یادداشت/

لزوم سرمایه گذاری و بکار گیری فن اوری های نوین ارتباطی در اذربایجان شرقی

1400/11/07 - 09:56 - کد خبر: 58031 نسخه چاپی

نصر: وقتی مارشال مک لوهان در دهه ۶۰ میلادی از امریکای شمالی، تز دهکده جهانی را ارائه کرد در سال ۲۰۰۰م جهان شاهد تحقق عینی این نظریه شد و در این ۲۲ سال هزاره سوم، دهکده جهانی به کوی جهانی، خانه جهانی، اتاق جهانی، میزجهانی و جیب جهانی تبدیل شده است.

با کمک فناوری های پیشرفته ارتباطی و مخابراتی و فراگیر شدن استفاده از گوشی هوشمند یا مولتی مدیا یا چند رسانه ها شکل گرفته و در جیب هر ساکن این کره خاکی، این تکنولوژی دنیای پیچیده کنونی را مقابل چشم همگان قرار داده است و مخاطب منفعل دیروز به تولید کننده محتوی پیام فعال تبدیل شده و گیرنده پیام دیروزی به فرستنده پیام امروزی در امده است.
جهان جدیدی که رسانه ها با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید شکل داده مبتنی بر زیست فناوری بوده و مخاطب هوشمند امروزی، تولید کننده محتوی دیروزی را به چالش می‌کشاند.
فناوری های اطلاعات با ایجاد شاهراه های هوشمند این امکان را فراهم آوردند که تمامی شیوه ها، مسیرهای انتقال، مبادله، نمایش، ذخیره سازی، پردازش و مدیریت اطلاعات را دگرگون سازند.
عجب روزگاری شده است. جهان رسانه از نظر فضا و زمان، دامنه، ساختار، جغرافیا، مهارت ها، ارزش ها و باورها تحت تاثیر قرار گرفته و با بهره گیری از فناوری های ارتباطی، شبکه های نوری، اینترنت و ماهواره و نسل جدید فناوری های پیشرفته فضایی و مخابراتی، تولید، تکثیر، اشاعه، انتشار نمادها و معانی به کمک دموکراسی و آزادی بیان شتافته و هر شهروند، به عنوان یک رسانه به نمود عینی در این کره خاکی مبدل شده‌است؛ در این وانفسا تک صدایی رخت بر می بندد و تعامل و چند صدایی نمود واقعی به خود می گیرد.
خلاصه می توان گفت: فناوری های نوین ارتباطی با هوشمندسازي سیستم های رسانه ای و فرآیند های تولید محتوا به ابزاری برای چابک سازی و زود فهمی در دنیای امروزی درآمده‌اند و در یک کلام تلفیق علم، فن و هنر، رسانه های نوشتاری، شنیداری و دیداری را وارد جهان وطنی و عالمگیری کرده و سرمایه گذاری کشور ها در این بخش را هر روز پر رنگ تر از دیروز کرده است و دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشکده ها و اندیشکده های حوزه علوم ارتباطات ، پیشرو این قضایا و تحولات وسيع هستند.
خوشبختانه در سال های اخیر سازمان عریض و طویل صدا و سیما به عنوان متولی رسانه های دیجیتال و دیداری و شنیداری با فعال کردن معاونت های فنی در مرکز و استان ها با کمک مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان، برنامه های گسترده ای را برای فایق آمدن بر چالش های موجود در فناوری های نوین در ایران بعمل آورده که اجلاسیه های فناوری رسانه و ساخت برخی از تجهیزات مدرن در حوزه صدا و تصویر و مونیتورینگ در همین راستاست.
مهندسی معکوس و ساخت واحد سیار فول اچ دی ۱۰ دوربینه برای اولین بار در کشور با بهره گیری از هوش، دانش و تجربه تکنسین های فنی مرکز آذربایجان شرقی با همکاری شرکت های دانش بنیان تبریزی می تواند طلیعه مبارکی برای برداشتن قدم های بزرگ و خود باوری و حرکت به سوی ساخت تجهیزات مدرن حوزه فناوری رسانه در ایران باشد.
تبریز با داشتن دانشمندان و دانشگاه های صنعتی و فنی مطرح در سطوح ملی می تواند به چنین حرکت های صدا و سیما جان تازه ای بخشد و با تداوم همکاری ها و هم افزایی ها در انقلاب جهانی فناوری های رسانه و شاهراه های اطلاعاتي الگوی سایر مراکز کشوری باشد والتیام بخشی از عقب ماندگی فنی و رسانه ای را به دنبال آورد.

محمد فرج‌پور باسمنجی
انتهای پیام/
لزوم سرمایه گذاری و بکار گیری فن اوری های نوین ارتباطی در اذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار