گزارش اختصاصی/

در شهر "شی‌آن" چین چه می‌گذرد؟/ از قرنطینه سختگیرانه چین تا ایجاد تنش اجتماعی برای جذب فالور

1400/10/21 - 17:18 - کد خبر: 57213 نسخه چاپی

نصر: ویدئویی از کشور چین توسط برخی از افراد در فضای مجازی می چرخد که حاوی صحنه هایی پراکنده از تدبیرات سختگیرانه در کشور چین است، اما واقعیت چیست.

به گزارش نصر، ویدئوهایی که از دیشب در فضای مجازی میچرخد، تصویری از مردم لباس های محافظ کامل پوشیده اند و با هشتگ هایی همچون زامبی، ابولا، طاعون و جملاتی وحشت آور منتشر شده است که صحت و سقم ویدیوها نامشخص است.
اگر با دقت به صفحاتی که این ویدئو را منتشر می کنند نگاه کنید، خواهید که نه تنها پایگاه خبری معتبری نیستند بلکه پیج هایی با صاحبان ناشناسند که به دنبال جذب فالور و یا ایجاد وحشت برای عموم هستند.


 
اما حقیقت چیست و در شهر "شی آن" در استان شانشی واقع در شمال غربی چین چه می گذرد؟!
اعلام قرنطینه ناگهانی در "شی آن" با جمعیت 13 میلیون نفری موجب شد سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد شود چراکه یادآور شهربندان ووهان چین در اوایل شیوع کروناست‌، واقعیت این است که قرنطینه این شهر صرفا در راستای اعمال مصممانه سیاست "کووید صفر" در چین اعمال شده است.
هرچند شیوع کرونا در شهر "شی آن" چین در مقایسه با نقاط دیگر دنیا بسیار محدودتر به نظر میرسد اما مقامات چینی از 23 دسامبر محدودیت‌های سختگیرانه عبور و مرور در داخل شهر اعمال کرده‌اند.
آمار مبتلایان به کرونا در شی آن روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه، ۱۵۵ مورد و آمار ابتلا به کوویدـ۱۹ در چین در همان روز ۱۱۰۰ نفر بود، حال آنکه در شهر بزرگی همچون نیویورک‌، روز چهارشنبه بیش از ۳۹هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به کوویدـ۱۹ ثبت شده بود اما با این حال هیچ قرنطینه انجام نشد.
برخی از پایگاه های خبری خارجی معتقدند، قرنطینه "شی آن"، حمایت مردمی از این قرنطینه و سایر اقدامات کنترلی کشور چین ممکن است برای جلوگیری ورود از انواع جدید کرونا مانند اومیکرون به این کشور باشد.
"تولیو اولیویرا" مدیر مرکز نوآوری و واکنش به بیماری همه گیر آفریقای جنوبی، در توییتر گفت: چین احتمالاً برای کنترل بیشتر ویروس در سال جاری، پیش از دو رویداد پرمخاطب و پرمخاطره این کشور تلاش می کند، چرا که ماه آینده، "پکن" میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود.

دلیل سیاست سختگیرانه چین چیست؟!
نکته قابل‌توجه این است که کل جهان به آرامی و با کمی سختی یاد می‌گیرند که با کووید-19 زندگی کنند، اما در چین، مقامات، سیاست "کووید صفر" خود را دو برابر می‌کنند.
جنبه کلیدی این سیاست بسته شدن مرزها و از بین بردن تمام موارد کویید ۱۹ در چین است، در حال حاضر تعداد کمی از افراد اجازه ورود یا خروج از این کشور را دارند و کسانی که وارد این کشور می شوند با سه هفته قرنطینه توسط دولت مواجه می شوند.
شهر "شی‌آن" در اوایل ماه جاری میلادی بیش از ۹۶۰ مورد ابتلا به ویروس گزارش شد، همه گیری اخیر در این شهر ۱۳ میلیونی توانایی چین را برای حفظ سیاست "کووید صفر" زیر سوال برده است، چرا این کشور سابقه درخشانی در آمار سازمان بهداشت جهانی ندارد و کشوریست که برای اولین بار ویروس کرونا در آن ثبت شد و بیش از ۱۳۱ هزار مورد ابتلا و ۵۶۹۹ مورد مرگ و میر ثبت شده است.
این گزارش می افزاید، تصاویری که دست به دست در شبکه های خبری می چرخد نیز نماد اتخاذ سیاست سختگیرانه برای مقابله با کووید است که باعث شده  ایستگاه های اتوبوس در این شهر بسته، تمامی پروازهای ورودی به این شهر لغو شود و میلیون ها تست کووید در استان شاآنسی، که شهر شی‌آن در آن واقع است، انجام شود.
ساکنان این شهر به جز در شرایطی محدود اجازه ندارند از خانه خارج شوند و نمی‌توانند برای خرید غذا بیرون بروند.


 
روزنامه "گلوبال تایمز" در خبری آورده است، در برخی مکان‌ها، مواد غذایی به ورودی‌های مجتمع های مسکونی تحویل داده می‌شود، چرا که داوطلب کافی برای رساندن مواد غذایی به درب خانه‌های ساکنان وجود ندارد.
این گزارش حاکی است، ویدئو هایی که از دیشب در برخی از صفحات مجازی با عنوان نوع جدیدی از بیماری در چین منتشر می شود، صرفا با هدف جلب فالور بیشتر بوده است غافل از اینکه این اقدامات، باعث ایجاد تنش‌های اجتماعی شد و آرامش روانی را بر هم زد.
انتهای پیام/
در شهر گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار