معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران؛

حدود 80 هزار واحد متوسط و کوچک صنعتی فعال در کشور وجود دارد

1398/08/14 - 17:07 - کد خبر: 5720 نسخه چاپی

نصر: معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مجموع حدود 80 هزار واحد متوسط و کوچک فعال در کشور، داریم که می‌توانند محصولاتشان را به طور مستقل ارائه کرده و بخش پیمانکاری صنایع بزرگ را برعهده گرفته و ارائه خدمت کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، اصغر مصاحب در گفت‌ وگویی با بیان اینکه بیش از 800 شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور داریم، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای متوسط و کوچک کشور به میزان حدود 44 هزار واحد در این‌ها مستقر بوده و برای استقرار بیش از 36 هزار واحد در حال ساخت هم قرارداد داریم.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که بر سر راه صنایع کوچک قرار دارند، بیان کرد: در بررسی خود اظهاری که طی یک سال گذشته از واحدهای صنعتی انجام شد و بر اساس تحقیقاتی که به صورت پایلوت در یکی از استان‌ها انجام شد، تامین مالی و توسعه بازار از جمله مشکلات از نظر صاحبان صنایع است اما به این نتیجه رسیده‌ایم که تامین مالی الزاما یا در آن سطحی که در خود اظهاری‌ها ذکر شده است، مشکل اصلی نبوده و مشکل می‌تواند مربوط به عوامل دیگری از جمله دانش فناوری و دانش فنی کار، انتقال تکنولوژی و نیازهای فناورانه واحدها باشد که به راحتی می‌توان با شناختن و برطرف کردن آن‌ها از طریق واحدهای فناور، محصولات جدید و باکیفیت‌تری را تولید کرد.

معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران گفت: خوشبختانه در حوزه فن‌بازار فعالیت‌های خوبی داشتیم و مرکز کسب و کار ما یکی از مراکز شاخص است. در حوزه خوشه‌های صنعتی نیز عامل توسعه خوشه‌ها شناسایی شده و بر اساس برنامه پیش می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته نگاه به مقوله فناوری توسط صنایع کوچک، پررنگ‌تر و توجه خاصی به این مقوله در سازمان صنایع کوچک شده است، راه‌اندازی 19 فن بازار منطقه‌ای در سطح کشور که تولیت 14 فن بازار را شرکت‌های استانی شهرک‌های صنعتی بر عهده داشته و نیازهای فناورانه را احصا می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در زمینه برگزاری استارت‌آپ‌ها گفت: در مقوله استارت‌آپ‌ها نیز کارهای جدیدی را در طول یک سال اخیر شروع کرده و بیش از 57 رویداد استارتاپی را برای کمک به تجاری سازی ایده‌ها برگزار کرده‌ایم، در بعد تجاری‌سازی، توسعه و زیرساخت نیز برنامه‌های حمایتی را اعلام کرده‌ایم که در استان‌ها هم برگزار می‌شود و به زودی رویداد استارت‌آپی کفش را در آذربایجان شرقی خواهیم داشت.

مصاحب از برگزاری رویداد استارت‌آپی بزرگ در استان البرز در آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود: این رویدادها در سطح ملی برگزار می‌شود که یک روز از آن برای ارائه ایده‌ها و حمایت از آن‌ها، معرفی و شناسایی ایده‌های برتر برای رفع نیازهای صنایع کوچک و بزرگ و روز دوم نیز به انتقال فناوری و ارائه مشاوره اختصاص دارد.

وی با اشاره به نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران بیان کرد: واحدهای کوچک اعم از واحدهای ارائه دهنده خدمات، کالا و محصولات و واحداهایی که فناوری خاصی ارائه می‌دهند می‌توانند با ثبت نام، نیازهای واحدهای بزرگ را از طریق نظام پیمانکاری مرتفع کنند که این اقدام را با نظام پیمانکاری ایران شروع و برنامه اقدام آن را در 10 دبیرخانه در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده و پیگیر ادامه آن هستیم.

وی در ادامه به استقبال واحدهای صنعتی از استارتاپ‌ها و طرح‌های فناورانه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: تا به امروز 100 نیاز فناورانه از طریق واحدها ارائه شده است که کارگزاران ما به دنبال این هستند که واحدهای فناوری را که می‌توانند این نیازها را مرتفع کنند در رویدادهای 18 و 19 آذر ماه ستان البرز شناسایی کنند.

مصاحب در پایان متذکر شد: طی یک سال گذشته برنامه‌های بسیار خوبی در این زمینه طراحی شده است و 103 مشاور بروکر آموزش دیده و بیش از 300 نیاز فناورانه ارائه شده است از طرف واحدهای صنعتی و 60 نیاز به طور کامل رفع شده است.

وی گفت: وضعیت آذربایجان شرقی در حوزه صنایع کوچک، مناسب بوده و به نظر می‌رسد با اقداماتی که به تازگی انجام شده است، آینده روشنی را پیش رو خواهد داشت. آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو در مقوله فناوری، واحدهای فناور بوده و خوشه‌های صنعتی بوده و خوشبختانه وضعیت خوبی دارد.

انتهای پیام/

حدود 80 هزار واحد متوسط و کوچک صنعتی فعال در کشور وجود دارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار