کامی در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

باید از ظرفیت‌های تاریخی تبریز و بندر ترابزون برای توسعه مناسبات ایران و ترکیه بهره‌برداری کنیم/ ظرفیت‌های ایران و ترکیه مکمل یکدیگرند

1400/11/01 - 11:54 - کد خبر: 57659 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی تبریز گفت: ظرفیت های تبریز برای توسعه روابط تجاری با ترابزون تاریخی است و از این ظرفیت های مشترک می توان برای توسعه تجارت دو کشور ایران و ترکیه بهره گرفت. امروز بحث های ترانزیت و حمل و نقل پیشرفته تر شده اند و جاده تاریخی ابریشم می تواند به عنوان جاده ابریشم مدرن فعال شود و بخشی از فعالیت های اقتصادی کشور از طریق بندر ترابزون انجام شود.

به گزارش نصر، رضا کامی در خصوص موانع توسعه مبادلات ترانزیتی مابین ایران و ترکیه، اظهار کرد: عدم اجرای تفاهم نامه های امضاء شده میان دو کشور که از سال های قبل باید اجرایی می شد، از عوامل کندی توسعه مبادلات ترانزیتی دو طرف است. در حالی که ما برای مشکلاتی که اکنون وجود دارد، قبلاً تفاهمنامه امضاء کرده ایم و یکی از این تفاهمنامه های قدیمی که به امضای آقای عارف، معاون اول رئیس جمهوری وقت رسیده به موضوع استفاده ایران از بندر ترابزون می پردازد که این بندر نزدیک ترین آبراه بین المللی و دریای آزاد به تبریز و شمالغرب کشور است و با توجه به سوابق تاریخی ارتباطات و تجارت تبریز و ترابزون می توان از این ظرفیت بزرگ به نحو احسن استفاده کرد.
 
وی افزود: بر اساس تفاهم دو طرف، 50 درصد حمل و نقل کالاها از بندر ترابزون به وسیله کامیون های ایرانی انجام می شد که این فرصت و ظرفیت بزرگی برای توسعه صنعت ترازیت کشور بود.
 
کامی ادامه داد: هر چند اتاق بازرگانی تبریز به طور محدود در راستای اجرای این تفاهمات برنامه هایی را اجرایی کرد، اما می توانستیم از این فرصت و ظرفیت بیسار بیشتر استفاده کنیم.
 
وی گفت: پیشنهاداتی که ما داشتیم را به مقامات کشور در همان زمان انتقال دادیم. آخرین هیات تجاری ترکیه دو سال پیش به تبریز آمد و از جمله پیشنهادات راهگشای ما این بود که تفاوت سوخت که از کامیون های خارجی گرفته می شود، برای کامیون های ترکیه تا گمرک سهلان تبریز معافیت اعمال شود.
 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بیان کرد: بین مقامات بندر ترابزون و منطقه ویژه اقتصادی سهلان هم تفاهماتی انجام شد که در قبال معافیت کامیون های ترکیه تا گمرک سهلان، متقابلاً معافیت برای کامیون های ایرانی در ترکیه در نظر گرفته شود و ضمناً ادامه مسیر حمل کالاها از سهلان، توسط کامیون های ایرانی انجام شود. این تفاهم نامه ها منافع دو طرف را تامین می کنند و باید اجرایی شوند.
 
کامی تاکید کرد: امکانات و ظرفیت های ایران و ترکیه با هم همپوشانی داشته و مکمل یکدیگرند و اینکه دو کشور به خاطر اختلافات جزئی به دنبال مسیرهای جایگزین باشند، برای هیچ کدام اقتصادی نیست. صنعت ترانزیت ایران و ترکیه مکمل یک دیگر هستند و دو کشور برادر منطقه باید همگام با یکدیگر در این زمینه پیش بروند.
 
وی ادامه داد: حجم تبادلات اقتصادی ایران و ترکیه تا سال 2014 به 22 میلیارد دلار رسیده بود و این در شرایطی بود که دولت های دو کشور میزان تبادلات اقتصادی فی مابین را 30 میلیارد دلار هدف گذاری کرده بودند. اینکه چرا حجم تجارت ایران و ترکیه کاهش یافت، دلایل متعددی مانند رکود اقتصادی جهانی، تحریم های ایران، شیوع کرونا  داشت و علت دیگر هم اجرایی نشدن تفاهم نامه های دو طرف سبب شد، سال گذشته میزان مبادلات اقتصادی دو کشور به پنج میلیارد دلار برسد، اما خوشبختانه امسال این رقم افزایش یافته در شش ماهه اول سال حجم مبادلات اقتصادی دو طرف از پنج میلیارد دلار عبور کرده و تا پایان سال حتما به رقم بیشتری خواهیم رسید.
 
کامی تاکید کرد: به هر حال رشد مبادلات دو طرف نیازمند اهتمام دو سویه است و نقش اتاق بازرگانی تبریز در این خصوص بسیار قابل توجه است و اتاق تبریز با اعزام هیات های تجاری و پذیرش هیات های متقابل، نقش راهگشایی را در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایفا کرده است.
 
وی اظهار داشت: امکان افزایش بسیار بیشتر حجم تبادلات دو طرف وجود دارد و تحریم های یک جانبه علیه ایران نمی تواند مانع بزرگی برای تجارت بین ایران و ترکیه باشد. ما آنقدر توانمندی و ظرفیت های زیادی در دو طرف داریم که در اکثر موارد مکمل هم هستند، اما متاسفانه بعضاً می بینیم این نقاط به رقابت تبدیل می شوند که در نهایت می بینیم که به زیان دو طرف تمام می شوند.
 
کامی در پایان گفت: ظرفیت های تبریز برای توسعه روابط تجاری با ترابزون تاریخی است و از این ظرفیت های مشترک می توان برای توسعه تجارت دو کشور ایران و ترکیه بهره گرفت. امروز بحث های ترانزیت و حمل و نقل پیشرفته تر شده اند و جاده تاریخی ابریشم می تواند به عنوان جاده ابریشم مدرن فعال شود و بخشی از فعالیت های اقتصادی کشور از طریق بندر ترابزون انجام شود.
 
انتهای پیام/
باید از ظرفیت‌های تاریخی تبریز و بندر ترابزون برای توسعه مناسبات ایران و ترکیه بهره‌برداری کنیم/ ظرفیت‌های ایران و ترکیه مکمل یکدیگرند محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار