گزارش اختصاصی نصر از کارگاه کوزه گری شبستر/

حیاتی دوباره و کارآفرینی موفق

1400/11/05 - 09:49 - کد خبر: 57511 نسخه چاپی

نصر: هستند افرادی که در یک نقطه خاص زندگی شان، ورق روزگار کلا می چرخد و به گفته خودش، ناممکن ها، ممکن می شود.

به گزارش نصر، حسین بارگاهی، یکی از همین افراد است که با وجود این که بیش از ۲۰ سال در دام اعتیاد گرفتار شده بود، اما اکنون به کارآفرینی تبدیل شده است که موجبات اشتغال افراد زیادی را به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورده است.
وی مالک کارگاه کوزه گری در اطراف شهرستان شبستر است و  انواع محصولات خود را به شهرستان های مختلف ایران از جمله تهران، اهواز، شیراز، ایلام و... صادر می کند.
در تور رسانه ای سازمان بهزیستی به شهرستان شبستر، با این کارآفرین آشنا شدیم ‌و برای اطلاع از انگیزه این مرد برای ترک اعتیاد و بازگشت موفقیت آمیز وی به زندگی، گفت و گویی با وی انجام دادیم که ماحصل آن در زیر آمده است:

از کودکی به کوزه گری علاقه داشتم
یادم هست از وقتی کودک بودم علاقه زیادی به سفال گری و کوزه گری و در حالت کلی کار با گل داشتم؛ وقتی ۱۰ سال بیشتر نداشتم یادگیری این حرفه را آغاز کردم و در حال حاضر بیش از ۴۰ سال است که در این صنعت فعالیت می کنم.

۲۰ سالگی در دام اعتیاد گرفتار شدم
اما متاسفانه در ۲۰ سالگی پایم لرزید و در دام اعتیاد گرفتار شدم؛ اعتیادی که آرزو می کنم خداوند نصیب هیچ فردی نکند، کل زندگی را بر باد می دهد و از ریشه نابودت می کند.
به سبب همین اعتیاد نتوانستم صنعت کوزه گری را ادامه دهم. هرچی دار و ندارم بود در راه اعتیاد دود شد و رفت هوا.
خیلی روزها برای تامین پول مواد به هر دری رو می زدم و هرکاری از دستم بر می آمد انجام می دادم.

با فردی از بهزیستی آشنا شدم
بیش از ۲۰ سال در این دام گرفتار بودم که در نهایت، ۱۵ سال پیش، وقتی در گوشه ای از جاده در داخل چادر دراز کشیده بودم فردی از بهزیستی به نام آقای نریمانی سراغم آمد.
آشنایی با آن فرد و صحبت هایش، تلنگر بزرگی بر من زد؛ تلنگری که باعث شد تصمیم قاطعانه بگیرم تا هرچه زودتر از این دام رهایی یابم.
همین گونه هم شد، بعد از ۶ ماه تلاش فراوان، نهایت به عشق همسر و فرزندانم کلا از اعتیاد پاک شدم.

به کل شهرهای ایران صادرات دارم
بعد از این که به طور کامل اعتیاد را ترک کردم خیلی دلم می خواست دوباره صنعت کوزه گری را ادامه دهم، اما متاسفانه تمام سرمایه و دار و ندارم را اعتیاد نابود کرده بود؛ با کمک همان فردی که با وی آشنا شده بودم، از سازمان بهزیستی وام اشتغال دریافت کردم و با استفاده از آن وام در کارگاه بسیار کوچک کوزه گری مشغول به کار شدم و در حال حاضر هم مالک این کارگاه هستم و محصولات کارگاه خود را به کل شهرهای ایران از جمله تهران، اهواز، شیراز، ایلام و... صادر می کنم.
فقط تنها مشکل من در این کارگاه نبود آب است، در این رابطه خیلی اقدام کردم ولی تاکنون نتیجه ای نگرفتم. چون کارگاه کوزه گری بدون آب با مشکلات زیادی مواجه می شود.
هم اکنون هم خداوند را بسیار شاکرم که فرصت دوباره زندگی را به من عنایت نمود.
همسر حسین بارگاهی نیز در گفت و گو با خبرنگار نصر از مشکلاتی که در دوران اعتیاد همسرش کشیده بود گفت و ادامه داد: در آن زمان هایی که همسرم اعتیاد داشت بی نهایت سختی کشیدم، سختی هایی که من در آن دوران کشیدم تا آن اندازه زیاد هستند که با هیچ کلماتی قابل وصف نیستند لژ می توانم بگویم روزهای شبیه آن را خداوند نصیب هیچ زنی ننماید.
وی افزود: در آن دوران، من به همراه فرزندانم در کارگاه کوچک کوزه گری مشغول به کار بودم تا خرج و مخارج زندگی را تامین نماییم؛ اما خداوند را بسیار شاکر هستم که همسرم از دام اعتیاد رهایی یافت و به زندگی نرمال خود بازگشت.
وی با بیان این ۲۵ سال است که در این صنعت فعالیت می کتم، افزود: ۳۳ سال است که ازدواج کردم و حاصل این ازدواج دو دختر و یک پسر هستند که پسرم و نیز فرزندان دخترم هم اکنون در این کارگاه مشغول به کار هستند.
انتهای پیام/
حیاتی دوباره و کارآفرینی موفق فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار