خبر/

انجمن ادبی استاد عابد در تبریز بازگشایی شد

1400/10/18 - 16:43 - کد خبر: 57036 نسخه چاپی

نصر: آیین بازگشایی انجمن ادبی استاد عابد و رونمایی از نشان انجمن با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و جمعی از شعرا و ادبا برگزار شد.

به گزارش نصر، سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی روز شنبه در آئین بازگشایی این انجمن گفت: شعر با توجه به قالب و ساختار و تاثیرگذاری بالایی که دارد می‌تواند نقش به سزایی در نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایفا کند. 
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه شعر آیینی، افزود: شعرایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید با درون‌ مایه‌ای قوی و غنی به سرودن شعر اهتمام ورزند.
وی اظهار داشت: با دقت نظر شعرای فعال در حوزه شعر آیینی، نگرش و بینشی صحیح در عرصه ادبیات آیینی ایحاد و این نوع شعر در سطح جامعه جریان ساز خواهد شد.
ناظمی، با اشاره به پیشینه غنی آذربایجان در عرصه شعر آیینی، ادامه داد: بازگشایی انجمن ادبی استاد عابد اتفاق مبارکی در این عرصه است و امیدوارم با برگزاری کارگاه های آموزشی و نقد سازنده، آثار فاخری در حوزه شعر آیینی تولید شود.
در این آیین شعرا و ادبا به قرائت اشعار خود پرداختند و در ادامه نشان انجمن ادبی استاد عابد که توسط «حمیدرضا خیری» از هنرمندان گرافیست استان طراحی شده بود، ‌رونمایی شد.
در این آیین همچنین از برگزار کنندگان همایش «درّ یتیم» ویژه گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد عابد تجلیل شد.
در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ انجمن ادبی استاد عابد در تبریز آغاز به کار کرده بود که پس از مدتی فعالیت بنا به عللی غیر فعال شد.
زنده یاد استاد محمد عابدی خیابان متخلص به "عابد تبریزی" در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در یک خاندان مذهبی دیده بر جهان گشود.
پدر استاد عابد، ‌شادروان "مولانا یتیم" بود  که در شعر "یتیم" تخلص می کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود. آن سخندان وارسته در عین بهره وری از عرفان ، ‌از مداحان سوخته جان و رثاگویان خاندان عصمت و طهارت بود.
زنده یاد استاد عابد در ایام نوجوانی و در سن ۱۲ سالگی نخستین شعر خود را در عرض ارادت به مقام حضرت علی اکبر (ع) سرود و  محضر پدر بزرگوار خود و سایر اساتید بنام آن زمان را درک نمود و شیوه ها و سبک های مختلف شعر ترکی و فارسی را تسخیر کرد و با خلق آثار کم نظیری , شعر و ادب فارسی و ترکی را اعتلا بخشید.
استاد محمد عابد در هنر شعر و شاعری به دستیاری خلاقیت خارق العاده ای که داشت با بهره گیری از بی بدیل ترین بدایع به الفاظ صامت و بی حرکت روح و تحرک می بخشید و از جمله شعرای نادری بود که آثار نامیرایی در این زمینه از ایشان به یادگار مانده است.
انتهای پیام/
انجمن ادبی استاد عابد در تبریز بازگشایی شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار