مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی:

زلزله‌های اخیر تبریز موجب ترک خوردگی برخی منازل مسکونی روستایی و شهری شد

1400/11/05 - 12:53 - کد خبر: 57906 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: زلزله‌های روزهای یکشنبه و دوشنبه تبریز تلفات جانی نداشت و فقط موجب ترک خوردن برخی منازل مسکونی شهری و روستایی حومه شد.

به گزارش نصر، محمدباقر هنربر، روز سه شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران افزود: تیم های ارزیاب هم اکنون در حال بررسی دقیق خسارت های مالی زلزله های اخیر هستند که به محض نهایی شدن این برررسی ها، نتایج ارزیابی ها اطلاع رسانی می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس دستور استاندار آذربایجان‌شرقی تمامی دستگاه‌های مسوول و عضو ستاد بحران از جمله هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری، نیروی انتظامی برای کاهش خسارت های جانی و مالی زلزله های احتمالی آینده در استان به ویژه تبریز در آماده باش کامل قرار دارند.
هنربر، با بیان اینکه آذربایجان شرقی به ویژه تبریز در منطقه زلزله خیز واقع شده است، ادامه داد: مردم در زمان وقوع زلزله ضمن حفظ هوشیاری و آمادگی کامل، خونسردی خود را حفظ کرده و با نیروهای امدادرسان همکاری کرده و نکات ایمنی را رعایت کنند.

احتمال وقوع زمین لرزه بزرگتر از چهار ریشتر در تبریز بسیار کم است
رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور نیز دوشنبه شب به خبرنگاران گفت: با توجه به اطلاعاتی که از زلزله روز یکشنبه تبریز کسب شده است، تمامی زلزله‌هایی که رخ می‌دهند به منزله‌ پس لرزه برای زلزله قبلی بوده و احتمال رخداد زلزله بزرگتر بسیار کم است اما با قطعیت تمام نمی‌توان اظهار کرد و مردم همیشه هوشیار باشند.
علی بیت اللهی، افزود: مرکز لرزه نگاری کشور بزرگی زلزله هشت صبح روز یکشنبه سوم بهمن ماه تبریز را ۴.۴ ریشتر و جانمایی آن را نیز به سمت باسمنج تعیین کرد اما USCS، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا بزرگی آن را ۴.۱ ریشتر و به سمت شمالغرب تبریز تعیین کرد همچنین مرکز EMSC، مرکز لرزه‌نگاری اروپا نیز بزرگی آن را ۴.۴ ریشتر اعلام کرده است.
وی اظهار داشت: سازمان ژئوفیزیک ایران مرکز زلزله صبح روز دوشنبه چهارم بهمن ماه تبریز را نیز دقیقا روی مرکز زلزله‌ قبلی مشخص کرده و مرکز لرزه‌نگاری آمریکا و اروپا نیز تقریبا همان نقطه را تعیین کرده اند اما این بار هم مرکز لرزه‌نگاری آمریکا بزرگی آن را ۳.۹ ریشتر تعیین کرده در حالی که در کشور ما بزرگی آن ۴.۱ ریشتر تعیین شده بود.
رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: زلزله‌ دوم، پس لرزه‌ زلزله ۴.۴ ریشتری روز یکشنبه بوده و این پس لرزه‌ها تا ۷۲ ساعت بعد از وقوع زمین لرزه اصلی همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین مردم هوشیار باشند.
بیت اللهی، ادامه داد: تنش و فشاری که روی لایه‌های زمین است ناگهان باعث شکستگی شده و با یک رخداد لرزه‌ای همراه می‌شود که ما آن را زلزله می‌نامیم که بخشی از این تنش رها شده و بخش دیگری از آن به شکل پس لرزه خود را نشان می‌دهد. 
وی یادآوری کرد: گسل تبریز در چندین سال گذشته فعالیت بالای چهار ریشتری نداشت اما اکنون شاهد زلزله‌ ۴.۴ ریشتری است که این مهم نشان می‌دهد این گسل فعال است.
رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور گفت: تبریز در زمان‌های گذشته در اثر رخداد چندین زمین لرزه بزرگ در طول تاریخ با خاک یکسان شده و از بین رفته و تلفات بسیار زیادی نیز به همراه داشته است.
بیت اللهی، افزود: در لرزه خیزی نوین که از حدود سال ۲۰۰۶ میلادی ایجاد شده است، دستگاه‌های لرزه نگاری توسعه‌ خوبی پیدا کرده اند و از زمانی که این دستگاه‌ها وارد تبریز شدند، حدود یک هزار و ۴۵۰ زلزله بالای ۲.۵ ریشتر ثبت شده که به صورت خطی و در راستای گسل شمالی تبریز بودند.
وی اظهار داشت: امتداد بین تهران و تبریز زونی با خطر بالا بوده و در نقشه‌ زلزله ایران نیز این منطقه مشخص شده است که در این ناحیه گسل‌های فعال زیادی به‌ویژه گسل تبریز قرار دارند و به سمت شمال غرب نیز به چند گسل فعال تقسیم بندی می‌شوند.
رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با اشاره به ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بر روی گسل تبریز گفت: نقشه‌ حریم گسل‌های تبریز مصوب و به مسوولان مربوطه ابلاغ شده است که بر اساس آن احداث ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه روی حریم گسل ممنوع است اما این مصوبه از یک و نیم سال قبل ابلاغ شده است، بنابراین در اغلب سازه‌ها به این نکته چندان توجهی نشده است که امید است در مناطق جنوب شرق به سمت شمال غرب تبریز به‌ویژه در ارتفاعات عینالی ساخت‌ و سازها کنترل شود چراکه این منطقه بر روی گسل تبریز قرار دارد.
بیت اللهی با بیان اینکه در زمان کنونی بر روی حریم گسل‌ تبریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ ساختمان بنا نهاده شده است، ادامه داد: طبق نقشه‌ای حریم اصلی گسل تبریز تعیین شده است و بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰، گسل‌های اصلی گسل‌های هستند که طول آنها ۱۰ کیلومتر یا بیشتر باشد چراکه هر چه طول بیشتر، توان لرزه‌ای آن نیز بیشتر خواهد بود و احداث ساختمان‌های اصلی روی آن ممنوع است. 
وی به مردم توصیه کرد، تا حد امکان از موقعیت‌های خطرناک در منزل دوری کرده و کیف زلزله‌ای که حاوی مواد اولیه‌ است برای خود آماده کنند و همواره هوشیاری اولیه‌ برای مواجهه با زلزله داشته باشند اما مهمترین توصیه‌، جلوگیری از استرس و ترس است چراکه لطمه زیادی وارد کرده و سبب آسیب‌های کوچکی می‌شود که با مدیریت روحی و روانی خود باید این موضوع را مدیریت کرد.
زمین لرزه‌هایی به قدرت ۴.۳ ریشتر و ۴.۴ ریشتر به ترتیب روزهای دوشنبه و یکشنبه مرکز آذربایجان‌شرقی و شهرهای باسمنج و سردرود را لرزاند.
انتهای پیام/
زلزله‌های اخیر تبریز موجب ترک خوردگی برخی منازل مسکونی روستایی و شهری شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار