجتماعی مطلوب رسید.
ناظمی ادامه داد: بسیاری از مناطق اقتصادی پیشرفته را می‌بینیم که با یک تلنگر ساده متلاشی می شود و به همین جهت امر فرهنگ جایگاه ویژه ای دارد.
وی افزود: باید به دنبال اعتلای فرهنگ رفت تا از سمومی که در حال وزیدن است جلوگيري شود.
وی گفت: قطعا اهالی سیاست نمی‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند چون آنها درگیر وضعیت حال هستند، اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند چشم انداز ها و افق را ترسیم کنند؛ نیاز است اهالی سیاست و هنر تعامل داشته باشند که در غیر این صورت با اضمحلال روبرو خواهد شد.
ناظمی تاکید کرد: تبریز و آذربایجان نقش پیشرانی که قبلا داشت باید به همان زمان برگردد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با برنامه های این اداره درباره دهه فجر گفت: بیش از 50 برنامه فرهنگی هنری در شهرستان های مختلف در سطح محلی، استانی و ملی خواهد بود.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم فجر که همزمان با تهران در تبریز اکران خواهد شد، این باعث رونق سینما های استان و عدالت فرهنگی می شود، جشنواره موسیقی فجر در سالن های مختلف استان برگزار خواهد شد، جشنواره تجسمی فجر نیز همزمان با تهران در تبریز برگزار خواهد شد، از برخی اساتید در این جشنواره تجلیل خواهند شد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که وضعیت کرونایی نارنجی نباشد امکان فعالیت برنامه‌های فرهنگی را در مجموعه های مختلف داریم.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره سراسری تئاتر رضوی که در 29 بهمن افتتاح خواهد شد و اثراتی بیش از 20 استان ارسال شده است، در این رویداد بیش از 100 هنرمند شرکت خواهند داشت؛ نمایشی از استان به جشنواره فجر راه یافته است که برگزیدگان این جشنواره جوایز خود را بزودی دریافت خواهند کرد.
ناظمی اضافه کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاه تولیدات فرهنگی با هدف توجه به اقتصاد فرهنگی است که موسسات و اشخاص مختلفی که تولیدات فرهنگی داشته اند و بازار سازی کرده اند برگزار خواهد شد، متاسفانه اولین قدم را در این حوزه انجام می‌دهیم، به نظر می‌رسد ظرفیت کیفی ما بیشتر است، از برگزیدگان این حوزه تجلیل خواهد شد، این قدم باعث جریان سازی و رونق کسب و کار ها خواهد شد، هدف ما از اقتصاد فرهنگی درگیر کردن تمامی حوزه ها است.
وی در رابطه با سفالگری گفت: در حوزه سفالگری استان ما در سطح بسیار بالایی قرار دارد، متاسفانه این حوزه بطور کامل شناخته نشده است که می‌تواند به فضای استان تاثیر مثبتی بگذارد.
وی به پیشینه تاریخی تبریز اشاره کرد و گفت: زمانی از تبریز به سایر کشور ها کاشی های لعابی صادر می شد، خوشنویسی در تبریز هست که اثر او در گنبد بیت المقدس وجود دارد.
وی افزود: وظیفه داریم تا حد توان از این سرمایه ها که در کوچه پس کوچه های شهر هستند، حمایت کنیم.
ناظمی با اشاره به قوانین مطبوعات و وجود آمار بالای نشریات و رسانه‌های دارای مجوز در استان گفت: قانون مطبوعات به نظر من ایراد دارد، کسانی که شرایط دریافت مجوز روزنامه، نشریات و... از طریق سامانه اقدام به اخذ مجوز می‌کنند، باید شرایط دریافت مجوز رسانه ها باید سخت تر شود، همه جا برای اخذ یک مجوز ابتدا آزمون می‌گیرند.
وی ادامه داد: مدیران مسئولی که مجوز رسانه ای می‌گیرند را ابتدا باید آزمون گرفته و در صورت صلاحیت مجوز ارائه کنند، نیاز است قانون در این حوزه اصلاح شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه وضعیت مقبره الشعرا گفت: تلاش می کنم تا موضوع مقبره الشعرا یک موضوع زنده در رسانه های ما باشد، اگر فروکش شود قطعا به نتیجه نخواهیم رسید اگر چه در این صورت بنده زیر سوال هستم، خوشبختانه مقبره الشعرا در ردیف بودجه دولتی وجود دارد اما بودجه آن ضعیف است که بخشی از این موضوع مربوط به نمایندگان است و آنها باید رایزنی کنند تا مبلغ افزایش یابد.
وی ادامه داد: یادمان و داخل مقبره الشعرا هر ساله از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هزینه هایی می شود.
وی به مبلغ این بوجه اشاره کرد و گفت: این مبلغ زیر ده میلیارد است که بسیار محدود است، رایزنی هایی انجام داده ایم تا یکی از موارد سفر ریاست جمهوری موضوع مقبره الشعرا باشد که بعنوان اولویت اول است.
انتهای پیام/
کمتر از ده میلیارد اعتبار ملی برای مقبره الشعرا! / برگزاری 50 برنامه در ایام دهه فجر محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار