گزارش/

تزریق دُز سوم واکسن کرونا، علاج واقعه قبل از وقوع

1400/11/09 - 17:19 - کد خبر: 58148 نسخه چاپی

نصر: افزایش مبتلایان به کرونا به خصوص سویه اُمیکرون و به دنبال آن افزایش بستری های بیمارستانی، اعلام خطر اوج‌گیری کووید ۱۹ است که اگر جدی گرفته نشود، افزایش فوتی ها را به دنبال خواهد داشت و تنها راه نجات از این مهلکه، تکمیل دُزهای واکسن است.

به گزارش نصر، اوج گیری اُمیکرون قبل از ایران در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده و بر اساس اعلام این کشورها و سازمان بهداشت جهانی تکمیل فرآیند واکسیناسیون و تزریق هر سه دُز واکسن بیش از ۸۰ درصد فوت افراد مبتلا را کاهش می دهد. 
در این میان بی توجهی و جدی نگرفتن توصیه های کارشناسان بهداشت و درمان، می تواند عواقب غیرقابل جبرانی برای خود، خانواده و جامعه به دنبال داشته باشد و زنجیره فوت های خانوادگی را برقرار و تعداد مرگ و میرها را دوباره سه رقمی کند.
طولانی بودن دوره پیک پنجم به علت ورود سویه دلتا، تکمیل نبودن زنجیره واکسیناسیون و ورود سویه جدید و مرگباری به نام «اُمیکرون»، چالش های سه گانه آذربایجان شرقی، به عنوان تابعی از کل ایران، در مواجهه و مدیریت ویروس کرونا محسوب می شود که در صورت عدم درک شرایط توسط مردم منجر به بحران همه گیری اُمیکرون و افزایش فوتی های کووید ۱۹ خواهد شد. 
البته در حال حاضر هفت شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند؛ اگر چه در آذربایجان شرقی هنوز شهرستان قرمز و نارنجی نداریم، اما به یکباره هفت شهرستان در آذربایجان شرقی از آبی به وضعیت زرد کرونایی در آمده اند که روزهای خوشی را در صورت بی توجهی مردم ترسیم نمی کند.
بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۹۹۴ نفر از آنان بستری شدند که از این تعداد ۷۷ نفر در آذربایجان شرقی بود. 
در این بین، واکسیناسیون سخت ترین سد در مقابل سرعت همه گیری اُمیکرون است که می تواند با احساس مسوولیت مردم، عید امسال را دوباره به وضعیت آبی و سفید پس از ۵۰ ماه همه گیری کرونا تبدیل کند یا برعکس به روزهای سیاه کرونا بازگردیم و زانوی غم از دست دادن عزیزان خود را بغل کنیم. 
تاکنون در آذربایجان شرقی ۳۱درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند؛ از طرف دیگر ۱۰ درصد از جمعیت هدف  استان اصلا واکسن نزده اند که توصیه می شود که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا سهم خود را در مبارزه با کرونا ایفا کنند. 

تبریز و ۶شهرستان دیگر آذربایجان شرقی در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند 
معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آخرین رنگ بندی کرونایی شهرستان های آذربایجان شرقی گفت: اهر، کلیبر، تبریز، جلفا، آذرشهر، هوراند، بستان آباد، میانه و ملکان هفت شهرستان زرد در این استان هستند که پیش از این در وضعیت آبی قرار داشتند. 
دکتر حسین حقایی اظهار کرد: بقیه شهرستان های آذربایجان شرقی آبی هستند. 
وی همچنین با اشاره به راهبردهای کاهش خطر ابتلا به کرونا، گفت: سرعت واکسیناسیون به خصوص افراد پرخطر شامل سالمندان، زنان باردار، افراد با بیماری زمینه ای تسریع شود تا ابتلا کرونا و فوت ناشی از آن کمتر شود، بر این اساس مراجعه برای دریافت واکسن از طرف مردم حیاتی است.
وی افزود: برای گذر از پیک ششم در کشور استفاده از ماسک با کیفیت در فضای خارج از خانه و پرهیز از تجمعات از دیگر راهبردهای کاهش ابتلا به اُمیکرون است. 
وی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی، گفت: تعداد موارد بستری کرونایی استان در ۲۴ ساعت گذشته ۷۷ نفر بوده و تعداد فوتی به چهار نفر افزایش یافته است.
حقایی با بیان اینکه کل موارد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی ۲۵۸ بیمار است، گفت: کل موارد امیکرون نیز در استان ۱۳۴ نفر بوده البته روزانه در دنیا حدود ۱۲۵ میلیون نفر به امیکرون مبتلا می‌شوند و حدود ۶۵۰۰ نفر روزانه در دنیا به علت ابتلا به امیکرون فوت می کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه واکسیناسیون دانش آموزان ۹ تا ۱۲ سال از امروز در کلیه مراکز واکسیناسیون آذربایجان شرقی آغاز می شود، اعلام کرد: واکسن های مورد تایید برای این گروه سنی سینوفارم و پاستوکووک می باشد.
وی ادامه داد: مقدار تزریق و فاصله بین ۲ نوبت تزریق مشابه سایر گروه های سنی است، واکسن نوبت سوم هم در افراد بالای ۱۸ سال انجام می شود، براساس مصوبه کمیته ملی واکسن کووید ۱۹، تزریق واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال فقط در ۲ نوبت انجام می شود و نیازی به دز سوم نیست.

دریافت دز سوم واکسن در  افراد بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی به ۳۱ درصد رسید
معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین یادآور شد: دریافت دز سوم واکسن در  افراد بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی به ۳۱ درصد رسیده است.

۱۳.۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال تبریز واکسن نزده اند 
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشبختانه با همت کادر سلامت و کمک برخی از ادارات روند شاخص های واکسیناسیون در تبریز مناسب است طوری که درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در کل جمعیت این شهرستان ۷۰.۹۱ درصد است. 
احمد مردی ادامه داد: درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۸۶.۲۲ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال (جمعیت دانش آموزی): ۸۶.۰۱ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال ۷۸.۷۴ درصد و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان تبریز ۲۵.۳۹ درصد است. 
وی یادآور شد: درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در زنان باردار ۶۶.۲ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در زنان باردار ۳۲.۹ درصد و درصد جا مانده های نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۱۳.۷۸ درصد ثبت شده است. 
وی اضافه کرد: درصد منتظر نوبت دوم  نسبت به نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۷.۴۸ درصد است. 
مردی خاطر نشان کرد: با عنایت به اهمیت واکسیناسیون و با نگاهی به شاخص های بالا مشاهده می کنیم به رغم تلاش تلاشگران عرصه سلامت هنوز تعدادی از همشهریان عزیز برای واکسیناسیون نوبت اول و حتی تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم مراجعه نکرده اند بر این اساس از همه عزیزان تقاضا داریم هر چه سریعتر جهت واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند.
وی ادامه داد: همه صاحبنظران و متخصصین امر بر تزریق دوز سوم واکسن در پیشگیری از تشدید موج ششم و سویه امیکرون تاکید دارند بر این اساس از همه همشهریان عزیز تقاضا داریم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم و فارغ از هر نوع واکسنی که در نوبت های اول و دوم دریافت کرده اند جهت دریافت دوز سوم مراجعه کنند.
وی همچنین گفت: اکنون ۱۰ مرکز تجمیعی  و بیش از ۶۰ مرکز سلامت در سطح شهر و کلیه خانه های بهداشت در سطح روستاها در شهرستان تبریز خدمات واکسیناسیون کرونا را به همشهریان ارائه می دهند. ساعت کار ۹ تا از مراکز تجمیعی از ساعت ۸ تا ۱۹ و مرکز تجمیعی نصف راه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ می باشد.
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز اظهار کرد: مراکز سلامت شهری و خانه های بهداشت روستایی در ساعات اداری به غیر از روزهای تعطیل خدمات ارایه می کند.
مردی همچنین در خصوص افرادی که مبتلا به کرونا شدند، گفت: آنهایی که علامتدار هستند باید ۲ هفته در منزل قرنطینه شوند.
وی خاطر نشان کرد: در صورت ابتلا به کرونا زمان تزریق نوبت سوم، ۶ هفته بعد می باشد.

گزارش از پیمان پاکزاد
انتهای پیام/
تزریق دُز سوم واکسن کرونا، علاج واقعه قبل از وقوع خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار