آبدار عنوان کرد:

ثبت حریم 15 اثر تاریخی تبریز

1398/01/17 - 14:05 - کد خبر: 574 نسخه چاپی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت حریم 15 اثر تاریخی در تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، "مرتضی آبدار" در این خصوص گفت: حریم محدوده ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می گردد. بناهای تاریخی از جنبه های مختلف دارای حریم هایی هستند که جهت مراقبت و نگهداری بهتر از بناها لازم است به این حریم ها توجه شود.

آبدار ادامه داد: هر بنایی با بافت شهری و طبیعی خود کاملا انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است اما در طی سال های گذشته که شهرها رشد و گسترش یافتند، به سرعت بناهای متنوعی در شهرها ساخته شده و بر اثر این تحولات چهره شهرها دگرگون گردید و به نوعی باعث جدا شدن بناها از بافت شهری خود شد، به همین دلیل حریم هایی برای بناهای ارزشمند تاریخی تعریف شد تا این بناها کماکان بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به تصویب 8 پرونده تعیین حریم آثار تاریخی تبریز، گفت: به دنبال برگزاری جلسه شوراي ثبت و حريم كشور، محدوده حریم و ضوابط حفاظتی 15 اثر تاریخی تبریز در قالب 8 پرونده به تصویب رسید.

وی در خصوص ثبت حریم آثار تاریخی تبریز اظهار داشت: 8 پرونده تعیین حریم و ضوابط حفاظتی تبریز شامل 15 اثر تاریخی است که از جمله آن ها می توان به شامل خانه پروین اعتصامی، خانه معبودی، خانه باغ کلانتری، کلیسای سرکیس مقدس و مدرسه تومانیان اشاره کرد.

آبدار در پایان خاطرنشان کرد: سایر آثار تاریخی تبریز که در جلسه اخیر کمیته حریم آثار غیر منقول مطرح و به تصویب رسیده، باغ کمال، پل بیلانکوه، یخچال بیلانکوه، یخچال قائم مقام، خانه امیرفاطمی و بلوک غربی بازار ( خانه کلکته چی، حمام نخست، مسجد مولانا و  مسجد کلکته چی) و خانه خیابانی است.

انتهای پیام/

ثبت حریم 15 اثر تاریخی تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار