سومین نشست روح اله رشیدی با خبرنگاران/

تشکیل قرارگاه «اقدام» برای مسیرگشایی و رفع معضل حاشیه نشینی در تبریز

1400/10/21 - 01:19 - کد خبر: 57166 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تشکیل قرارگاه اقدام، اولین گام در زمینه ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین تبریز بوده و چند کمیسیون نیز در آن حضور دارند و از جمله تصمیمات این قرارگاه اجرای طرح امتداد خیابان ۴۲ متری به خیابان کوثر شرقی است.

به گزارش نصر، سومین نشست خبری روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی تبریز، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری، رئیس مرکز پژوهش های این شورا و نماینده اعضای شورای اسلامی این کلانشهر در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری عصر امروز ۲۰ دی ۱۴۰۰ با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست این عضو شورای اسلامی شهر تبریز پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و مورد دغدغه های مختلف مدیریت شهری از جمله حاشیه نشینی، آلودگی های زیست محیطی در تبریز، وضعیت اتوبوسرانی شهری، پروژه های عمرانی نیمه تمام، آخرین اقدامات در پیگیری تخلفات پروژه میدان آذربایجان، تملک و بازسازی خانه تاریخی باقرخان، مسیر دوچرخه‌سواری، فعالیت های مرکز پژوهش های شورا، اقدامات سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و... توضیحاتی ارائه کرد.

رشیدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت خانه تاریخی باقرخان با اشاره به آخرین وضعیت تملک این خانه، گفت: تملک خانه باقرخان با توجه به ابعاد منطقه و کیفیت حاکم بر منطقه، کار دشواریست البته تملک خود خانه و حریم و تبدیل به مجموعه فرهنگی مصوب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حاشیه نشینی پرداخت و گفت: به بهانه مختلف برای بازدید از مناطق رفتیم، ضابطه‌ هایی برای این محلات تعیین شده است که به منظور پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، شهروندان می‌توانند به اخذ پروانه ساخت و احداث اصولی و استاندارد واحدهای مسکونی اقدام کنند، در مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر نیز همواره افکار سنجی خواهد شد تا مشکلات حاشینه شینی حل شوند.

رشیدی ادامه داد: تشکیل قرارگاه اقدام، اولین گام در زمینه ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین تبریز بوده و چند کمیسیون نیز در آن حضور دارند و از جمله تصمیمات این قرارگاه اجرای طرح امتداد خیابان ۴۲ متری به خیابان کوثر شرقی است.

وی اضافه کرد: طرح قبلی ارائه‌شده برای این مسیر خیلی گسترده بود که مصوب شد امتداد ۴۲ متری به کوثر شرقی و کوثر شرقی به ترلان‌دره‌سی و اتوبان پاسداران در دو مرحله اجرایی شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: با اجرای این پروژه یک محله بزرگ با گستره جمعیتی  ۲۰۰ هزار نفری از بن بست ارتباطی و مشکلات ناشی از آن نجات می‌یابد و بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری خواهد بود که ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه تملک و اجرای این طرح‌ها خواهد بود.

رشیدی در رابطه با عدم پرداخت عوارض صنایع آلاینده تبریز مانند پالایشگاه و پتروشیمی نیز گفت: در مورد عدم پرداخت عوارض آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز، تخلفات عدیده مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان قابل توجه است که یک سری عملکردها و اظهارنظرها از سوی وی، موجب شده بود که این صنایع آلاینده حاشیه امنی داشته باشند و به آلایندگی زیست محیطی خود ادامه دهند.

وی افزود: در مراجع قضایی در خصوص تخلفات مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان پرونده‌ای تشکیل شده و روند دادرسی به این موضوع مهم ادامه دارد. پالایشگاه و پتروشیمی تبریز عوارض آلایندگی را از سال ۹۲  تا به امروز پرداخت نکرده اند که هم شورای شهر و شهرداری و هم استاندار آذربایجان‌شرقی پیگیر موضوع رفع آلایندگی صنایع نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه هستند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام کلانشهر تبریز به  عملکرد پیمانکاران سه پروژه فعلی و اصلی کلانشهر تبریز واکنش نشان داد و گفت: این پروژه ها به دست پیمانکارانی سپرده شده اند که پیگیر پروژه هایی که خودشان اجرا می کنند، نیستند و سابقه کافی در این حوزه ندارند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: معیار عملکرد شهرداری، باید تسهیل زندگی مردم و کاهش هزینه‌های شهری و شهروندان باشد.

نماینده اعضای شورای اسلامی تبریز در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری گفت: این سازمان از ارکان اصلی توسعه شهر در دوره فعلی است و در پیگیری سیستم یکپارچه مدیریت شهری و راه اندازی سامانه شفافیت نقشی اساسی ایفا می‌کند.

رشیدی درباره ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری در تبریز اظهار داشت: شهر ما از نظر وسعت سطح معابر استاندارد است، ولی توزیع و مهندسی این معابر عادلانه نبوده و تبدیل به پارکینگ ماشین شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در رابطه با وضعیت اتوبوسرانی شهری نیز خاطرنشان کرد: ۶۸۰ هزار دستگاه خودرو در تبریز وجود دارد که  اتوبوسرانی به علت بهسازی و نوسازی ناوگان، ۴۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر دارد و این نمی‌تواند منشأ اصلی آلودگی هوای تبریز باشد.

وی درباره سرویس های ویژه شرکت اتوبوسرانی تبریز هم افزود: اتوبوسرانی از جیب خود هزینه می‌کند تا کارکنان پتروشیمی را جابجا کند که این سرویس دهی را قطع خواهیم کرد.

انتهای پیام/
تشکیل قرارگاه «اقدام» برای مسیرگشایی و رفع معضل حاشیه نشینی در تبریز گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار