رییس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان ماهنشان؛

ماهنشان ۱۰۲ اثر تاریخی و میراث ناملموس دارد

1400/10/25 - 16:02 - کد خبر: 57385 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ماهنشان گفت: این شهرستان دارای ۱۰۲ اثر تاریخی و میراث ناملموس بوده که در فهرست آثار ملی ثبت شده است که سرمایه گذاری و توجه به این حوزه نتایج خوبی را رقم می زند.

به گزارش نصر،  عابدین صفایی نسب روز شنبه در گفت و گویی افزود: میراث و آثار ناملموس جامعه شامل آئین‌های سنتی، مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازی‌های بومی محلی، صنایع‌دستی، غذاهای سنتی، عروسی و عزا آئین‌هایی است که ریشه در فرهنگ مردم استان دارد.
وی اضافه کرد: اما این آیین ها به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در معرض خطر قرار گرفته است و احتمال فراموشی آنها و جایگزینی آیین‌های بیگانه دور از انتظار نیست.
صفایی نسب گفت: در این راستا نخستین کارگروه پاسداری از میراث ناملموس شهری و روستایی ماهنشان به استناد تصویب‌نامه هیات وزیران با عنوان آئین‌نامه پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها و ماده ۵ تصویب‌نامه مذکور تشکیل شده است.
این مسوول ادامه داد:  قرار گرفتن نام برخی از میراث و آثار ناملموس استان زنجان در لیست آثار ناملموس ملی نیز دلیلی برای حفظ همیشگی آنها نبوده و چنانچه آئین به ثبت رسیده ملی به مدت ۲ سال در جامعه اجرایی و عملیاتی نشود از لیست آثار ملی حذف می‌شود.
به گفته صفایی نسب، خطر فراموشی سنن و آئین ملی و مذهبی منطقه به‌واسطه ترویج فرهنگ استفاده از امکانات فضای مجازی و دور شدن نسل جوان از آئین‌های سنتی، اجرای جشنواره‌ها و تلاش برای احیای میراث ناملموس شهرستان می تواند از راه‌کارهای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه باشد.
انتهای پیام/
ماهنشان ۱۰۲ اثر تاریخی و میراث ناملموس دارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار