گزارشی از اولین روز وب سامیت در لیسبون؛

شرکت­ ها یا دولت­ ها؟

1398/08/16 - 11:58 - کد خبر: 5792 نسخه چاپی

نصر: روز سه­ شنبه پنجم نوامبر، چهاردهم آبان، اولین روز کار رسمی وب سامیت است.

به گزارش نصر، بزرگترین تغییری که امسال در بخش نمایشگاهی به چشم میخورد، کثرت غرفه دولتهاست. بزرگ­ترین و مجلل­ترین غرفه­ها مربوط به عربستان و قطر است که حمایت از استارتاپ­ها و ایده­های فناورانه را به نمایش گذاشته­اند اما اقبال چندانی ندارند. کشورهای اروپایی با غرفه­های کوچک و ساده، بیشتر در معرض توجه هستند. هر چند دنیای فناوری، نه به دست دولت­ها که به دست شرکت­ها شکل میگیرد. وقتی شرکت­هایی مانند زیمنس و سپ و بنز از آلمان حضور دارند، واقعا مهم نیست که دولت آلمان غرفه داشته باشد یا نه.

یکی از ویژگیهای وب سامیت این است که موضوع اسپانسری را خیلی ظریف و زیرپوستی برگزار می کند اما امسال، برخی نشانه­ها واضح تر از همیشه هستند. بزرگترین نمونه آن، سخنرانی دیروز مدیرعامل هواوی بود که امروز هم در کنفرانس مطبوعاتی پدی مطرح شد. اسپانسری پورشه از بخش فناوری خودرو، برگزاری بخش منتوری استارتاپ­ها توسط آمازون و برگزاری کامل بخش زنان فناور توسط بوکینگ دات کام از سایر نمونه­هاست. با توجه به پرداخت ورودیه قابل توجه، اغلب شرکت­کنندگان انتظار دریافت محتوی تبلیغاتی صریح را ندارند و بعید نیست که امسال این موضوع در نظرسنجی­ها منعکس شود.

به نظر می رسد سیاست­های تشویقی برای جلب علاقمندی زنان پاسخ داده و گپ جنسیتی به پایین ترین میزان خود طی این چهار سال رسیده است طوری که 46.3 درصد از شرکت کنندگان، خانم هستند. در مراسم افتتاحیه هم بخش قابل توجهی را به خانم ها اختصاص داده بودند و امروز پدی کاسگراو، بلافاصله پس از کنفرانس مطبوعاتی خود، کنفرانس مطبوعاتی دیگری را با سه شرکت یونیکورن برگزار کرد که دو نفر از آنها، خانم بودند.

رسم سالانه وب سامیت در مورد دعوت از یک یا چند چهره شاخص سینمایی یا ورزشی، امسال هم اجرا شده و از "اریک کانتونا"، فوتبالیست و بازیگر فرانسوی دعوت شده تا در مورد تجارت و ورزش صحبت کند. موضوعات مهم دیگری مانند آینده ارتباط انسان با کامپیوتر، محیط­های جدید برای کار و زندگی، بازآفرینی برندها در عصر دیجیتال، افزایش دسترسی به اقتصاد جهانی، آینده اروپا بعد از برگزیت و احتمال انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا، در سالن اصلی بصورت ترکیبی از سخنرانی و پنل توسط مدیران تراز اول شرکت­های بزرگ دنیا و استراتژیست­ها و گزارشگران مشهور بین المللی، مورد بررسی قرار گرفتند.

امروز بیست و دو کنفرانس همزمان در موضوعات بازاریابی، تولید محتوی، جامعه­های آینده، فناوری خودرو، رباتیک، پول، بانک و سرمایه، موسیقی، برنامه­نویسی، سلامت، نوآوری سازمانی، یادگیری ماشین، استارتاپ­ها و .... در چهار سالن بزرگ دایمی و یک سالن موقت، در حال برگزاری بود که هر کس بر حسب علاقه خود، بخش­هایی از هر کدام را تجربه می­کرد. عده زیادی هم فارغ از کنفرانس­ها، وقت خود را به بازدید از غرفه­ها، مذاکره با شرکت­ها، دیدار دوستان و همکاران و استفاده از امکانات و فضای عمومی رویداد اختصاص میدادند.

گزارش از حسن اطاعت

انتهای پیام/

شرکت­ ها یا دولت­ ها؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار