خبر/

مجموعه زندگینامه شهید محمد شایان مهر رونمایی شد

1400/10/20 - 12:38 - کد خبر: 57139 نسخه چاپی

نصر: مجموعه‌ی زندگی نامه شهید محمد شایان مهر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در قالب فصل سوم کتاب‌های پلاک سپید، چاپ و رونمایی شد.

به گزارش نصر، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مراسم رونمایی از این کتاب، با اشاره به اینکه ماجرای یافتن و ساختن «پلاک سپید» از سال ۱۳۸۵ به همت مدیریت امور فرهنگی و ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر شروع شد، گفت: تلاش برای شناسایی شهدا تا سال ۱۳۹۷ به تعداد ۲۵ نفر رسید که بین آنها نمونه‌های مختلفی از پزشک متخصص، شهید دوران انقلاب اسلامی، شهید درگیری‌های کردستان قبل از آغاز جنگ تحمیلی، شهیدان دوران دفاع مقدس از رشته‌های مختلف علوم پزشکی، جانباز شهید پس از جنگ و حتی شهیدی که فرصت ثبت نام در دانشگاه را نیافت، به چشم می‌خورد. 
کاظم قهرمان زاده با بیان اینکه کتاب «پلاک سپید۱»، زندگی نامه دانشجوی شهید علیرضا کاظمیان و کتاب «پلاک سپید۲»، زندگی نامه دانشجوی شهید مجید سرچمی، به قلم معصومه سپهری منتشر شده است، ادامه داد: کتاب های پلاک سپید ۴، پلاک سپید ۵ و ۶ که به ترتیب زندگی نامه‌های شهید منصور خدایی، شهید محمدجواد آل اسحاق و شهید عبدالرئوف کریمی هستند، در دست انتشار می‌باشند.
بر اساس این گزارش؛ این مجموعه به قلم فاطمه محمدی و پژوهش مهدی مقرب، مریم رستمی و زهرا کوهی و با ویراستاری معصومه سپهری به همت مدیریت امور فرهنگی و ستاد دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شده است.
محمد شایان‌مهر در سال ۱۳۴۳ در شهر تهران به دنیا آمد، او شاگرد ممتاز مدرسه بود و توانست در رشته علوم تجربی با معدل ۱۸.۷۳ دیپلم بگیرد و سال‌های آخر دبیرستان به پزشکی علاقمند شد تا با پشتکار، تلاش و هوش سرشارش توانست در سال ۱۳۶۲ از رشته پزشکی دانشگاه تبریز قبول شود.
اخلاص، تعبد، نظم، تلاش و توداری از خصوصیات بارز این شهید بود و در دانشگاه تبریز هم حضور فعالی در برنامه‌های انجمن اسلامی داشت و با گروه‌های دانشجویی در اردوهای تفریحی و عقیدتی که در کوه‌های اطراف تبریز برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.
در طول چهار سال تحصیل دانشگاهی، محمد مشغول خودسازی و کسب فضائل انسانی بود؛ هر از چند گاهی در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شد و برخی از دوستان و آشنایان او را از رفتن به جبهه منع و به ادامه تحصیل تشویق می‌کردند، اما او اهلِ وظیفه بود نه اهل ماندن؛ معتقد بود اگر کشورش به دست اجنبی‌ها اشغال شود یا انقلاب اسلامی شکست بخورد، درس خواندن و پزشک شدن ارزشی ندارد.
شایان مهر در عملیات کربلای ۵ و روز بیستم دی ماه سال ۱۳۶۵ با اصابت تیر دشمن به سرش به شهادت رسید و پیکرش تکه تکه شد تا اینکه بعد از جستجوی بسیار فقط پایی از پیکر او پیدا شد که با دست خط زیبای خودش، نامش را روی پوتین و شلوارش نوشته بود.
انتهای پیام/
مجموعه زندگینامه شهید محمد شایان مهر رونمایی شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار