یادداشت/

باشگاه تراکتور، عاقبت خصوصی سازی تیم ها در ایران

1400/10/21 - 09:50 - کد خبر: 57176 نسخه چاپی

نصر: تیم کهکشانی زنوزی که زمانی برای تیم های آسیایی خط و نشان می کشید، حتی مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم نتوانست کسب کند.

چند روز پیش حذف تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل عدم کسب مجوز حرفه ای سوژه داغ رسانه های داخلی شد. تیم های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان که به دلیل ناتوانی در کسب مجوز حرفه ای نتوانستد در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند، بسیار مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفتند. اما موضوعی که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این بود که تنها دو تیم سپاهان و فولاد توانسته بودند قوانین و بند های FIFA را رعایت کنند و تنها باشگاه های دارای مجوز حرفه ای گری در ایران بودند.
با این وجود تیم تراکتور که در ابتدای انتقال مالکیت به محمدرضا زنوزی مدعی حرفه ای شدن باشگاه شده بود، مشخص شد این ادعای زنوزی هم مثل تمام قول و قرار هایش پوچ بود و این تیم هم نتوانست مجوز حرفه ای گری را کسب کند.
پس از انتشار خبر حذف تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، بازهم موضوع خصوصی سازی تیم های دولتی در راس اخبار قرار گرفت و این در حالی بود که همزمان با این اتفاق پرونده خصوصی سازی دو تیم ریشه دار ایران یعنی باشگاه های ماشین سازی و تراکتور تبریز با کنار گذاشته شدن زنوزی پر ادعا بسته خواهد شد که در همین زمینه باید نگاهی ویژه به خصوصی سازی تیم ها داشت.
در بررسی دوران مالکیت محمدرضا زنوزی مشاهده شد که وی زمانی که مالکیت تیم گسترش فولاد تبریز را بر عهده داشت، برای نجات تیم های تبریزی وارد کار شد و پس از طی روند پرحاشیه بالاخره مالک تام الاختیار دو تیم قدیمی و پر طرفدار تبریزی شد که پس از این اتفاق بلافاصله شروع به بستن قرارداد ها و شوآف های سنگین کرد که طولی نکشید تا روز های بحران وی فرا رسید و کار به جایی کشید که تیم ماشین سازی که زمانی هواداران خاص خود را داشت و  بازیکنان نام آشنای زیادی از این تیم به فوتبال ایران معرفی شده بودند، بازیچه دست مدیران و مربیان شد و در نهایت به لیگ دسته یک سقوط کرد و هم اکنون هم با چسبیدن به قعر جدول لیگ دسته یک فوتبال ایران گزینه اول سقوط به لیگ دسته دو است. با این حال پروژه نابود سازی تیم های تبریزی تنها به ماشین سازی ختم نشد و با توجه اتفاقات فصل قبلی و بحران های تمام نشدنی سرخ پوشان تبریزی انتظار می رفت این تیم در فصل اخیر لیگ برتر بحران ها را پشت سر بگذارد اما اتفاقاتی که  قبل از شروع فصل رخ داد، مشخص بود مالک تیم تراکتور این فصل قصد نابودی دیگر تیم تبریزی را دارد که خط قرمز هواداران این شهر بود.
پس از این اتفاقات و اطلاع هواداران از نیت مالک بدقول با تجمع مقابل باشگاه تصمیم گرفته شد تیم تراکتور تحویل داده شود که متاسفانه این وعده هم عملی نشد و بازهم تراکتور در بحران فرو رفت و این بحران تاجایی ادامه داشت که تراکتور هم در رده های پایین جدول قرار گرفت و حال جزء گزینه های سقوط قرار دارد که پس از این شرایط بالاخره مسئولان هم به فکر این تیم افتادند و قرار شد بازهم تراکتور به نهاد دولتی واگذار شود تا خصوصی سازی باشگاه های تبریزی درس عبرتی برای سایر تیم های شود.
 

با این حال خبر حذف تیم های ایرانی از آسیا یک نکته دیگری را برای طرفداران تراکتور برملا کرد و آن هم پوچ بودن وعده های مالک خودخواه تراکتور بود که ادعای ساخت ورزشگاه، هتل، امکانات رفاهی و در نهایت حرفه ای بودن را داشت و در نهایت مشخص شد زنوزی حتی نتوانست مجوز حرفه ای گری را کسب کند.
بنابراین انتظار می رود نباید از خیانت ها و بدهی های این مالک نسبت به تیم های تبریزی چشم پوشی شود و زنوزی باید پاسخگوی بدهی ها و بریز و بپاش هایش باشد تا پس از انتقال مالکیت باشگاه مشکلی برای تراکتور و روند فعالیت تیم پیش نیاید.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
باشگاه تراکتور، عاقبت خصوصی سازی تیم ها در ایران نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار