معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

تسهیلات ویژه برای مشمولان غایب/ طرح خرید خدمت سربازی دیگر اجرا نمی شود

1400/11/01 - 00:34 - کد خبر: 57603 نسخه چاپی

نصر: معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران موضوعات مختلف از جمله شرایط معافیت تحصیلی، پزشکی، کفالت پدر مسن، کفالت مادر متعلقه، شرایط خروج از کشور افراد بدون پایان خدمت و... را تشریح کرد.

به گزارش نصر، سرهنگ ابراهیم امرائی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح چهارشنبه برگزار شد، جامعه هدف وظیفه عمومی ناجا را قشر جوان دانست و عنوان کرد: جوانان به این سازمان با عناوین مختلف مانند معافیت تحصیلی، مجوز خروج خارج از کشور، معا‌فیت پزشکی و در نهایت اعزام به سربازی مراجعه می کنند.
 وی با بیان این که از امسال تمام مشمولان به طور متمرکز اعزام می شوند افزود: سربازان از سال جاری، از اول هر ماه بر اساس مراکزی که تعیین شده است، به خدمت سربازی اعزام خواهند شد.
سرهنگ امرائی با بیان این که برابر ماده یک قانون وظیفه عمومی ناجا تمام مشمولان که ۱۸ سال تمام دارند باید نسبت به اعزام به خدمت اقدام کنند، افزود: مگر آن که بنابه شرایطی مانند تحصیل و... معافیت دریافت نمایند؛ الان مشمولانی داریم که غایب هستند و نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نکرده اند و با کلی محرومیت و محدودیت مواجه شدند که برای این عزیزان تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

تسهیلات ویژه برای مشمولان غایب
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: مشمولانی که بالای سه سال غیبت دارند در صورت اقدام مرکز آموزشی این افراد در داخل استان و حداقل امکان در شهر محل سکونت آنان خواهد بود.
وی افزود: برای مشمولان غایب، به ازای هر دو ماه تعهد از دو ماه کسر خدمت، به ازای هر فرزند، از سه ماه کسر خدمت برخوردار خواهند شد.
سرهنگ امرائی با بیان این که در تمامی اعزام ها تزریق واکسن کرونا الزامی است، افزود: برای سربازان دوره های مهارتی برگزار و گواهی پایان دوره نیز ارائه می شود و همچنین تا سقف یک صد میلیون تومان وام اشتغال پرداخت خواهد شد که آذربایجان شرقی اولین استان در پرداخت این وام اشتغال خواهد بود.

هیچ صنفی حق به کارگیری افراد بدون پایان خدمت را ندارد
سرهنگ امرائی با بیان این که هیچ صنفی حق به کارگیری مشمول غایب را ندارد افزود: در صورتی که صنفی مشمول غایب را به کار گیرد، برای اول ۲۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان مشمول جریمه خواهند شد و در صورت تکرار سه برابر این مبلغ جریمه خواهند شد و نیز طبق حکم قضایی باید نسبت به اعزام به سربازی اقدام نماید.

افزایش حقوق سربازان
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا از افزایش حقوق سربازان خبر داد و افزود: میزان حقوق دریافتی سربازان از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان بر اساس درجه و مدرک تحصیلی و وضعیت تاهل و... متغیر است.
سرهنگ امرانی  به بحث سرباز محقق اشاره کرد و اذعان داشت: سربازانی داریم که دارای مقاطع تحصیلی بالایی هستند که می توانند با هماهنگی مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح، پروژه تحقیقاتی انجام و در ازای آن یک سال تخفیف دریافت نمایند.

خرید سربازی نداریم
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا استان به بحث خرید سربازی اشاره کرد و گفت: این عمل در گذشته انجام می شد و منجر به وقوع آسیب هایی در جامعه شد و با توجه به تبعاتی که داشت به هیچ وجه امکان انجام این طرح وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به وجود حدود ۳۰ هزار نفر مشمول غایب در استان که شامل متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۲ است، افزود: امسال با توجه به افزایش حقوق سبب شد ۹۷ درصد جامعه هدف اعزام شوند.

شرایط معافیت تحصیلی
وی به بحث معافیت های تحصیلی اشاره کرد و گفت:  طیف دانش آموزی حداقل تا سن ۲۰ سالگی موظف به اتمام دوره متوسطه هستند و در حوزه دانشجویی بر اساس نوع مقطع تحصیلی، معافیت تحصیلی داده می شود؛ برای مقطع کاردانی دو سال و نیم، مقطع کارشناسی ناپیوسته سه سال، مقطع کارشناسی پیوسته پنج سال، مقطع دکتری پژوهشی ۶ سال و برای مقطع دکتری پزشکی هشت سال است.
سرهنگ امرانی  افزود: برای دانشجویان عزیزی که در موعد مقرر موفق به اتمام دوره تحصیلی خود نشوند دو ترم به عنوان سنوات ارفاقی و یک ترم به عنوان سنوات معرفی در نظر گرفته شده است و کلیه صدور معافیت تحصیلی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

شرایط خروج از کشور کسانی که سربازی نرفته اند
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا استان به کد سخا اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که می خواهند از نیروی انتظامی خدمات بگیرند باید در سامانه سخا ثبت نام کنند.
وی به شرایط خروج از کشور اشاره کرد و گفت: تمام دانش آموزان و دانشجویان و طلابی که می خواهند در حین تحصیل کشور را ترک کنند وظیفه عمومی برای این افراد مجوز یک ماهه می دهد و ودیعه ای که برای این افراد در نظر گرفته می شود، برای سفر های زیارتی پنج میلیون، سفر های سیاحتی ۳۰ میلیون، علمی ۱۵ میلیون و کسانی که مجوز ادامه تحصیل در خارج از کشور را دریافت می کنند ودیعه ۴۰ میلیون تومانی استفاده می کنند.

از دست دادن بینایی برای فرار از سربازی!
سرهنگ امرائی در ادامه سخنان خود به معافیت پزشکی اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۸ باند جعل معافیت پزشکی دستگیر شدند که بیشتر معافیت ها از ناحیه چشم بود و همین امر سبب اختلال شدید در بینایی این افراد شده است.
سرهنگ امرائی با بیان این که یک سری افراد به خاطر خدمت سربازی حتی بینایی خود را از دست داده اند گفت: جوانان عزیز به هیچ عنوان تخطی از مقررات نکنند و هر مشکلی داشته باشند با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی مشکل خود را مطرح نمایند.
وی شوراهای پزشکی نظام وظیفه را شامل پزشکان عمومی و شوراهای عالی پزشکی را شامل پزشکان متخصص دانست و عنوان کرد: کسانی که نسبت به رای شورای پزشکی اعتراض دارند می توانند در عرض ۱۵ روز نسبت به ثبت اعتراض خود از طریق پلیس +۱۰ ثبت نمایند.

شرایط معافیت کفالت
سرهنگ امرائی با بیان این که در معافیت پزشکی غیبت مانع رسیدگی به معافیت پزشکی نیست، افزود: اما در معافیت کفالت، غیبت مانع رسیدگی به معافیت کفالت است و از انواع معافیت کفالت، کهولت سن پدر است که استفاده از این معافیت به ۷۵ سال افزایش یافته است.
وی افزود: در تعدادی خانواده پدر زیر ۷۵ سال است  ولی بیمار است معافیت این افراد به شرطی که دارای غیبت نباشد و دوم پدر مشمول در شوراهای پزشکی نیازمند مراقبت شناخته شود.
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا استان به معافیت کفالت موارد خاص اشاره کرد و گفت: هر خانواده ای که پدر خانواده دارای ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه و یا سابقه ۲۵ درصد جانبازی و یا این که دارای ۲۴ ماه سابقه آزادگی باشد، فرزند وی از خدمت سربازی معاف خواهد بود.
سرهنگ امرائی با بیان اینکه به عنوان مثال بعضی خانواده ها فقط ۱۰ ماه سابقه جبهه دارند، افزود: به ازای هر ۳۰ ماه یک فرزند معاف خواهد شد و به ازای هر یک ماه سابقه جبهه، ۱۲ روز کسر خدمت خواهد بود و نیز تمام فرزندان شهدا از انجام خدمت سربازی معاف هستند.

شرایط کفالت مادران مطلقه
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا استان به معافیت کفالت مادران مطلقه اشاره کرد و گفت: طبق بند دو ماده ۴۴ قانون در هر خانواده ای اگر پدر و مادر طلاق بگیرند تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ سال می تواند از این معافیت استفاد کند و در بحث احراز سرپرستی به بحث تامین مایحتاج مالی و روحی مادر توجه شده است.

شرایط سرباز امریه
سرهنگ امرائی در ادامه سخنان خود به سرباز امریه اشاره کرد و گفت: تمام وزارت خانه های غیرنظامی می توانند تعدادی از نیازمندی های خود را از طریق سربازها تامین نمایند.
وی به شرایط سرباز امریه اشاره کرد و گفت: فردی که دنبال امریه سربازی است حداقل باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد و نیز برای انجام این امور باید به سازمان مربوطه مراجعه نماید و بعد از کسب شرایط لازم و طی مدت یک ماه آموزش سربازی، وارد سازمان مربوطه شود و در بازه زمانی یک سال باید وضعیت سربازی خود را تعیین تکلیف نمایند.
معاون سازمان وظیفه عمومی ناجا استان به راه های ارتباطی مردم با سازمان نظام وظیفه اشاره کرد و اذعان داشت: شماره تماس ۰۹۶۴۸۰ و نیز دفتر ارتباطات مردمی این سازمان و آدرس سایت به نشانی www.vazifeh.police.ir راه های ارتباطی این سازمان با مردم عزیز هستند که هر روز غالب بر ۷۰ تماس مردمی داریم.
وی با بیان این که در معافیت تحصیلی نوع رای براساس بیماری متفاوت خواهد بود افزود: بیماری هایی داریم که براساس مقطع تحصیلی نوع رای متفاوت خواهد بود در بیماری چشم در مقطع تحصیلی دیپلم و به پایین حداقل نمره چشم باید ۶ باید و برای مقطع لیسانس باید نمره چشم هشت باشد.

انتهای پیام/
تسهیلات ویژه برای مشمولان غایب/ طرح خرید خدمت سربازی دیگر اجرا نمی شود فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار