یادداشت نصر/

انفعال اولین اتاق تجارت ایران در توسعه صادرات غیرنفتی

1400/10/19 - 20:48 - کد خبر: 57105 نسخه چاپی

نصر: در حالی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دهها سال پرچمدار توسعه صادرات غیر نفتی ایران بود، این اتاق که به عنوان اولین و قدیمی ترین اتاق تجارت کشورمان نیز هست، مدت هاست در انفعال آزاردهنده ای به سر می برد.

به گزارش نصر، اتاق بازرگانی تبریز به سبب ظرفیت های بالقوه و بالفعل ویژه تبریز و آذربایجان در صنعت، تجارت و کشاورزی همواره به عنوان پیشران صنعت و تجارت ایران بوده است و در دهه های اخیر اتاق تبریز با برگزاری سالانه و منظم همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران توانسته بود آهنگ توسعه صادرات غیر نفتی را در کشور بنوازد و دولت، بخش خصوصی و نهادهای تصمیم گیر را برای توسعه صادرات بسیج کند.
 
اقتصاد ایران برای اینکه سرپا مانده و پویایی خود را حفظ کند، به تجارت با دنیای بین الملل و توسعه صادرات غیرنفتی احتیاج دارد. همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی ایران در حالی که به دلیل برگزاری منظم و موثر و نیز غنای علمی آن به یک نقش راهبری و تصمیم ساز در حوزه اقتصادی کشور دست یافته بود، در سال های اخیر به دلیل حذف بخش علمی آن و برگزاری صرفاً سیاسی و نمایشی آن تضعیف شد و در دو سال گذشته همین برگزاری نمایشی آن نیز به بهانه شیوع ویروس کرونا متوقف گردید! در حالی که مسئولان اتاق بازرگانی تبریز در صورت اراده می توانستند در پلتفرم های مجازی، این همایش مهم و تاثیرگذار در توسعه صادرات غیر نفتی کشور را برگزار کنند.
 
توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه و توسعه صادرات به بازار کشورهای غرب و میانه آسیا، از اولویت های مهمی بود که در سایه کسالت و غفلت متولیان امر در سال های اخیر به فراموشی سپرده شد. در حالی که توسعه تجارت با کشورهای منطقه در ثبات سیاسی، تعمیق صلح و امنیت کشورهای منطقه نیز نقش بسیار موثری دارد، توسعه صادرات غیرنفتی در سال های اخیر حتی در شعار هم به فراموشی سپرده شد.
 
انفعال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در حالی ادامه دارد که فرصت های توسعه اقتصادی مثل ابر و باد در گذر هستند و ایران می تواند به وسیله تعاملات منطقه ای و با وجود تحریم های یکجانبه امریکا، دستکم با 15 کشور همسایه خود مراودات، تجارت و صادرات خود را حفظ کند.
 
عضویت جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در سه پیمان اقتصادی اکو، اوراسیا و شانگهای بزرگترین فرصت هایی هستند که برای توسعه مناسبات اقتصادی در اختیار تجار و تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفته اند و اتاق بازرگانی تبریز می توانست با بهره گیری از این فرصت ها به تبیین مسیر و راهبرد توسعه صادرات غیر نفتی در این سال های بحرانی با استفاده از فرصت های پیش آمده بپردازد، اما شوربختانه به جای انجام رسالت حرفه ای خود به عنوان نخستین اتاق تجارت ایران و یکی از مهمترین آنها و نیز مجری همایش سالانه توسعه صادرات غیر نفتی ایران، درگیر حاشیه ها و اختلافات داخلی خود شد.
 
توسعه صادرات یک مقوله درازمدت بوده و به مثابه پنجره ای است که هوای آزاد را به درون اقتصاد کشور تزریق می کند. در واقع توسعه صادرات، بسط دادن نفوذ سیاست خارجی کشور در کشورهای هدف نیز هست و امروز سفارت کشورهای مختلف بیشتر از اینکه نمایندگی سیاسی کشورها باشند، اقتصاد آن ها را نمایندگی می کنند. سوال: امروز چند سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف رایزن اقتصادی دارند؟
 
در حالی که بحران افزایش نرخ ارز در کشور برای توسعه صادرات یک فرصت تلقی می شد و با افزایش صادرات می توانستیم از تبعات سنگین افزایش بی رویه نرخ ارز بکاهیم، این فرصت با بی تدبیری و بی عملی مسئولان امر در دولت و اتاق بازرگانی که به منزله پارلمان بخش خصوصی است، از دست رفت.
 
امروز دیپلماسی اقتصادی می تواند موانع تحریمی و ارزی تجارت و توسعه صادرات غیرنفتی را کمتر کند و به ورود تکنولوژی و سرمایه جدید به بخش صنعت کشور که با استهلاک ماشین آلات و تکنولوژی تولید در آن مواجه است، کمک شایانی داشته باشد. دیپلماسی اقتصادی کشور نیاز به اقداماتی طولانی مدت و برنامه محور برای نیل به اهداف توسعه صادرات دارد که انشاءکنندگان این برنامه ها همان نخبگان بخش خصوصی در اتاق های بازرگانی کشورند که سالانه به بهانه همایش توسعه صادرات غیرنفتی تبریز گرد هم می آمدند.
 
لازم است اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز تکانی به خود بدهد و با عبور از حواشی و اختلافات درونی که به هیچ وجه شایسته نام بزرگ این اتاق و تبریز نیست، به رسالت حرفه ای و تاریخی خود در این وضعیت اقتصادی کشور عمل کند. فرصت های زیادی را از دست داده ایم، اما اتاق بازرگانی تبریز می تواند با استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان نسخه شفابخش توسعه صادرات و به تبع آن حل بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را به دولت جدید ارائه کند.
 
شایسته نیست اتاق بازرگانی تبریز که قریب به 120 سال قدمت دارد و به عنوان اولین اتاق بازرگانی ایران مطرح است، در مقابل چنین وضعیت و مشکلات بی سابقه اقتصادی کشور در کنج عزلت بنشیند. عظمت نام تبریز و ظرفیت های بالفعل و بالقوه آن، کافیست تا پارلمان بخش خصوصی آذربایجان شرقی را به جایگاه تصمیم سازی و راهبری اقتصاد ایران بازگرداند.
 
محمد سهرابی
منتشر شده در ماهنامه نصر آذربایجان
 
انتهای پیام/
 
انفعال اولین اتاق تجارت ایران در توسعه صادرات غیرنفتی محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار