برای اولین بار، در تبریز صورت گرفت:

کتاب "خنیاگر دف" رونمایی شد

1400/11/09 - 15:03 - کد خبر: 58109 نسخه چاپی

نصر: مولف کتاب خنیاگر دف گفت: 10سال است که در زمینه دف و برای جمع آوری اطلاعات مطالعه دارم که نهایتا کتاب خنیاگر دف را نوشتم و امیدوارم اتفاقات خوبی در تبریز رقم بزند.

به گزارش نصر، "حامد علیپور" در نشست پژوهشی و تخصصی دف که با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان و هنردوستان در مجتمع فرهنگی هنری تربیت برگزار شده بود، گفت: نشست پژوهشی و تخصصی دف بعد از دو سال بدلیل شرایط پاندمی کرونا بهمن امسال برگزار می شود.
وی به جایگاه و اهمیت نقش ساز دف پرداخت و افزود: نیت داشتم در تبریز برای دف برنامه‌ای برگزار کنم تا جایگاه ساز دف را نشان دهم؛ جایگاه ساز دف بسیار متفاوت است، سازی که علاوه بر جایگاه عرفانی قدمت بلندی دارد که نهایتا در سنندج بسط یافته و 150 الی 200 سال در سنندج و در خانگاه شکل گرفته است.
وی ادامه داد: در هر محله سنندج یک خانقاه وجود دارد که برای دف احترام می گذارند، در خانقاه ها راز و نیازی صورت می گیرد که ابتدا قبل از دف نوازی وضو می‌گیرند.
وی اشاره کرد: در سایه استاد بیژن کامکار دف به دست ما رسیده است، در هر منطقه با روش متفاوت دف نوازی صورت می گیرد.
علیپور به حضور دف در تبریز پرداخت و توضیح داد: استاد رحمان گلبوستانی اولین کسی است که در تبریز دف را آورد و خوشبختانه تاکنون نوای دف در تبریز برقرار است، متاسفانه جایگاه واقعی دف جای بحث دارد و آنچنان که باید به جایگاه خود برسد، نرسیده است.
وی به اثر "از عشق تا حیرانی" پرداخت و گفت: آلبوم از عشق تا حیرانی بصورت گروه نوازی برای اولین بار در ایران با تنظیم متفاوت برای موسیقی فولکلور آذربایجانی تولید شده است.
مولف کتاب خنیاگر دف به فرهنگ سازی ساز دف اشاره کرد و ابراز داشت: برای اولین بار تور آذربایجان را در مراغه، شبستر، ارومیه با هدف فرهنگ سازی برگزار کردیم، که خوشبختانه استقبال خوبی شد و نهایتا با تلاش محمد نقوی آلبوم دف و نی را منتشر کردیم.
وی در پایان به کتاب خنیاگر دف اشاره کرد و گفت: ده سال است که در زمینه دف و برای جمع آوری اطلاعات مطالعه دارم که نهایتا کتاب خنیاگر دف را نوشتم و امیدوارم اتفاقات خوبی در تبریز رقم بزند، کتاب خنیاگر دف حاصل ده سال پژوهش و تحقیق در کتاب های موجود در زمینه آموزش مقدماتی دف می باشد، این کتاب بصورت مقدماتی از پایین ترین سطح به هنرجو می آموزد که با نحوه صحیح اجرای کشش ها و میزان نماها اشنا شود؛ برای مثال ابتدا هنرجو را با تئوری موسیقی و ریتم آشنا می کند، سپس به جهت تمرین آموخته ها و ادغام علمی و عملی شروع به نواختن اتودهایی در هر ریتم می کند. 
وی افزود: بعد از فراگیری فیگورهای ریتمیک قطعه نوازی آغاز می شود و در پایان هر بخش تمرینات تقویتی وجود دارد که هنرجو می تواند برای تقویت ضربات اجرایی از این اتودها استفاده کند. 
مولف کتاب خنیاگر دف گفت: این کتاب شامل سه بخش میزان های ساده، ترکیبی و لنگ بوده و متشکل از 234 اتود و 47 قطعه در هر بخش می باشد که در صورت اجرای صحیح این قطعات و تمرینات، هنرجو تا سطح متوسطه پیشرفت خواهد کرد.  
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با کمک مسئولین و حمایت ارشاد بتوانیم جشنواره دف نوزای را در تبریز برگزار کنیم.
لازم به ذکر است، نت نویسی این کتاب توسط حامد علیپور، صفحه آرایی و طراحی روی جلد را عرفان صعودی مهربان بر عهده داشته‌اند‌؛ این اثر توسط انتشارات ریتم منتشر گردید.
انتهای پیام/
کتاب محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار