مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان:

۷۶ روستای آذربایجان‌شرقی زیر پوشش طرح احیای دریاچه ارومیه قرار دارند

1400/11/10 - 11:22 - کد خبر: 58177 نسخه چاپی

نصر: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۶ روستای استان زیر پوشش طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی با هدف استقرار کشاورزی پایدار قرار گرفته‌اند.

به گزارش نصر، آیت الله عبادپور روز یکشنبه در بیست و چهارمین نشست کارگروه راهبری پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی اظهار کرد: در این طرح با استفاده از تکنیک های کشاورزی پایدار که بر پایه آموزش و مشارکت کشاورز می‌باشد، کوشش می شود تا مصرف منابع آب و نهاده ‌های کشاورزی در سطح مزرعه کاهش یافته و از این طریق علاوه بر پایدار سازی فعالیت های کشاورزی، فضای مناسبی برای مشارکت جوامع محلی در فرایند احیاء دریاچه ارومیه فراهم شود.
وی با تشکر از تمدید سه ساله طرح احیای دریاچه ارومیه توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، این فرصت را زمان مناسبی برای الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه و ارتقاء آگاهی های کشاورزان در استفاده بهینه از آب و سایر منابع تولید دانست و بر لزوم ترویج و نشر حداکثری دستاوردها و تکنیک های اجرا شده در این پروژه به سایر کشاورزان استان تاکید کرد.
عبادپور با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۹۳ با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی طرح حفاظت از تالاب های ایران و سازمان های جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی اجرا می شود که بخشی از اعتبار آن توسط دولت ژاپن تأمین می شود، ادامه داد: این پروژه از  سال ۱۳۹۳ در استان آذربایجان شرقی آغاز و ۶ روستای بخش تسوج شهرستان شبستر را زیر پوشش خود قرار داد. 
 وی افزود: در حال حاضر پروژه  سال هشتم اجرای خود را  در پنج شهرستان آذرشهر، اسکو،  بناب، عجب ‌شیر و ملکان سپری می کند و کل تعداد روستاهای زیرپوشش پروژه از آغاز تاکنون ۷۶ روستا می باشد.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: جهت عملیاتی کردن این پروژه، زیرحوضه هایی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه تعیین شده اند و مقرر شده است تا در هر زیرحوضه شرکت هایی با عنوان شرکت مجری اقدامات لازم  را  مطابق با اهداف پروژه اجرا کند.
به گزارش ایرنا، کارگروه راهبری پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار» در حوضه دریاچه ارومیه با حضور اعضای کارگروه از طرح حفاظت از تالاب های ایران، سازمان جهادکشاورزی و ادارات کل حفاظت محیط زیست و اعضای گروه پایش پروژه از ۲ استان آذربایجان شرقی و استان آذربایجان غربی و همچنین مدیر مشارکت های مردمی آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی در مجتمع شهید کسایی تبریز برگزار شد.  
دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و یکی از پنج دریاچه بزرگ شور جهان، از اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلیل خشکسالی های مداوم، ساختن سدهای متعدد در حوضه آبریز و استفاده بی رویه از منابع آب حوضه برای امور کشاورزی شروع به خشکسالی کرد. 
ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۲ آغاز به فعالیت کرد و دولت سیزدهم نیز احیای این پهنه آبی را که به عنوان زیستکره در سطح جهانی مطرح و مهم است، اولویت خود اعلام کرد. 
خشکی دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر از اجتماعات پیرامونی آن را تهدید می کند و امید می رود با اجرای درست طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه، در راستای احیای آن گام های موثر برداشته شود.
انتهای پیام/
۷۶ روستای آذربایجان‌شرقی زیر پوشش طرح احیای دریاچه ارومیه قرار دارند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار