عیادت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از استاد اسفندیار قره باغی

1400/10/28 - 23:12 - کد خبر: 57569 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از استاد اسفندیار قره‌باغی عیادت کرد.

به گزارش نصر، "سیدقاسم ناظمی" با حضور در منزل استاد اسفندیار قره‌باغی از وی عیادت کرد.
وی در این دیدار با آرزوی سلامتی برای این استاد برجسته و پیشکسوت حوزه موسیقی استان، وی را از جمله اساتید تاثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب برشمرد و به نقش موثر وی در توسعه و ترویج هنر انقلاب تاکید کرد.
ناظمی، هنرمندان پیشکسوت را سرمایه‌های احتماعی جامعه عنوان کرد.
گفتنی است اسفندیار قره‌ باغی متولد  اول بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در شهر تبریز است.
قره باغی پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران ، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی گردید و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ التحصیل و بعنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.
اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول گردید ، ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا ، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران ، نقش های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده دار شد.
ضمن اینکه گروه های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه اندازی کرد، در گروه کُر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی خانه « اولین باغچه بان » فعالیت چشمگیری داشت.
آشنائی او با سازهای ترومپت بعنوان ساز تخصّصی و ویلن و پیانو و تدریس این سازها و کوک پیانو نیز باعث تمایز این هنرمند از سایرین میباشد . در دوران پس از انقلاب ، در سازمان صدا و سیما به همکاری واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینه سرود سازی خصوصاً سرودهای دفاع مقدّس فعال شد ، در مدت هشت ساله جنگ تحمیلی بیش از هشتصد سرود ساخته شد که در ایفای سُلو و گروه کُر آنها شرکت داشت.
در مناسبت های مختلف همکاری های بسیاری با ارکستر سمفونیک داشته و مدّتی بعنوان رهبر گروه کُر تالار وحدت و زمانی به عنوان مؤسس و رهبری گروه کُر صدا و سیما فعالیت داشته و میتوان گفت که چندین دهه است که معلّمی را بر هر گونه فعالیت دیگر ترجیح داده ، لازم به ذکر است که اوّلین اُپرای رادیوئی ایشان در سال ۱۳۵۰ ( سرود ای ایران ) است که با همکاری ارکستر بزرگ ( رادیو تلویزیون ملی ایران ) با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت . آهنگساز این سرود مرحوم روح اله خالقی و شعر آن از زنده یاد حسین گل گلاب می باشد.
از استاد قره‌باغی به عنوان صدای انقلاب یاد می‌کنند.
انتهای پیام/
عیادت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از استاد اسفندیار قره باغی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار