گزارش/

برون رفت از بحران انرژی با مدیریت مصرف

1400/10/21 - 11:29 - کد خبر: 57188 نسخه چاپی

نصر: آذربایجان شرقی در شرایطی در سال های اخیر با تنش آبی و کمبود برق و گاز دست به گریبان بوده که کارشناسان راه اصلی برون رفت از این وضعیت را مدیریت مصرف می دانند.

به گزارش نصر، آذربایجان شرقی در تابستانی که گذشت با تنش آبی و کمبود برق مواجه بود که تبعات آن به شکل قطعی مداوم این دو خود را نشان داد. 
هر چند گفته می شود که کاهش بارندگی و پایین آمدن سطح آب سدها یکی از دلایل اصلی بروز این وضعیت است، اما کارشناسان امر می گویند سازگاری با این شرایط از طریق مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف و توسعه زیرساخت های لازم از قبیل تکمیل طرح انتقال آب ارس به تبریز  و اجرای طرح های توسعه ای و بازسازی نیروگاه های موجود در استان میسر است.
حال، ناترازی انرژی در فصول سرد سال نیز خود را نمایان کرده به ویژه اینکه آب، برق و گاز به نوعی به همدیگر ربط پیدا می کند؛ زمانی که با سرما و برودت هوا مواجه می شویم مصرف گاز و برق افزایش می یابد و به تبع آن با افزایش مصرف گاز شهری، نیروگاه های تولید برق دچار کمبود سوخت گاز می شوند و تولید برق نیز دچار مشکل می شود. 
نا گفته نماند ۲ برابر شدن افت آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی در سال جاری و روی آوردن کشاورزان به استفاده از منابع زیرزمینی آب زنگ خطر بزرگتری است که به صدا درآمده و اقدام هوشمندانه و مسوولانه متولیان را می طلبد. 

کاهش ناترازی تولید و مصرف آب و برق از اهداف وزارت نیرو است
رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان و مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: کاهش ناترازی تولید و مصرف آب و برق از اهداف وزارت نیرو در منطقه است. 
یوسف غفارزاده اظهار کرد: آب و برق جزو چالش هایی است که در بیشتر نقاط ایران همچنین در آذربایجان شرقی وجود دارد که از جنبه های مختلف تامین، تولید و افزایش بهره وری شبکه ها و مدیریت مصرف جای کار بسیار دارد.
وی با اشاره به مصرف ۹.۵ میلیارد مترمکعب آب و چهار هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، ادامه داد: این میزان آب و برق مصرفی قابل توجه است که می شود با ۵۰ درصد همین میزان انرژی، نیازها را برطرف و بقیه را برای نسل های آینده و پایداری محیط زیست حفظ کرد.مصرف ۹.۵ میلیارد مترمکعب آب و چهار هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، ادامه داد: این میزان آب و برق مصرفی قابل توجه است که می شود با ۵۰ درصد همین میزان انرژی، نیازها را برطرف و بقیه را برای نسل های آینده و پایداری محیط زیست حفظ کرد.
غفارزاده با بیان اینکه باید نحوه استفاده از آب و بهره وری از انرژی را بدانیم ضمن اینکه ضوابط مصرف و مدیریت آن نیز لازم است، خواستار تشکیل کار گروه تخصصی برای مدیریت مصرف، تولید و بهره وری از انرژی در آذربایجان شرقی برای تاثیرگذاری لازم در میدان عمل از طرف تمام متولیان موضوع شد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین با هشدار نسبت به وضعیت سفره های آب زیرزمینی گفت: افت آب های زیرزمینی در بیشتر دشت های استان مشاهده می شود.
یوسف غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افت آب زیرزمینی در بیشتر دشت های استان از جمله مرند، ملکان، مراغه بناب و عجبشیر مشاهده شده که دلیلل اصلی آن کاهش مقدار نزولات جوی در آذربایجان شرقی و درپی آن عدم تغذیه مناسب آبخوان ها و نیز برداشت های زیاد از چاه های بهره برداری، بخاطر کمبود آب سطحی است.
وی افزود: لازم است برای جلوگیری از افت بیشتر آب های زیرزمینی در سال آبی جاری، بهره برداران بیش از پیش میزان برداشت مجاز را رعایت کرده و نسبت به کشت به موقع با مصارف آب کمتر اقدام کنند.
غفارزاده ادامه داد: البته در تعداد کمی از دشت های آذربایجان شرقی از جمله در دشت هادیشهر و ترکمانچای  افزایش سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع ضروری است با همکاری ارگان های ذیمدخل دیگر از جمله سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب برای فرهنگ سازی بیشتر از طریق رسانه ها در خصوص مشارکت خود مردم در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب، از ذخایر آب های زیرزمینی و سطحی حفاظت کنیم.

بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به پارسال ۲۸درصد کاهش دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین در خصوص وضعیت بارندگی استان گفت: در فصل آبی جاری ( از مهر ماه تاکنون) ۷۷ میلی متر بارندگی در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده که این مقدار سال گذشته ۱۰۷ میلی متر و متوسط دراز مدت ۱۰۰ میلی متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش های استان ۲۸درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی و ۲۳درصد نسبت به متوسط دراز مدت کاهش دارد.  
 غفارزاده ادامه داد: امسال در سه حوضه آبی آذربایجان شرقی، ارس با ۴۲درصد، قزل اوزن با ۲۶درصد و ارومیه با ۱۸درصد با کاهش بارندگی مواجه بوده است. 
وی گفت: متوسط بارندگی کشور در سال جاری ۸۳میلی متر است که متوسط بارندگی آذربایجان شرقی با ۷۷ میلی متر برای نخستین بار به علت شدت بارش هایی که اخیرا در جنوب کشور اتفاق افتاد، از متوسط کشوری هم پایین تر آمده است. 
متوسط بارندگی کشور در سال جاری ۸۳میلی متر است که متوسط بارندگی آذربایجان شرقی با ۷۷ میلی متر برای نخستین بار به علت شدت بارش هایی که اخیرا در جنوب کشور اتفاق افتاد، از متوسط کشوری هم پایین تر آمده است. 

ذخایر مخازن سدهای آذربایجان شرقی ۳۸درصد کاهش دارد 
غفارزاده همچنین اعلام کرد: آب ورودی سدهای آذربایجان شرقی در این موقع از سال گذشته ۷۱میلیون مترمکعب بود که این مقدار در سال جاری به ۴۲میلیون مترمکعب کاهش یافته و ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد. 
وی اضافه کرد: البته آبگیری مخازن نشات گرفته از  بارندگی ها، روان آب ها و آب های ورودی به سدها بوده و بر این اساس حجم مخازن سدها نیز ۳۸درصد کمتر از پارسال است. 
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: حجم آب مخازن سدهای آذربایجان شرقی در کل سال گذشته ۲۷۹میلیون مترمکعب بود که این مقدار امسال به ۱۷۲میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد: مجموع حجم مخازن سدهای بزرگ استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است که تنها ۳۰درصد آن تاکنون آبگیری شده، ضمن اینکه مخزن سدبوکان که آب شهرهای مسیر و بخشی از آب تبریز را تامین می کند، نسبت به پارسال ۴۶درصد کمتر آب دارد و تاکنون در مجموع ۱۸درصد آبگیری شده است. مجموع حجم مخازن سدهای بزرگ استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است که تنها ۳۰درصد آن تاکنون آبگیری شده، ضمن اینکه مخزن سدبوکان که آب شهرهای مسیر و بخشی از آب تبریز را تامین می کند، نسبت به پارسال ۴۶درصد کمتر آب دارد و تاکنون در مجموع ۱۸درصد آبگیری شده است. 
وی ادامه داد: وضعیت آب های زیرزمینی استان آذربایجان شرقی نیز مطلوب نیست زیرا که کشاورزان برای تامین آب کشاورزی خود به استفاده از ذخایر آب زیرزمینی روی آورده اند و متوسط سالانه کسری ۳۶ میلیون مترمکعبی آب دشت ها امسال به ۸۶ میلیون مترمکعب رسیده است که کاهش بیش از ۲ برابری دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی همچنین با بیان اینکه ۱۲ طرح آبی اولویت دار استان مشخص شده است، گفت: این طرح های اولویت دار با تامین مالی مناسب، برنامه ریزی و تمهیدات اتخاذ شده در دولت جدید ۲ تا سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
غفارزاده اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نیرو با سامان دهی طرح ها و اولویت بندی آنها به گونه ای برنامه ریزی کرده که ۲ تا سه سال آینده این طرح ها به پایان برسند.
وی تشریح کرد: با پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی از وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی، در نهایت ۲۰ طرح آبی استان از قبیل سد شهریار، شهیدمدنی، سد پیغام چای، گرمی چای، شبکه قلعه چای، شبکه آیدوغموش، شبکه سهند، سد قیزقلعه سی، سد خداآفرین و شبکه مربوطه، آبرسانی به مرند(جلفا و روستاهای مسیر)، آبرسانی به شهرستان میانه و شبکه توسعه بهره برداری از ارس در اولویت قرار گرفتند. 
وی افزود: متوسط عمر اتمام طرح های آبی شامل سدسازی و خطوط انتقال آب ۱۵ تا ۱۶ سال است که البته با تمهیدات خاص دولت آقای رییسی این طرح های نیمه تمام آذربایجان شرقی در ۲ تا سه سال آینده به پایان می رسند. 
غفارزاده ادامه داد: از دیگر طرح های مهم و در حال پیگیری استان در بخش آب، انتقال آب ارس به تبریز است که تاثیر بسزایی در تامین آب شرب و صنعت آذربایجان شرقی دارد. 
وی ادامه داد: با تکمیل این طرح که عملیات اجرایی آن در یک ماه آینده آغاز می شود، مشکل تامین آب شرب تبریز و شهرها و روستاهای سر راه برای ۲۵ سال آینده برطرف خواهد شد.

همکاری مشترکان همه بخش ها برای مدیریت مصرف برق لازم است
مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با تاکید بر لزوم همکاری همه مشترکان همه بخش ها برای مدیریت مصرف برق گفت: همکاری بخش صنایع در مدیریت مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش دارد.
افشین روشن میلانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چالش در تامین انرژی وجود دارد، اظهار کرد: امسال مصرف برق در آذربایجان شرقی کمی از تولید آن پیشی گرفت که افزایش دما در تابستان و کاهش بارندگی از جمله دلایل اصلی آن بود اما بخش صنایع ۱۵درصد در  مصرف برق صرفه جویی داشت.  
وی گفت: تابستان امسال ۲ درجه نسبت به ۵۰ سال گذشته گرم تر بود و سدهای آذربایجان شرقی نیز به علت کمبود نزولات و گرمای هوا نتوانستند انرژی لازم را در اختیار صنعت برق قرار دهند. 
وی با اشاره به اینکه افزایش هر درجه درما حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق را به دنبال دارد، افزود: به رغم این کاستی ها تابستان امسال همکاری مشترکان بخش صنایع و کشاورزی آذربایجان شرقی چهار برابر افزایش یافت و مدیریت مصرف خوبی انجام شد، به طوری که ۳۰۰ مگاوات مصرف برق صنایع بزرگ این استان در پیک مصرف به ۱۵۰ مگاوات رسید و به عبارت دیگر در واقع ۵۰ درصد واحدهای صنعتی خارج از مدار بودند.۳۰۰ مگاوات مصرف برق صنایع بزرگ این استان بوده ولی در پیک مصرف ۱۵۰ مگاوات مدیریت مصرف انجام دادند در واقع ۵۰درصد خارج از مدار بودند.
وی گفت: متاسفانه بعضی از مشترکین در همه بخش ها پرمصرف هستند و باید راهکارهای مدیریت مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف را در کل کشور و در این استان پیگیری کنیم.
وی افزود: البته منظور ما از صرفه جویی در مصرف برق، رعایت مصرف استاندارد است و تازه بعد از تحقق این اصل می توان درباره راهکارهای صرفه جویی به معنای رایج آن تدابیری لازم را اتخاذ کرد؛ در واقع شدت مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است، در دنیا به ازای هر کیلووات ساعت انرژی ۳ برابر کشور ما ارزش افزوده وجود دارد. 
میلانی ادامه داد: اگر بتوانیم مصرف بهینه برق در صنعت با بهینه کردن تکنولوژی در ساختمان ها، خانه ها، مراکز تجاری، ادارت و همه مشترکین را انجام دهیم، می توانیم سه برابر ظرفیت شبکه تولید را آزاد کنیم. 
وی گفت: با افزایش بهره‌وری در صنعت برق باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم و تولید افزایش پیدا کند؛ برای تامین انرژی در زمستان نیروگاه‌های ما به سمت استفاده از سوخت دوم و حتی سوخت مایع حرکت می کنند چون سوخت گاز را در بخش‌های دیگر مجبور به استفاده هستند. 
وی یادآور شد: اگر سوخت ورودی ما محدود باشد و نیروگاه ها سوخت گاز  یا مایع نداشته باشند، خروجی تولیدی برق نخواهیم داشت بر این اساس باید به سمت تولید انرژی‌های پاک حرکت کنیم تا بتوانیم مصرف برق را در کشور مدیریت کنیم؛ برای تولید برق باید انرژی اولیه داشته باشیم تا به تولید برق منتهی شود بنابراین در کشور ما و در تمام دنیا راهی به جز افزایش بهره‌وری انرژی نداریم. 

تولید ۵۵ مگاوات انرژی پاک در آذربایجان شرقی/ پرداخت ۵۰ میلیارد تومان پاداش به خوش مصرف ها
مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان اضافه کرد: پارسال ۵۵ مگاوات از طریق راه اندازی نیروگاه های بادی و خورشیدی در شهرستان میانه ظرفیت ایجاد شده، ضمن اینکه توان و پتانسیل مناسب در منطقه «سامبوران» نیز برای ساخت نیروگاه بادی وجود دارد که در دست اقدام است تا کمبود برق نداشته باشیم.  
میلانی ادامه داد: چهار نیروگاه های کوچک در آذربایجان شرقی با ظرفیت ۵۰ مگاوات در شهرک های صنعتی هشترود و دیگر شهرک های صنعتی این استان به زودی وارد مدار برق سراسری می شوند و نیروگاه های دیگر در استان های اردبیل و آذربایجان غربی( خوی و ارومیه) در دست ساخت هستند. 
وی یادآور شد: خط تولید ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه ارومیه - خوی که طرح بزرگی است، هفته قبل با حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برق دار شد و به پایان رسید که به زودی با حضور مقامات عالی وزارت نیرو به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.
وی همچنین با اشاره به تشویق های جدید وزارت نیرو و تشویق مدار بودن سیاست های این وزارتخانه در حوزه مصرف انرژی گفت: امسال اصلاح تعرفه خواهیم داشت و خوش مصرف ها پاداش و بد مصرف ها جریمه خواهند شد؛ در واقع مشترکانی که در تابستان سال آینده نسبت به تابستان امسال کاهش مصرف داشته باشند، پاداش دریافت خواهند کرد. 
میلانی با بیان اینکه امسال تعداد همکاران حوزه مدیریت مصرف بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده در صنایع آذربایجان شرقی ۳۰درصد افزایش داشت، ادامه داد: بر این اساس ۲۷درصد نیز به میزان پاداش مشترکانی که همکاری مناسبی در کاهش مصرف برق داشتند افزوده شده و پاداش پرداختی در این زمینه به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است. 
وی با تاکید بر اینکه باید از حالا برای ناترازی تامین و مصرف انرژی برای سال آینده برنامه ریزی کرد، خاطرنشان کرد: شرکت توزیع برق تبریز ۷۰مگاوات و شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی ۱۰۰ مگاوات مدیریت (صرفه جویی) مصرف انجام دادند؛ البته صنایع آذربایجان شرقی نیز در زمان پیک مصرف تابستان امسال از ۲هزار مگاوات برق مورد نیاز ۳۱۳ مگاوات معادل ۱۵درصد و ادارات آذربایجان شرقی به مقدار ۲درصد در مدیریت مصرف برق و کاهش پیک بار کمک کردند. 

بیش از ۹۰ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف و خوش مصرف هستند
وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف و خوش مصرف بوده و تنها ۲ تا سه درصد مشترکان بدمصرف هستند که البته با هوشمندسازی کنتورهای بدمصرف و نصب کنتورهای هوشمند، این مشترکان نیز مدیریت خواهند شد و به طور خودکار برق مشترکان پرمصرف قطع خواهد شد. بیش از ۹۰ درصد مشترکان در محدوده الگوی مصرف و خوش مصرف بوده و تنها ۲ تا سه درصد مشترکان بدمصرف هستند که البته با هوشمندسازی کنتورهای بدمصرف و نصب کنتورهای هوشمند، این مشترکان نیز مدیریت خواهند شد و خودکار برق مشترکان پرمصرف قطع خواهند شد. 
وی همچنین با اشاره مجدد به ضرورت کاهش مصرف و مدیریت مصرف برق، گفت: نیروگاه های کشور با چالش تامین انرژی مواجه هستند ؛ بدین معنا که وقتی مصرف گاز مشترکین افزایش پیدا می کند تحویل گاز به نیروگاه ها کاهش پیدا می‌کند و آنها به سوخت مایع روی می آورند.
وی افزود: اگر برق کمتری مصرف کنیم مخازن سوخت کمتر تخلیه می‌شود و بر این اساس اصلاح الگوی مصرف جزو الگوهای اسلامی ما است و برای رعایت آن تابستان و زمستان نداریم؛ به عبارت دیگر راهی جز مدیریت مصرف نداریم.
میلانی با بیان اینکه وزارت نیرو پی گیر افزایش بازدهی نیروگاه های کشور با اضافه کردن سیکل بخار به نیروگاه ها است، گفت: در منطقه برق آذربایجان این اتفاق افتاد که نیروگاه هریس نمونه آن است؛ البته این کار در نیروگاه ارومیه نیز در حال انجام است و ۲واحد بخار در نیروگاه سبلان اردبیل هم در حال افزوده شدن است که بر این اساس راندمان نیروگاه های برق منطقه آذربایجان افزایش می یابد.   در منطقه برق آذربایجان این اتفاق افتاد که نیروگاه هریس نمونه آن است؛ البته این کار در نیروگاه ارومیه نیز در حال انجام است و ۲واحد بخار در نیروگاه سبلان اردبیل هم در حال افزوده شدن است که بر این اساس راندمان نیروگاه های برق منطقه آذربایجان افزایش می یابد.   
مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان همچنین اظهار کرد: با نهضت جهادی، تلفات کل صنعت برق ایران از ۱۶درصد به زیر ۱۰درصد رسیده و این مقدار در منطقه برق آذربایجان از متوسط کشوری هم کمتر بوده و وضعیت بهتری دارد؛ البته در بخش انتقال و فوق توزیع منطقه تلفات برق ۲.۲ درصد است. با نهضت جهادی تلفات کل صنعت برق ایران از ۱۶درصد به زیر ۱۰درصد رسیده و این مقدار در منطقه برق آذربایجان از متوسط کشوری هم کمتر بوده و وضعیت بهتری دارد البته در بخش انتقال و فوق توزیع منطقه تلفات برق ۲.۲ درصد است. 
میلانی از مشترکان درخواست کرد اگر موردی در رابطه با مصارف غیر مجاز مشاهده یا شناسایی کردند، با شماره تماس ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من، به مسوولان ذیربط برق اطلاع دهند؛ البته معرفی رمز ارزها پاداش هایی مصوب دارد که پرداخت می شود. 

برق عشایر آذربایجان شرقی از سلول های خورشیدی تامین می شود
مدیرعامل توزیع برق آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای کاهش مصرف و مدیریت مصرف برق در استان از انرژی های پاک استفاده می شود، اظهار کرد: تامین برق پرتابل عشایر از طریق سلول های خورشیدی برای رفع نیاز اولیه برق این خانوارها از دیگر سیاست ها و اقدامات در دست اقدام است؛ بر این اساس یک میلیارد و ۳۵۰ میلیارد تومان به ۱۲۵ تا ۱۳۰ خانوار شناسایی شده عشایر استان پرداخت می شود. 
اکبر فرج نیا با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با مهندسی سپاه عاشورا برای تامین و نصب سلول های خورشیدی در منازل روستایی، گفت: ۳۰۰ فقره قرارداد نیز با مشترکان روستایی آماده شده است که بر اساس آن برای هر کیلو وات برق تولیدی سلول های خورشیدی در پشت بام خانه های روستایی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پرداخت می شود که به نوعی کمک هزینه معیشتی نیز بشمار می آید. 
حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تفاهم نامه با صنایع و بخش کشاورزی آذربایجان شرقی برای کاهش مصرف برق منعقد شد
فرج نیا همچنین با اشاره به سیاست های تشویق محور وزارت نیرو در مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تفاهم نامه با صنایع و بخش کشاورزی برای کاهش مصرف برق منعقد شده که از این تعداد چهار هزار و ۲۶۲ تفاهم نامه با صنایع و ۲ هزار و ۱۴۰ تفاهم نامه نیز با بخش کشاورزی آذربایجان شرقی منعقد شده  است.
وی اضافه کرد: امسال برای تشویق صنایع ۱۶میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده که این مقدار در سال گذشته ۶میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. امسال برای تشویق صنایع ۱۶میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده که این مقدار در سال گذشته ۶میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مصرف سوخت ایستگاه های گازرسانی تبریز برای مدیریت مصرف ۲۵ درصد کاهش می‌یابد
رئیس امور اندازه گیری و توزیع گاز آذربایجان‌شرقی نیز از هوشمندسازی سیستم مصارف سوخت هیترهای ایستگاه های گازرسانی در تبریز با هدف مدیریت مصرف انرژی خبر داد و گفت: نتیجه بررسی‌های انجام شده حاکی از کاهش ۲۵ درصدی مصرف سوخت گرمکن ایستگاه‌های مورد آزمایش است.
کاظم طلوعی با اشاره به اینکه هیترها یا گرمکن های گاز از الزامات تجهیزاتی مهم در ایستگاه های گازرسانی می باشند که در زمان کاهش شدید فشار و به تبع آن کاهش دمای گاز، به منظور جلوگیری از یخ زدگی تأسیسات نصب می شود، اعلام کرد: متخصصان توانمند شرکت گاز آذربایجان شرقی به طرح نوین هوشمندسازی سیستم مصارف سوخت هیترهای ایستگاه های گازرسانی دست یافته اند. 
وی ادامه داد: هوشمــندسازی سیستم کنتــرلی هیتــر ایستگاه های گاز، امکان کنترل دقیق و بهینه سازی مصارف سوخت هیترها را میسر کرده و بر اساس نتایج شبیه سازی های انجام یافته، اجرای این طرح می تواند تاثیر به سزایی در کاهش سوخت مصرفی هیترها داشته باشد. 
طلوعی یادآور شد: طرح مذکور برای اولین بار در کشور اجرا شده است و با توسعه و بکارگیری روش های نوین علمی در این خصوص، زمینه ارتقای  ایستگاه های تقلیل فشار گاز که مهمترین وظیفه تنظیم میزان فشار و مصرف گاز را به عهده دارند، فراهم خواهد شد.

گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/
برون رفت از بحران انرژی با مدیریت مصرف خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار