گزارش «نصر» از لزوم برخورد با توزیع غیر ایمن گاز مایع خودروها/

گردش بمب های متحرک در سطح شهر/ حادثه در کمین است؛ شاید امروز، شاید فردا

1400/10/14 - 16:22 - کد خبر: 56901 نسخه چاپی

نصر: پنج تیر ماه 99 در نامه ای از دفتر فنی امور عمرانی و حمل ونقل ترافیک استانداری، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، نیروی انتظامی و صنعت معدن و تجارت با هماهنگی دادستان مامور شدند با مراکز غیر مجاز عرضه LPG در سطح استان برخورد کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، وحید شادی نیا، مسئول روابط عمومی اورژانس آذربایجان شرقی شامگاه دوشنبه (شب گذشته) در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: حریق در کارگاه کپسول مایع در دیزل آباد مقابل کارخانه کبریت سازی سه دستگاه آمبولانس اورژانس را به محل حادثه کشاند.

وی افزود: این حادثه ساعت ۲٠:٠۳ امشب به مرکز اورژانس اطلاع داده شد و بر اساس اطلاعات اولیه چهار مصدوم به بیمارستان سینا انتقال یافت و عملیات اطفا حریق ادامه دارد.

خبر فوق در آخرین لحظات دیشب 13 دی ماه منتشر شد، موضوعی که یک سال پیش زنگ خطر آن طی گزارشی از آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز منتشر شده بود.

نصب سیلندر گاز مایع روی خودرو، غیرمجاز و بسیار خطرناک است
طی چندسال اخیر، سوختگيري خودروها بدون رعايت نكات ايمني در حاشيه شهر تبریز به وفور ديده مي شد، اما بعد از گرانی بنزین، متاسفانه هر روز بر تعداد نصب گازهای ال.پی.جی بر خودروها افزوده مي شود که خطرات بسیار مهلکی را در کمین دارد. به گفته کارشناسان «نصب سیلندر گاز مایع روی خودرو، غیرمجاز و بسیار خطرناک است.»

گاز "ال.پی.جی" (گاز مایع)، به صورت غیراستاندارد و از طریق كپسول در صندوق عقب خودروها قرار داده می شود. استفاده از ال.پی.جی (گاز مایع)، به قدری خطرآفرین است که با یك جرقه باعث آتش سوزی در خودرو می شود و علاوه بر غير قانوني بودن آن، سلامت و امنيت شهروندان را تهدید می کند.

با توجه به افزایش قیمت سوخت، برخی رانندگان خودروهای خود را به دلیل با صرفه بودن، ال .پی.جی سوز می کنند، غافل از اینکه ریسک و خطرات و صدمات جبران ناپذیر آن را در نظر نمی گیرند.

امروزه استفاده از گاز مایع در خودروها و دوگانه‌ سوز کردن خودسرانه به امری مرسوم بین برخی رانندگان تبدیل ‌شده است، برخی نقاط تبریز پر است از خودرو هایی که به صف ایستاده اند برای پر کردن کپسول و از همه خطرناک تر اینکه سوخت گیری این گازها به شکل کاملا اشتباه که ممکن است حتی راننده هم جان خود را از دست بدهد.

جهت پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ رئیس مرکز معاینه فنی تبریز رفتم.

مراکز معاینه فنی وظیفه نظارتی ندارد
"رضا اسداله پور" رئیس مرکز معاینه فنی تبریز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار نصر، گفت: کپسول گازهای CNG در مراکز معاینه فنی جهت تایید به آزمایشگاه فرستاده و بعد از تایید نهایی روی خودرو ها نصب می شود.
وی اضافه کرد: تاکنون هیچ اتفاقی بعد از تایید نهایی کپسول های CNG نیفتاده است.
اسداله پور گفت: تست و معاینه فنی کپسول گازهای LPG در هیچ کدام از مراکز معاینه های فنی وجود نداشته و قانونا غیرمجاز اند.
وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه نظارت بر مراکزی که گاز های LPG را شارژ می‌کنند نداریم.

شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی وظیفه نظارتی ندارد
در ادامه "علی اصغر اورعی" رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تبریز، گفت: شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی وظیفه نظارتی بر مراکزی که بصورت غیرقانونی کپسول های LPG شارژ می‌کنند ندارد، شارژ گاز های LPG بطور کلی غیر قانونی است.

وی تاکید کرد: وظیفه قانونی شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین و توزیع کپسول مایع به خانوار های نفت سفید سوز است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارتی ندارد
سپس سراغ "کرمانی زاده" مسئول روابط عمومی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان رفتم.

وی گفت: نظارت صمت تنها بر روی قیمت گذاری گاز است و از بابت نحوه نگهداری هیچ مسئولیت و نظارتی ندارد.

وی افزود: اینکه اگر کپسول های LPG را چگونه نگه داری می‌کنند و انبار آن به چه شکلی صورت می گیرد بر عهده وزارت صمت نیست.

اداره کل استاندارد وظیفه نظارتی ندارد
"مرتضی قلی پور" مسئول روابط عمومی اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: اداره کل استاندارد تنها به مراکز سیلندر پرکنی که مجوز دارند و تنها استفاده آنها در مصارف خانگی است بر آنها نظارت دارد.

گزارش نصر حاکی از آن است تا رانندگانی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو خود دارند حتما از مخازن گاز با سیستم سی. ان. جی با ایمنی بالا و استاندارد استفاده کنند، چرا که علاوه بر جان راننده، جان چندسرنشین دیگر در گرو این بمبی است که هر لحظه ممکن است با کوچکترین جرقه تبدیل به فاجعه ای جبران ناپذیر شود. مگر می شود با مقایسه چندهزار تومان جان انسان ها را به خطر انداخت؟! لذا پیشگیری از این فاجعه مرگ بار برعهده مسئولین زیربط کشوری و استانی بوده و تدابیر لازم آن ها را می طلبد.

لازم به ذکر است، 5 تیر ماه 99 در نامه ای از دفتر فنی امور عمرانی و حمل ونقل ترافیک استانداری، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، نیروی انتظامی و صنعت معدن و تجارت با هماهنگی دادستان مامور شدند با مراکز غیر مجاز عرضه LPG در سطح استان برخورد کنند.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز

انتهای پیام/
گردش بمب های متحرک در سطح شهر/ حادثه در کمین است؛ شاید امروز، شاید فردا محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار