گزارش/

ضرورت اصلاح معایب و ساماندهی عابرگذرها و پله‌های برقی

1400/10/30 - 11:27 - کد خبر: 57629 نسخه چاپی

نصر: وجود عابرگذرها و پله های برقی در سطح شهرها و ساختمان‌ها موجب شده تا جابجایی و تردد عابران پیاده و مسافران از موانع با سرعت، امنیت و اطمینان انجام شود. در شهر تبریز هم گذرگاه‌های غیرهمسطح عابر پیاده با هدف افزایش ایمنی عبور عرضی از خیابان و حذف تداخل حرکت سواره و پیاده طراحی و اجرا شده که البته اغلب آنها به تعمیر، اصلاح و ساماندهی نیاز دارند.

به گزارش نصر، از میان ۹۱ پل عابرگذر سطح شهر تبریز، هفت عابرگذر دارای پله های برقی یا مکانیزه است که دو مورد آنها کاملا غیر فعال است و ۸۴ مورد نیز بصورت عابرگذر معمولی است.
از میان هفت پله برقی موجود در سطح شهر سه مورد مربوط به شهرداری منطقه ۲، سه مورد مربوط به منطقه ۸ و یک مورد هم مربوط به منطقه ۴ است. بیشترین پل عابرگذر سطح شهر، در سطح حوزه منطقه ۱ است که هر ۲۱ مورد آن پل عابرگذر معمولی است. این در حالی است که در سطح حوزه شهرداری منطقه ۹ به واسطه نوپا بودن این منطقه، هیچ پل عابرگذری وجود ندارد اما با توجه به رشد روزافزون جمعیت ساکن در این منطقه و در راستای افزایش ضریب ایمنی شهروندان و نیز تلاش برای کاهش بار ترافیکی و تصادفات رانندگی، به نظر می رسد که احداث پلهای عابرگذر در سطح این منطقه در آینده ای نزدیک آغاز شود.

 

دستور ویژه شهردار تبریز بر رفع مشکلات فنی پله‌های برقی
به دلیل اهمیت ایجاد، تعمیر، ساماندهی و نگهداری پل های عابر پیاده اما، عباس رنجبر شهردار تبریز چندی پیش دستور داده تا مشکلات فنی پله‌های برقی و آسانسورهای واقع در معابر سریع مرتفع شود. وی در نامه‌ای خطاب به شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان قطار شهری و شرکت بهره‌برداری مترو و نیز شرکت عمران و توسعه آذربایجان، دستور داده ظرف مدت یک هفته، نسبت به انجام بازدیدهای فنی از آسانسورها و پله‌های برقی واقع در معابر و محدوده خدمات‌دهی‌شان اقدام کنند.
وی همچنین یادآور شده که اشکالات موجود در پله‌ها از نظر روشنایی، قابل استفاده بودن آسانسورها و پله‌های برقی بر اساس استانداردهای فنی بررسی و در حداقل زمان مرتفع شود. شهردار تبریز در این نامه به مدیران مسئول یک هفته فرصت داده بود تا گزارشی از وضعیت پله‌ها و آسانسورها و همچنین اقدامات انجام شده و مورد نیاز در راستای رفع آن‌ها ارائه کنند.


 
اجرای عملیات ساماندهی توسط معاونت خدمات شهری و اجرائی مناطق
به دنبال دستور ویژه شهردار تبریز، آماری مبنی بر آخرین وضعیت پلهای عابرگذر سطح شهر ارائه شد که بر این اساس، از میان ۹۱ پل که همگی دارای نرده های سالم هستند، ۳۳ پل دارای سایه بان سالم، ۱۶ پل دارای سیستم روشنایی مناسب و ۱۶ پل دارای رنگ آمیزی است و از این میان، وضعیت پله های ۸۹ مورد، سالم گزارش شده است.
با توجه به این وضعیت و در راستای تامین امنیت و رفاه شهروندان، عملیات ساماندهی پل‌های عابرگذر توسط معاونت خدمات شهری و اجرائی مناطق مختلف انجام می‌شود. این عملیات با رفع عیوب و نواقص پل‌های عابرگذر به ویژه تامین روشنایی آن‌ها جهت استفاده شبانه که امکان وقوع حوادث یا اتفاقات ناگوار بیشتر است، توسط اکیپ‌های اجرائی و برق‌کار کارگاه امانی حوزه معاونت خدمات شهری و اجرائی مناطق دهگانه انجام می‌شود.
وجود جاده‌ها، خیابانهای عریض و همچنین بالا بودن حجم تردد عابران پیاده، اهمیت ساماندهی و رفع نواقص و عیوب پل‌ها را دوچندان می‌کند و بر این اساس است که ساماندهی پل های عابر پیاده در دستور کار اکیپ‌های اجرائی و زیباسازی حوزه معاونت خدمات شهری و اجرائی مناطق قرار گرفته است.
در خصوص وجود نواقص در پل های عابرگذر اما شهردار تبریز می گوید: زمانی که این پله‌برقی‌ها و آسانسورها ایجاد شدند، الزامات ایمنی و استاندارد در آنها رعایت نشده بود و امروز دلیل بسته بودن این پله برقی‌ها و آسانسورها الزامات استاندارد است. ایرادات پله‌برقی‌ها پس از بررسی های لازم اعلام شده و شهرداری هر کدام از آنها را که از نظر استاندارد قابل استفاده است، اصلاح و مورد بهره‌برداری قرار می دهد و آنهایی که قابل استفاده نیستند، تعویض و یا تغییر سیستم روی آنها اجرایی می شود.

محمود نصیرپور
انتهای پیام/
ضرورت اصلاح معایب و ساماندهی عابرگذرها و پله‌های برقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار