استاندار آذربایجان‌شرقی:

نظارت‌های بهداشتی در اماکن عمومی تشدید شود/ حرکت جمعی نهادهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای برای آگاه‌سازی مردم

1400/11/10 - 15:47 - کد خبر: 58198 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به آغاز موج ششم کرونا و نیز افزایش مراجعات مردم به بازار و مراکز تجاری در روزهای پایانی سال، از دستگاه‌های مسئول خواست تا نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌ها را تشدید کنند.

به گزارش نصر، سردار زین العابدین رضوی خرّم روز یکشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در تبریز خواستار حرکت جمعی همه مجموعه‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای برای آگاه‌سازی و هوشیاری مردم شد.
وی با بیان اینکه در سه ماه گذشته در سایه تسریع دولت در واکسیناسیون عمومی و همکاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شاهد وضعیت مناسبی در فعالیت‌های اجتماعی و زندگی مردم بودیم، افزود: سویه اُمیکرون که از یک ماه پیش دنیا را تحت تاثیر قرار داده، از یک هفته گذشته نیز موجب آغاز موج ششم در کشور شده است که باید همه بخش‌ها آمادگی مقابله جدی با این وضعیت را داشته باشند.
خرّم تاکید کرد: مجموعه دستگاه‌های مسئول و اعضای ستاد مقابله با کرونا باید با آمادگی مناسب در کنار دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان باشند تا بتوانیم روزها و هفته‌های آینده را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه در تامین واکسن هیچ مشکلی نداریم، گفت: در کنار تشویق مردم برای تزریق واکسن، موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها بویژه فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک باید جدی گرفته شود و افراد و گروه‌های مرجع با هم‌افزایی همدیگر، مردم را به رعایت اصول بهداشتی ترغیب کنند.
خرّم همچنین نظارت جدی بر رعایت شیوه‌نامه‌ها در مراکز عمومی، مدارس و مراکز آموزشی و ادارات را مورد تاکید قرار داد و گفت: کارمندان ادارات که از تزریق واکسن خودداری کنند، حق حضور در اداره را ندارند و مدیران دستگاه‌ها باید بر این موضوع نظارت کرده و نتیجه را به ستاد مقابله با کرونا گزارش کنند.
وی در خصوص فعالیت مراکز آموزشی نیز با بیان اینکه فعلاً تصمیمی برای تعطیلی این مراکز وجود ندارد، افزود: در صورتی که ابتلا به بیماری در یک مرکز یا ناحیه آموزشی بالا باشد با اعلام فرمانداران در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.
موارد مثبت آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی رو به افزایش است 
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان این‌که شهرستان‌های تبریز، هوراند، اهر، هریس، سراب، بستان آباد، آذرشهر، جلفا، میانه و ملکان در وضعیت زرد کرونایی و باقی مناطق در وضعیت آبی قرار دارند، گفت: تعداد موارد مثبت آزمایش‌های کرونا در استان به شدت در حال افزایش بوده و موارد بستری‌ نیز با شیب آرامی در حال افزایش است.
دکتر بهمن نقی پور خاطرنشان کرد: روزانه ۸۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری شده و اکنون مجموع بستری‌ها نیز بالغ بر ۳۰۸ نفر است که از این تعداد ۹۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و تعداد فوتی‌های روزانه استان نیز یک مورد است.
وی در خصوص واکسیناسیون گفت: ۹۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول، ۸۳ درصد دز دوم و ۲۸ درصد نیز دز سوم را دریافت کرده‌اند و در خصوص واکسیناسیون دز سوم در کشور رتبه نخست را داریم و وضعیت واکسیناسیون مادران باردار نیز در استان بهبود یافته است. 
وی با بیان این‌که رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در استان کاهش یافته و حتی در برخی مناطق به زیر ۵۰ درصد رسیده است، ادامه داد: ارگان‌های مختلف باید در ترغیب مردم به رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را کمک کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص نوع ماسک‌های مورد استفاده خاطرنشان کرد: در سویه جدید کرونا محققان می‌گویند که در صورت امکان از دو ماسک سه لایه‌ای استفاده شود و از ماسک‌های پارچه‌ای که هیچ تاثیری در مقابله با کرونا ندارند، خودداری شود.
بیش از ۳۰ تذکر کتبی به اخبار غیرموثق رسانه‌های آذربایجان شرقی داده شده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: در طول سالجاری، بیش از ۳۰ تذکر کتبی به اخبار غیرموثق رسانه‌های استان داده شده و تخلفات موجود به معاونت مطبوعات و رسانه وزارت خانه ارجاع یافته است.
سید قاسم ناظمی با اشاره به جلسات این اداره کل در راستای تشریح جریان سازی رسانه‌ای در حوزه کرونا، اظهار کرد: فضای تبلیغات محیطی که برای بخش خصوصی است را برای اطلاع رسانی پیام‌های بهداشتی اختصاص دادیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با رسانه‌های مجازی که عموما هم غیررسمی هستند، در مضیقه قرار دارد زیرا قانونی برای ساماندهی آن‌ها نداریم.
وی با بیان این‌که کلید ارتباط رسانه‌ها با دستگاه‌های استان، تولید محتوا است، ادامه داد: باید دستگاه‌های اجرایی استان به خصوص دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تولید محتوا انجام دهند. در غیر این صورت رسانه‌های مختلف دست به انتشار اخباری با منابع غیررسمی می‌زنند.
ناظمی گفت: اگر در هنگام بروز شایعات و اخبار دروغ نتوانیم مطالب درست را انتشار دهیم، عقب خواهیم ماند و تذکرهای داده شده نیز کارساز نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: رسانه فقط صداوسیما و رادیو تلویزیون نیست بلکه بخش عمده‌ای از مخاطبان در فضای مجازی اخبار را دریافت می‌کنند و متاسفانه ما در این زمینه هنوز به روز نشده‌ایم.
وی با تاکید بر لزوم جدی تر شدن ضمانت اجرایی مصوبات شورای اطلاع رسانی استان، ادامه داد: دستگاه‌ها باید ملزم به پاسخگویی به رسانه‌ها شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از فعالیت ۵۰۰ رسانه مجوزدار آنلاین و مکتوب در استان خبر داد و گفت: تولید اخبار در حوزه مجازی و برخط افزایش یافته و لازم است تا با استفاده از ابزارهای گرافیکی جدید، به خصوص در حوزه کرونا محتوا تولید کنیم.
انتهای پیام/
نظارت‌های بهداشتی در اماکن عمومی تشدید شود/ حرکت جمعی نهادهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای برای آگاه‌سازی مردم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار