مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان؛

سالانه یک‌ هزارو ۲۰۰ تُن چاقو و وسایل برنده در زنجان تولید می‌شود

1400/10/19 - 12:47 - کد خبر: 57079 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: با توجه به تحقیقات و بررسی ها ۹۳۰ کارگاه چاقوسازی در زنجان وجود دارد که ۲ هزارو ۵۰۰ نفر در این بخش در حال فعالیت هستند و سالانه یک هزارو ۲۰۰ تن چاقو در این استان تولید می‌شود.

به گزارش نصر، محسن عباسی روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان، با بیان اینکه رشد و توسعه فرصت‌های شغلی با بهره‌مندی از شیوه علمی، امری اجتناب‌ناپذیر است افزود: ۶۰ درصد تولیدات چاقوی استان در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۴۰ درصد نیز صادراتی است که  اغلب به صورت چمدانی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تعیین تاریخ دقیق برای آغاز چاقوسازی، این صنعت زنجانی کاری دشوار است اضافه کرد: از حدود قرن دهم شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه‌های مختلف اسلحه‌سازی دایر و چاقوسازی نیز یکی از صنایع جنبی آن، به حساب می‌آمده است.
این مسوول، با بیان اینکه حمایت از تشکیل خوشه‌های صنعتی جزو اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان است ادامه داد: امیدواریم با حمایت مسؤولان استان و همکاری ذی‌نفعان خوشه‌های مختلف، شاهد رشد و تعالی صنایع استان باشیم.
وی، با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گام‌هایی در این راستا برداشته است، افزود: فرآیند اجرایی توسعه خوشه‌ای کسب و کار در چند سال تعریف شده که در این راستا چاقوی زنجان نیز به عنوان یکی از کسب و کارهای اولویت‌دار معرفی شده است و تلاش داریم با ورود جدی در این حوزه از دغدغه‌های صنعت چاقو بکاهیم.
عباسی افزود: توسعه خوشه چاقو راهکاری کارآمد در ساماندهی مشاغل این حوزه است و توانمندی های صنعت گران استان زنجان را ارتقا می  دهد.
وی اظهار داشت: راه‌اندازی وب‌سایت، تهیه کلیپ، انتشار نشریه، معرفی خوشه از طریق صداوسیما و تهیه بانک اطلاعاتی از جمله اقدامات  ذینفعان خوشه است که  در زنجیره ارزش صنعت چاقوسازی نقاط ضعف و قوت، تهدیدها، فرصت‌ها و روش حل مشکلات و مسائل احصا می‌شود.
رییس اتحادیه چاقوسازان استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: چاقوسازی در زنجان قدمتی دیرینه دارد و این هنر توانسته است در قالب صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای را در کشور کسب کند.
حمید منفرد افزود: صنعت چاقوسازی زنجان بین سه هزارو ۲۰۰ شاخه صنایع دستی رده پنجم کشوری را در حوزه صنعت فلزات دارد و جزو صنایع اصیل دنیا هم محسوب می‌شود که این هنر اصیل در زنجان نیازمند حمایت و توجه ویژه مسوولان است.
وی اضافه کرد: ۵۰۰ کارگاه چاقوسازی در این رشته فعالیت می کنند که اعطای زمین برای ایجاد کارگاه، ایجاد محلی برای عرضه مستقیم محصول، احداث شهرک مسکونی چاقوسازان، نام‌گذاری روز ۱۶ دی به عنوان روز ملی چاقو و ... از جمله درخواست‌های فعالان این عرصه به شمار می‌رود.
 اغلب زنجانی با هنر چاقوسازی بیگانه هستند
رییس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این آیین گفت: به جرأت می‌توان گفت اغلب مردم زنجان با صنعت فاخر چاقوسازی که به واسطه تلاش صنعت‌گران این شهر به دست آمده است، بیگانه هستند.
منصور مرادلو افزود: چاقو فاخرترین، اصیل‌ترین و ماندگارترین هنر این شهر به شمار می‌رود و بدون شک هر کاری که اصیل بوده و با فطرت انسان عجین باشد، ماندگار است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان  ادامه داد: اگر چاقوی زنجان در این جایگاه قرار دارد، بخاطر اصالتی است که هنرمندان این عرصه در کارهای خود ارائه می‌دهند، از این رو باید در کارهای خود به دنبال اصالت باشیم.
این مسوول با اشاره به اینکه برخی از افراد ارزش هنر فاخر چاقوسازی را در این شهر تنزل داده و آن را زیر سؤال می‌برند، خاطرنشان کرد : باید قدردان کسانی بود که تاریخ زنجان را شکل دادند، هر چند معتقدیم تا به امروز در پاسداشت از این افراد کوتاهی شده و در این میان شیوع ویروس کرونا نیز طی ۲ سال گذشته به این صنعت آسیب زیادی وارد و اهمیت حمایت‌ها را  ۲ چندان کرد.
انتهای پیام/
سالانه یک‌ هزارو ۲۰۰ تُن چاقو و وسایل برنده در زنجان تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار