مدیر کل گمرک جلفا؛

صادرات کالا از گمرک جلفا ۲۶ درصد افزایش یافت

1400/11/06 - 22:52 - کد خبر: 58017 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل گمرک جلفا با اعلام اینکه امسال ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کالا از طریق این گمرک صادر شد، گفت: صادرات ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، محمد خلیلی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در این مدت ۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار از این گمرک صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۸ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی خشکبار و مصالح ساختمانی است که به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و ترکیه صادر شده است.
خلیلی درآمد عمومی گمرک جلفا را افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.
مدیر کل گمرک جلفا اضافه کرد: واردات کالا از طریق این گمرک ۱۷۱ هزار تن به ارزش ۳۹۵ میلیون و ۶۰۷ میلیون دلار است که به لحاظ ارزش هشت درصد رشد داشته است.
خلیلی تعداد مسافرانی را که در ۱۰ ماه امسال از گمرک جلفا به نخجوان تردد کرده اند ۵۴ هزار و ۳۴۴ نفر اعلام کرد و افزود: میزان ترانزیت خارجی از مبداء جلفا هم رقمی افزون بر ۷۱۷ میلیون و ۷۱۱ هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه ۷۱ درصد افزایش داشته است.
آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.
گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود وحجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک منطقه آزاد ارس که تحت نظر گمرک جلفا است، کلیه تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را انجام می دهد و عملکرد مثبت گمرک در این منطقه در توسعه آن نقش مهمی داشته است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای CIS و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر می باشد.
شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.
انتهای پیام/
صادرات کالا از گمرک جلفا ۲۶ درصد افزایش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار