مدیرعامل آب منطقه ای استان؛

۱۲ طرح آبی اولویت دار آذربایجان‌شرقی تا سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد

1400/10/19 - 17:14 - کد خبر: 57103 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۲ طرح آبی اولویت دار استان مشخص شده است، گفت: این طرح های اولویت دار با تامین مالی مناسب، برنامه ریزی و تمهیدات اتخاذ شده در دولت جدید ۲ تا سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نیرو با سامان دهی طرح ها و اولویت بندی آنها به گونه ای برنامه ریزی کرده که ۲ تا سه سال آینده این طرح ها به پایان برسند.
وی تشریح کرد: با پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی از وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی، در نهایت ۲۰ طرح آبی استان از قبیل سد شهریار، شهیدمدنی، سد پیغام چای، گرمی چای، شبکه قلعه چای، شبکه آیدوغموش، شبکه سهند، سد قیزقلعه سی، سد خداآفرین و شبکه مربوطه، آبرسانی به مرند(جلفا و روستاهای مسیر)، آبرسانی به شهرستان میانه و شبکه توسعه بهره برداری از ارس در اولویت قرار گرفتند. 
وی افزود: متوسط عمر اتمام طرح های آبی شامل سدسازی و خطوط انتقال آب ۱۵ تا ۱۶ سال است که البته با تمهیدات خاص دولت آقای رییسی این طرح های نیمه تمام آذربایجان شرقی در ۲ تا سه سال آینده به پایان می رسند. 
غفارزاده ادامه داد: از دیگر طرح های مهم و در حال پیگیری استان در بخش آب، انتقال آب ارس به تبریز است که تاثیر بسزایی در تامین آب شرب و صنعت آذربایجان شرقی دارد. 
وی ادامه داد: با تکمیل این طرح که عملیات اجرایی آن در یک ماه آینده آغاز می شود، مشکل تامین آب شرب تبریز و شهرها و روستاهای سر راه برای ۲۵ سال آینده برطرف خواهد شد.
بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به پارسال ۲۸درصد کاهش دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین در خصوص وضعیت بارندگی استان گفت: در فصل آبی جاری ( از مهر ماه تاکنون) ۷۷ میلی متر بارندگی در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده که این مقدار سال گذشته ۱۰۷ میلی متر و متوسط دراز مدت ۱۰۰ میلی متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش های استان ۲۸درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی و ۲۳درصد نسبت به متوسط دراز مدت کاهش دارد.  
 غفارزاده ادامه داد: امسال در سه حوضه آبی آذربایجان شرقی، ارس با ۴۲درصد، قزل اوزن با ۲۶درصد و ارومیه با ۱۸درصد با کاهش بارندگی مواجه بوده است. 
غفارزاده گفت: متوسط بارندگی کشور در سال جاری ۸۳میلی متر است که متوسط بارندگی آذربایجان شرقی برای نخستین بار به علت شدت بارش هایی که اخیرا در جنوب کشور اتفاق افتاد، از متوسط کشوری هم پایین تر آمده است.
 
ذخایر مخازن سدهای آذربایجان شرقی ۳۸درصد کاهش دارد 
غفارزاده همچنین اعلام کرد: آب ورودی سدهای آذربایجان شرقی در این موقع از سال گذشته ۷۱میلیون مترمکعب بود که این مقدار در سال جاری به ۴۲میلیون مترمکعب کاهش یافته و ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد. 
وی اضافه کرد: البته آبگیری مخازن نشات گرفته از  بارندگی ها، روان آب ها و آب های ورودی به سدها بوده و بر این اساس حجم مخازن سدها نیز ۳۸درصد کمتر از پارسال است. 
وی گفت: حجم آب مخازن سدهای آذربایجان شرقی در کل سال گذشته ۲۷۹میلیون مترمکعب بود که این مقدار امسال به ۱۷۲میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: مجموع حجم مخازن سدهای بزرگ استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است که تنها ۳۰درصد آن تاکنون آبگیری شده، ضمن اینکه مخزن سدبوکان که آب شهرهای مسیر و بخشی از آب تبریز را تامین می کند، نسبت به پارسال ۴۶درصد کمتر آب دارد و تاکنون در مجموع ۱۸درصد آبگیری شده است. 
وی ادامه داد: وضعیت آب های زیرزمینی استان آذربایجان شرقی نیز مطلوب نیست زیرا که کشاورزان برای تامین آب کشاورزی خود به استفاده از ذخایر آب زیرزمینی روی آورده اند و متوسط سالانه کسری ۳۶ میلیون مترمکعبی آب دشت ها امسال به ۸۶ میلیون مترمکعب رسیده است که کاهش بیش از ۲ برابری دارد. 
۶۰ سانتی متر تراز دریاچه ارومیه کاهش یافت 
غفارزاده همچنین با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: تراز سطح آب دریاچه اورمیه سال گذشته در این موقع یکهزار و ۲۷1 متر و 25 سانتی متر بود که امسال با ۶۰ سانتی متر کاهش به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۶۵ سانتی متر رسیده است.
وی تشریح کرد: حجم دریاچه ارومیه نیز در این مدت از چهار میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب به ۲میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب تنزل پیدا کرده که یک میلیارد و ۹۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش  دارد. 
 مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی وسعت کنونی دریاچه ارومیه را حدود یک هزار و ۳۸۵ کیلومتر مربع ذکر و یادآوری کرد: این رقم پارسال در این موقع ۲ هزار و ۲۶ کیلومترمربع بود.
غفارزاده همچنین با هشدار در خصوص کمبود آب در استان ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم، مدیریت مشارکتی و مدیریت مصرف در سال آینده بتوان از تنش آبی عبور کرد.
انتهای پیام/
۱۲ طرح آبی اولویت دار آذربایجان‌شرقی تا سه سال آینده به بهره برداری می‌رسد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار