گزارش نصر از همایش روز جهانی استاندارد؛

استاندارد یک مطالبه ملی است/ /تداوم تولید بدون ارتقاء کیفیت میسر نخواهد بود

1398/08/16 - 12:03 - کد خبر: 5793 نسخه چاپی

نصر: همایش روزجهانی استاندارد و مراسم تجلیل از واحدهای نمونه و برگزیده کیفی و مدیران کنترل کیفی نمونه ملی و استانی استاندارد آذربایجان شرقی با حضور مسئولان و مدیران بخش خصوصی و دولتی در سالن همایش های اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش نصر، "علیرضا خاکی فیروز"، رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران در این همایش گفت: اگر در شرایط فعلی تولیدی که عنوان حضور در بازارهای جهانی را نداشته باشد، بی تردید نمی تواند تولید بهره ور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضرنمی توان به تولید و بازارهای ملی اکتفا کرد، تصریح کرد: اعتقاد داریم بهترین روند تولید، روندی است که امکان حضور صادرات و امکان حضور در بازارهای جهانی را دارا باشد.

وی افزود: آماری که از واحدهای نمونه و برگزیده ارائه شد، حاکی از این است که صنایع آذربایجان شرقی از پتانسیل خوبی برخوردار است.

رئیس مرکز تائید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران اذعان کرد: از طریق وزارت صنایع، طرحی در زمینه استفاده از شرکت های دانش بنیان و افراد علمی دانشگاه ها رونمایی شد که واحدهای تولیدی و صنعتگران می توانند هم در زمینه ی ارتقای کیفیت و بهره وری تولید و همچنین زمینه صادرات از آن طرح بهره برداری کنند.

خاکی فیروز تاکید کرد: آموزش های لازم در واحدهای ما به صورت پراکنده موجود است. باتوجه به وظیفه ای که سازمان صمت دارد و همکاری که با اتاق بازرگانی داریم، نیازمند نهادینه کردن صادرات استان هستیم و در این راستا باید شرکت های توسعه علمی اقتصادی در استان برگزار شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در آینده بسیار نزدیک شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنایع استان و حضور صنعتگران در بازارهای جهانی باشیم. این روحیه و تفکر متعالی باید در وجود همگان نهادینه شود.

وی ابرازکرد: هر جا و هر وقت که آرامش و آسایش ما دچار اختلال می شود، یعنی استاندارد آن موضوع رعایت نشده است.

خاکی فیروز با بیان اینکه استاندارد وظیفه یک دستگاه اجرایی نیست، گفت: استاندارد یک مطالبه ملی است که برای تحقق آن نیازمند عزم و اراده همگانی هستیم.

رئیس مرکز تایید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: استانداردها یک امر اتفاقی و انتزاعی نیستند و برای دستیابی به آن ها باید سختی و مرارت های بسیاری را تحمل کنیم.

وی افزود: اگر به استانداردها احترام بگذاریم می توانیم زندگی اجتماعی و فردی آرام و امنی داشته باشیم.

" یونس ژائله"، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در ادامه مراسم روز جهانی استاندارد و تجلیل از واحد های نمونه و برگزیده کیفی ملی و استانی با تقدیر از مدیران صنایع  و مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی استان که با تلاش های خستگی ناپذیر خود جایگاه محصولات تولیدی استان را با تولید محصولات با کیفیت در سطح ملی و فراملی ارتقاء می دهند؛ در خصوص حضور موثر و مستمر در بازارهای منطقه و جهان گفت: باید مولفه استاندارد به عنوان یکی از مولفه های موثر در توسعه اقتصادی استان و کشور مد نظر تمام واحد های تولیدی و صاحبان صنایع در استان باشد و شناخت استانداردهای بازارهای  هدف را به عنوان اصولی اساسی در حوزه کاری خود به منظور حضور موفق در بازارهای منطقه ای و جهانی در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی با تاکید بر این نکته که نقد درونی و شناخت وضعیت موجود سرآغاز بهبود وضعیت اقتصادی استان و کشور است؛ در خصوص ظرفیت های بازارهای منطقه ای موجود در اطراف کشور گفت: باید شناخت استانداردهای مورد نظر کشورهای همسایه را که بازارهای بسیاری مناسبی برای تولیدات کشور با توجه به قرابت های فرهنگی و تاریخی است را جدی بگیریم.

وی افزود : کشور ایران از نظر ذخایر انرژی جزء غنی ترین کشورها  و از نظر نیروی انسانی  جزء جوان ترین کشورهای جهان محسوب می شود که این دو مزیت در کنار سایر مزیت های رقابتی کشور همچون قرارگرفتن در موقعیت استراتژیکی منطقه ای و جهانی می تواند فرصت های مناسبی برای همکاری های اقتصادی و تجاری در راستای توسعه اقتصادی با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه با جمعیت های صدها میلیونی فراهم آورد.

ژائله تاکید کرد: برای بهره برداری از ظرفیت های مورد اشاره باید به نهاد آموزش و بخصوص مهارت های مورد نیاز برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشور های جهان توجه ویژه ای نمایم.

وی تصریح کرد: اتاق تبریز به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان در صدد است تا نهاد آموزش را به عنوان زیربنایی ترین عامل توسعه اقتصادی استان با رویکرد همکاری مستمر و موثر با بازارهای جهانی را در اولویت کاری خود قرار دهد تا با توجه به مزیت های رقابتی استان سهم بیشتری از اقتصاد منطقه ای و جهانی را نصیب استان گرداند.

ژائله با اشاره به ظرفیت های صنعتی استان که از دهه چهل در استان ایجاد شده است (منطقه صنعتی غرب تبریز) خاطرنشان کرد: استان از نظر زیرساخت های صنعتی ظرفیت های بسیار مناسبی دارد که با آموزش مهارتی های مورد نیاز برای حضور در بازارهای جهانی می توانیم روند رشد و توسعه اقتصادی استان را تسریع نماید.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقدامات امروز مدیران استانی در بخش دولتی و خصوص وضعیت آتی استان را مشخص خواهد  نمود، اظهار امیدواری کرد و گفت: با همکاری و همراهی مسئولان استانی و فعالان اقتصادی در بخش خصوص از ظرفیت ها و پتانسیل های استانی بهره برداری مناسبی به عمل آید، تا رفاه  اجتماعی مناسبی در شان همه شهروندان استان فراهم گردد.

در ادامه این مراسم، "ساسان فرشی حق رو" مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: برگزاری مراسم روز جهانی استاندارد و معرفی واحدهای نمونه کیفی استان، بهانه ای است تا صنعتگران و تولیدکنندگان استان گرد هم آمده و یک بار دیگر اهمیت و ضرورت « کیفیت » را یادآور شوند.

وی با بیان اینکه تداوم تولید بدون ارتقاء کیفیت میسر نخواهد بود، تاکید کرد: در شرایط جدید نه تنها سازمان ملی استاندارد بلکه همه دستگاه هایی که با تولید و صنعت در ارتباط هستند و می توانند خودکفایی اقتصادی را برای کشور عزیزمان رقم بزنند باید هوشمندانه تر عمل کنند و با جدیت اهداف خود را دنبال کنند.

وی افزود: مراسم بزرگداشت و تکریم واحدهای نمونه کیفی در وسعی کوچک، هدفی بزرگ همچون تشویق به رعایت استانداردها در کلیه مراحل انبار، تولید و توزیع و ارتقاء بهره وری که از اهداف مهم تولید می باشد و همچنین رقابت سالم تولید کنندگان با همدیگر را دنبال می کند.

فرشی ابراز کرد: روند ثابت و قانونمند استفاده از هر چیز از ابتدا در انجام هر کاری بوده و همانطور که می دانیم انسان های نخستین برای ثبت و بازگویی زندگانی واقعی، دنیایی با زبان تصویر می ساختند و این روند نیز از زمان لئوناردو داوینچی، هنرمند ایتالیایی که بسیاری نقطه عطف اختراع سینما می دانند ادامه داشته و تا لومیر می رسد و شاید بی اطلاع از نام استاندارد، آن قالب را در زندگانی و کارهای روزمره خود رعایت می کردند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی اظهار کرد: چنان که پویاست، رشد پدیده ای به نام ویدئو به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می گردد، در ابتدا شکل ساختاری اش استفاده از آن را در مکان ها و فضاهای خاصی به مخاطبان و استفاده کنندگان می داد و با پیشرفت این علم و توسعه آن، ویدئو همه گیر شد تا جایی که می توان از انعطاف پذیری آن در ضبط و تماشای همزمان فیلم ها تا میخکوب کردن خانواده ها و مخاطبان در یکجا و استفاده ابزاری از آن با یک قالب خاصی در سال های سپری شده که امروزه استاندارد می نامند، نام برد.

فرشی اذعان کرد: رشد کمتر از دو دهه ای ویدئو در کشورهای جهان و در مناطق مهم جهانی از جمله آمریکای شمالی، اروپای غربی، کشورهای عرب، ژاپن و جنوب شرق آسيا و تبدیل آن به یک تجارت جهانی و سودده در قالب خاص (استاندارد)، نکته ی مهمی است که یونسکو نیر بر آن صحنه گذاشته است.

وی گفت: از اعتلای فرهنگ و تکامل اجتماعی گرفته تا تسخیر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها که در دستور کا استکبار جهانی قرار دارد همه و همه از اثرات ویدئو بوده و امروزه نیز ویدئو به سان قبلی ما با فرمتی نو و با نام های جدید به لحاظ قابلیت و ویژگی هایش می توان به تاثیرگذاری عمیق آن اعتراف کرده از انواع نرم افزارها در کامپیوترها گرفته تا اپلیکیشن های موبایل در دستان هر کودک و بزرگ.

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: استانداردسازی در رسانه های مدرن همانند ویدئو و در قالب جدید که باعث نزدیکی ارتباط اعضای خانواده ی دهکده جهانی شده و هم باعث غنی تر شدن تجربیات و تغییرات زیاد در حوزه پزشکی، تحصیلات (تحصیل از راه دور) و بی شک تدوین استانداردهای ویژه، به حد اعلا رساندن آن ها و ساده سازی استفاده از آن علم تا با استانداردسازی برای استفاده مردم دنیا و بازگشت سرمایه گذاری و در زمره ی اقتصادهای دنیا قرار گرفتن این علم بی تردید از آثار استاندارد سازی می باشد.

لازم به ذکر است شرکت های منتخب ملی و استانی که در این مراسم از آنها تجلیل شد به این شرح است: صنایع قوطی تبریز، صنایع غذایی بشارت، شونیز، کلر پارس به عنوان واحد های نمونه ملی و شرکت های ناجی گیاه ناجیان، آذر نان نظری، آذربام عایق کار، گروه صنعتی آناتا، صنایع امیرنیا، سیم و کابل صائب، آدوپن پلاستیک پرشین(وین تک)، سیم و کابل آذر تبریز، شرکت تبریز هادی، شرکت آذر آوند، کاشی تبریز، غذا و کنسرو طاهر، آرد سازی خباز آذر، صنایع تبریز لعاب و پارس آیلین مهر  به عنوان واحدهای نمونه استانی انتخاب شده اند.

انتهای پیام/

استاندارد یک مطالبه ملی است/ /تداوم تولید بدون ارتقاء کیفیت میسر نخواهد بود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار