دادستان شهرستان تبریز:

از فناوری‌های الکترونیکی برای حفاظت از اراضی کشاورزی استفاده شود

1400/11/08 - 12:56 - کد خبر: 58083 نسخه چاپی

نصر: دادستان شهرستان تبریز بر استفاده از فناوری‌های الکترونیکی برای حفاظت از اراضی کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش نصر، بابک محبوب علیلو در مراسم گرامیداشت هفتم بهمن ماه، سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت این روز بر ضرورت توجه به بحث پیش‌بینی و پیشگیری در ساخت‌وسازهای غیرقانونی برای جلوگیری از آسیب به سرمایه‌های ملی تاکید کرده و گفت: بی‌توجهی به موضوع پیشگیری باعث می‌شود که در برخوردهای قانونی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز سرمایه.های ملی آسیب ببیند چراکه نمی‌توانیم اجازه دهیم امنیت غذایی جامعه با تغییر کاربری از بین برود.
وی افزود: متاسفانه در حوزه‌های مختلف علی‌رغم هزینه‌های پرداخت شده با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که ناشی از بی‌توجهی به حوزه پیش‌بینی و پیشگیری از جرم و رفتارهای ناهنجار اجتماعی است. 
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید مشکلات را آسیب شناسی کرده و راه‌حل پیشنهاد دهد تا در بستر فناوری‌های الکترونیکی از اراضی کشاورزی و اراضی ملی حفاظت کنیم، افزود: ارائه‌ی راهکار برای پیشگیری از تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در عصر فناوری اطلاعات، استفاده از فناوری‌های نوین و بستر الکترونیکی را می‌طلبد.
وی اظهار کرد: در بحث برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، انصافاً مسئولین جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی همیشه پای کار بوده و کمک‌رسان ما هستند و سعی دارند کارها به موقع و با تدبیر جلو برود.
وی افزود: طرح جامع حدنگاری در جهت سند دار کردن اراضی اشخاص تدوین شده است که سندهای دفترچه‌ای به سندهای تک برگی تبدیل می‌شود و در استان ما در این حوزه خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است اما در حوزه‌ی اراضی مربوط به زارعین و کشاورزان به‌کار بیشتر و فرهنگ سازی نیاز دارد.
شهرداران نباید بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی پروانه ساخت دهند
رئیس منطقه پنج بازرسی کل کشور و مدیرکل بازرسی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: شهرداران نباید بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی پروانه ساخت بدهند.
علی کرمی ادامه داد: بحث پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی به قوه قضائیه محول شده است اما در واقعیت یک موضوع فرا قوه‌ای است و هر سه قوه درگیر این بحث هستند؛ حوزه عملیاتی و کاربردی پیشگیری از جرم با دستگاه‌های اجرایی است.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین بحث در پیشگیری از جرم کنترل و نظارت است، ادامه داد: پیشگیری از جرم محصول کنترل و نظارت است، ما اگر در امورات اجرایی، اعمال قانون، شیوه عملکرد و اجرای ضوابط و مقررات، نظارت و کنترل داشته باشیم خروجی آن پیشگیری از جرم می‌شود؛ یکی از ارکان اساسی مدیریت کنترل و نظارت بوده و هر مدیری که در بحث کنترل و نظارت حساسیت زیادی دارد آن مدیر و آن مجموعه موفق هستند.
مدیرکل بازرسی آذربایجان شرقی افزود: نظارت و کنترل چالش‌هایی نیز دارد که از جمله چالش‌های اساسی آن این است که نباید در اجرا زیاد دخالت شود، ناظر باید کار نظارت خود را انجام دهد و مجری استقلال خود را حفظ کند، شدت نظارت نباید باعث شود کارشناس قدرت، توان، ابتکار، خلاقیت و استقلال خود را از دست دهد.
 تلاش سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی است
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: مدیریت امور اراضی و جهادکشاورزی شهرستان‌ها با تمام توان تلاش می‌کنند تا از تغییر کاربری اراضی پیشگیری شود.
اکبر فتحی با بیان اینکه هفتم بهمن ماه سالروز تاسیس سازمان امور اراضی بهانه‌ای است برای عرض خداقوت خدمت زحمت کشان عرصه‌ی مدیریت امور اراضی اظهار کرد: عوامل اصلی تولید در بخش کشاورزی، زمین، سرمایه، نیروی انسانی و دانش است که پایه آنها در تولید محصولات کشاورزی زمین است و بدون زمین هیچکدام از عوامل دیگر معنا و مفهومی ندارند.
وی با بیان اینکه زمین به‌عنوان بستر نگهدارنده نبات است و ضرورت دارد که روی زمین تولیدات گیاهی و حیوانی انجام شود، ادامه داد: زمین در معرض انواع تهدیدات از قبیل گسترش شهرها و روستاها که کاربری ناگزیر تغییر می‌یابد و یا شبکه راه، گاز و برق و... که روی زمین اجرا می‌شود بوده که زمین را از تولید کشاورزی خارج کرده همچنین توسط بشر نابود می‌شود مانند ورود آب‌های نامتعارف به زمین‌های کشاورزی که اراضی کشاورزی را از محل بهره برداری خارج می‌کنند.
وی افزود: متاسفانه علی‌رغم همه‌ی تهدیدات برای اراضی کشاورزی، از طرفی آگاهانه یا ناآگاهانه تحت عناوین مختلف از جمله عطش ویلاسازی تغییر کاربری‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌یابد. 
 فتحی با بیان اینکه در این حوزه تحت عنوان قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی وظایفی به مدیریت امور اراضی واگذار شده است، افزود: در این خصوص تبصره ۲ ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون حفظ کاربری مورد تاکید بوده و با استناد به این قوانین اقداماتی انجام می‌شود که علی‌رغم اقدامات انجام شده امکانات و اعتبارات امور اراضی ببسیار کمتر از وظایف و مسئولیت‌ها است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، وی در پایان تاکید کرد: امروز واگذاری اراضی برای انواع سرمایه گذاری‌ها چه در قالب کمیسیون ماده ۲ برای طرح‌های کشاورزی و چه در قالب ماده ۲۱ که برای طرح‌های غیرکشاورزی است، در امور اراضی انجام می‌شود بنابراین دقت زیاد و نیروی انسانی بیشتری مورد نیاز بوده و امکانات بیشتری می‌طلبد.
انتهای پیام/
 از فناوری‌های الکترونیکی برای حفاظت از اراضی کشاورزی استفاده شود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار