فرماندار آذرشهر:

«ممقان» شهر ملی «ممقان دوزی» می‌شود

1400/10/25 - 16:17 - کد خبر: 57387 نسخه چاپی

نصر: فرماندار آذرشهر گفت: برنامه ریزی و اقدامات لازم برای ثبت «ممقان» به عنوان شهر ملی «ممقان دوزی» با همکاری میراث فرهنگی انجام می‌شود.

به گزارش نصر، زاهد محمودی، روز شنبه در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی برای ثبت «ممقان» به عنوان شهر ملی «ممقان دوزی» افزود: تبیین و برنامه ریزی به موقع برای ثبت آثار ناملموس فرهنگی این شهرستان و حفظ و احیای هنرهای سنتی و معرفی آن‌ها در سطح ملی و جهانی ضروری است.
وی با بیان اینکه ممقان دوزی از جمله هنرهای منحصر به فرد، اصیل و سنتی این شهرستان است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت و احیای این آثار باید به نحوی باشد علاوه بر حفظ، توسعه و شناساندن این هنرهای اصیل منجر به افزایش تولید، تجاری‌سازی و توسعه اشتغال بانوان و مشاغل خانگی در این شهرستان شود.
محمودی، با اشاره به اهمیت ثبت آثار هنری و اصیل شهرهای منطقه در فهرست آثار ملی، ادامه داد: ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی مقدمه‌ای بر صیانت و توسعه هنرهای سنتی منطقه است.
جانشین معاونت صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تشریح مراحل ثبت شهر ملی ممقان دوزی، گفت: اقدام به نامگذاری یکی از میادین ورودی شهر ممقان به نام ممقان دوزی و نصب نمادهای مرتبط در این میدان ضروری بوده و در ثبت ملی این شهر موثر است.
رامین اسبقی، با قدردانی از اعلام آمادگی بخشداری و شهرداری ممقان در راستای همکاری با این اداره کل در تسهیل روند ثبت ملی این شهر، افزود: پیشبرد اهداف توسعه‌ای هنر ممقان‌دوزی و ثبت این شهر به عنوان شهر ملی صنایع دستی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی است.
وی یادآوری کرد: تشکیل کارگروه ویژه برای تسریع مراحل و عملیاتی شدن ثبت شهر ملی ممقان‌دوزی، از سوی فرمانداری و انجام اقدامات لازم برای رفع موانع احتمالی پیش رو ضروری است.
به گزارش ایرنا، ممقان دوزی، رشته ای از صنایع دستی منحصر به خطه آذربایجان شرقی بوده که بر اساس نام آن نیز، خاستگاه این هنر اصیل، شهر ممقان است.
« ممقان دوزی» نوعی از هنر رودوزی های زیبا و سنتی ایران محسوب می شود.
این‌ هنرصنعت که‌ تولیدش در انحصار زنان و دختران خانه‌ دار این شهرستان بوده و مواد اولیه مورد نیاز آن فقط نخ‌ ابریشم رنگین و پارچه‌ «دبیت » و «متقال» است.
شهرستان آذرشهر با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری تبریز واقع شده است.
ممقان به عنوان یکی از شهرهای آذرشهر در ۴۲ کیلومتری تبریز واقع‌ شده است .
انتهای پیام/
«ممقان» شهر ملی «ممقان دوزی» می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار