گزارش «نصر» از صفر تا صد مراحل ساخت طلاجات/

روایت زرگرانی با دستان جادویی

1400/10/14 - 11:52 - کد خبر: 56878 نسخه چاپی

نصر: طلاسازی، جادوی دستان زرگران هنرمندی است که با خلاقیت، نوآوری، تمرکز، صبر و حوصله می توانند جواهرات بسیار زیبایی را تولید کرده و از این طریق مشتریان بیشتری را جذب نمایند.

به گزارش نصر، طلا فلزی گران بها، درخشان و شگفت‌ انگیز با قدمت به اندازه تمدن بشر است که از دیرباز با جاذبه‌ ای سحرآمیز خود، آدمیان را شیفته خود ساخته و در قالب زیورآلاتی متنوع توسط مردان و زنان در سرتاسر جهان استفاده می‌ شود.
امروزه طلاسازان با طراحی و پرداخت این فلزات گران ‌بها، آن‌ ها را برای مصرف‌ کننده آماده می ‌کنند. شغل طلاسازی می ‌تواند یک کار پرسود برای افراد خلاق و جزئیات‌ گرا باشد که از فلزکاری در مقیاس کوچک ‌تر و ظریف ‌تر نسبت به مشاغل مشابه مانند آهنگری یا تراشکاری لذت می ‌برند. این افراد همچنین باید شناختی از سنگ‌ های قیمتی هم داشته باشند تا بتوانند از آن‌ ها برای زینت بخشیدن به جواهرات استفاده کنند.
 
 
انواع مختلفی از زیورآلات پشت ویترین مغازه های طلا فروشی، در کارگاه ‌های ساخت طلا تولید می ‌شوند. بی تردید طلاسازی، جادوی دستان زرگران هنرمندی است که با خلاقیت، نوآوری، تمرکز، صبر و حوصله می توانند جواهرات بسیار زیبایی را تولید کرده و از این طریق مشتریان بیشتری را جذب نمایند.
اگر کنجکاو هستید با روش‌ های ساخت طلا آشنا شوید، تا پایان این گزارش با ما همراه باشید.
 
ریخته گری، یکی از متداول‌ ترین روش‌ های ساخت طلا و جواهرات
"عطا یوسف زاده" یکی از جوانان علاقه مند به حرفه و شغل طلاسازی است؛ وی در گفت و گو با خبرنگار «نصر» به مراحلی که یک طلاساز برای ساخت طلا باید بگذراند، اشاره کرد و گفت: مواد اولیه یک طلاکار هم از شمش طلا و هم طلای شکسته و یا طلای آب شده است. ابتدا باید طلای خام را در ظرفی به نام بوته حرارت داده و درون کوره های ذوب قرار دهیم. در مرحله بعدی طلای ذوب شده را با مس یا نقره ترکیب می کنند که اگر این طلای آب شده با مس ترکیب شود، حاصل کار طلای سفید می باشد و در غیر این صورت طلای زرد ایجاد می شود؛ سپس ذوب به دست آمده را به مفتول تبدیل می کنند.

 
وی افزود: یکی از متداول‌ ترین روش‌ های محبوب ساخت طلا و جواهرات، عملیات ریخته گری طلا است و در این روش به کمک چاپگر سه ‌بعدی توسط نرم‌ افزار "تری دی ام" برای طراحی قالب ریخته ‌گری استفاده می‌ شود؛ معمولا قالب ریخته ‌گری موم که از جنس رزین است که آن ها را با هویه به زیرسیلندر می چسبانیم و سپس موم مایع داغ به قالب اضافه می‌ شود که در نهایت سرد و سفت شده و از قالب جدا می ‌شود که نسخه مومی جواهر مورد نظر را نشان می ‌دهد.
 
 
یوسف زاده در ادامه گفت: در مرحله بعدی ریخته ‌گری، جواهرات مومی که با گچ مخصوص طلاسازی پر شده است، در کوره قرار داده می ‌شوند تا گرمای کوره، جواهرات مومی را ذوب کرده و سپس طلای مذاب را در گچ سفت شده و شکل گرفته ناشی از ذوب می ریزیم و بعد از خنک شدن گچ را از طلای شکل گرفته جدا می کنیم و در پایان جواهرات ساخته شده از طلا با برش دادن قطعه های طلا، سوهان کشیدن و سنباده زدن، جلا داده می ‌شود تا یک قطعه زیبا از زیورآلات ساخته شده از طلا، شکوه خود را نمایان کند.
 
 
وی گفت: برای از بین بردن خطوط بسیار ریز، طلا را به وسیله دستگاه پرداخت، جلا می دهند و برای درخشان تر کردن و ایجاد جلوه بیشتر در این زیورآلات، آن ها را آبکاری می کنند.
 
استعداد، خلاقیت و ظرافت قدم اول در حرفه طلاسازی
این طلاساز با بیان اینکه فرد طلاساز باید کاملا بر دستان خود مسلط و چشمان تیزبینی داشته باشد، گفت: گاهی اوقات یک لرزش کوچک دست باعث خواهد شد تا زحمات چندین ساعته طلاساز به هدر برود. طلاسازی یک شغل دقیق و ظریف می باشد و پیاده سازی جزئیات در آن بر روی زیبایی و ظرافت محصول نهایی بسیار تأثیرگذار می باشد، چرا که بسیاری از افراد در هنگام انتخاب طلا و جواهر به زیبایی و ظرافت های به کار رفته در آن اهمیت می دهند. یکی دیگر از مواردی که باید طلاساز روی آن تبحر داشته باشد، تعمیر و بازسازی جواهرات شامل برش دادن، پرکردن، چکش ‌کاری، خم کردن فلز و ریخته ‌گری طلا یا فلزات گران‌ بهای دیگر است.
 
 
"علی فرشباف" یکی دیگر از جوانان علاقه مند به شغل طلا و جواهرات است که اغلب ریزه کاری های حرفه طلاسازی از جمله پرداخت، آب کاری، استفاده از سنگ های زینتی را برعهده دارد. وی در تشریح کارهای خود به خبرنگار نصر گفت: بیش از ده سال است که در حرفه طلاسازی مشغول هستم و تا به امروز بالغ بر هزاران سرویس طلا و جواهر کار کرده ایم.
وی علاقه عمده مشتریان بازار طلا را به جواهرات دانست و گفت: باذتوجه به اینکه عمده مشتریان ما عروس و داماد هستند، بنابراین امروزه اغلب طلاسازان و صنف کاری ما بر روی جواهرات است.
 
 
فرشباف با بیان اینکه برای تمام کردن کار یک انگشتر حداقل یک روز زمان نیاز است، تصریح کرد: این در حالی است که علی رغم ساعت ها کار و زحمت، گاهاً با کوچکترین سهل انگاری تمام تلاش های چندین ساعتمان به هدر می رود. به عنوان مثال با کمترین فشار مضاعف بر سنگ های زینتی گاها منجر به ترک برداشتن سنگ می شود که هم هزینه آن از جیب خودمان می رود و هم زحمت چندین ساعته مان به هدر می رود.
وی ابراز کرد: سنگ های زینتی را از تایلند، چین و هند می آوریم که خوشبختانه امروز می توان سنگ های اتمی را از بازار ایران تهیه کرد.
 
 
برای ورود به رشته طلاسازی باید خلاق بود
این طلاکار با ذوق اذعان کرد: طلاسازان در ابتدا یک طراح خوب هستند که با خلاقیت و نوآوری به همراه حوصله و تمرکز کافی که در این زمینه برخوردارند، با اجرای کارهای فنی از جمله برش الماس، قالب‌ گیری، برش و تراشکاری سنگ ‌های قیمتی، پولیش ‌کاری سنگ اوپال و ساخت حلقه و... می توانند ایده های ناب خود را پیاده سازی کرده و در قالب جواهراتی بسیار زیبا و چشم نواز به مشتریان خود ارائه دهند.
فرشباف به مزایای شغل طلاسازی اشاره کرد و گفت: طلاسازی یک هنر ارزشمند و یک شغل مطلوب با در آمد مناسب می باشد که از مزایای زیادی برخوردار است. شغل طلاسازی علاوه بر اینکه فرصتی برای کسب درآمد می باشد، یک فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش هنری به شمار می رود و فرد هنرمند می تواند حاصل ذوق و استعداد خود را در قالب یک اثر هنری بسیار جذاب و زیبا ارائه دهد که محصولات تولید شده در آن نیز صنایع دستی به شمار می روند؛ همچنین شغل طلاسازی یک راهکار عالی برای فعال نگه داشتن ذهن می باشد چرا که برای موفقیت و پیشرفت در این رشته هنری، همواره باید از خلاقیت، ذوق و استعداد همچنین مهارت و تجربه کافی برای ایجاد جواهرات بسیار زیبا و چشم نواز استفاده کنند.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ورود به بازار شغل طلاسازی، نیاز به کارگاهی مجهز می باشد یا خیر، گفت: یک فضای 6 متری برای قراردادن میز مخصوص جواهرسازی، یک دستگاه هواگاز برای ذوب کردن طلا و نقره، یک دستگاه نورد، مفتول، کمان اره و ابزاری چون دم پهن و دم باریک و سرمایه اولیه جهت خرید طلا می تواند برای ورود به بازار طلاسازی کافی باشد.
این طلاساز با استعداد به ریسک هایی که یک طلا کار را تهدید می کند، خاطرنشان کرد و گفت: یک طلاساز باید انسان زیرک و آینده نگری باشد چرا که بازار طلا، بازار نوسانات و وابسته به دلار است و طلا ساز باید حسابی حواس خود را جمع کند تا در این نابسامانی بازار دچار ورشکستگی نشود.
فرشباف ادامه داد: رعایت ایمنی کار در حرفه‌ طلاسازی بسیار حائز اهمیت است چرا که در هنگام کار با دستگاه هایی مثل دستگاه تراش احتمال آسیب دیدگی وجود دارد یا در هنگام ذوب کردن طلا و ریختن در قالب باید بسیار مراقب بود و از ماسک استفاده کرد چرا که در این فرایند از اسید و آب استفاده می ‌شود.
 
 
وی به میزان سوددهی طلافروشان و تولیدکنندگان طلا اشاره کرد و گفت: اجرت طلافروشی و سود طلافروشی مبحثی است که توسط اتحادیه طلافروشان تعیین می شود. امروزه این میزان بین 5 تا 7 درصد اعلام شده است و میزان سوددهی و قیمت تمام شده طلا بسته به نرخ هرگرم طلا در بازار متفاوت است. از جمله عوامل ثابت مالیات ارزش افزوده، اجرت ساخت و اجرت فروش هستند. قیمت هر گرم طلا در این فاکتورها ضرب شده و قیمت نهایی طلا محاسبه می شود؛ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به همراه 7 درصد سود طلافروش جمع می شود و در نهایت بر وزن طلا ضرب می کنند که در بعضی از طلا فروش ها محاسبه 9 درصد بستگی به طلافروش دارد که حساب کند یا نکند.
وی افزود: سود ما تولیدکنندگان طلاجات، همان از محل اجرت ساخت است که روزانه حداقل صدهزار تومان صرف نوسانات بازار طلا می شود.
 
گزارش از سحر مغفرت
انتهای پیام/
روایت زرگرانی با دستان جادویی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار