گزارش «نصر» از نشست بررسی تحقق شفافیت در مدیریت شهری تبریز/

شهردار: مبارزه جدی با فساد را در شهرداری تبریز آغاز کرده ایم/ مدیریت شهری تبریز شیشه‌ای می شود

1400/10/10 - 22:52 - کد خبر: 56665 نسخه چاپی

نصر: شهردار تبریز با تاکید بر اجرای طرح شفافیت در مدیریت شهری تبریز، تاکید کرد: شهرداری تبریز باید برای ایجاد زیرساخت شفافیت سیستمی حرکت کند و ما در این زمینه اقدامات لازم را شروع کرده ایم تا اطلاعات شهرداری تبریز و سازمان های تابعه آن به طور شفاف و آسان در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد.

به گزارش نصر، نشست تشکل های دانشجویی مطالبه گر دانشگاه های تبریز با شهردار تبریز و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع ایجاد سامانه شفافیت در شهرداری تبریز در دانشگاه تبریز برگزار شد.
شهردار کلان شهر تبریز در این نشست با تاکید بر اهتمام ویژه برای ایجاد سامانه جامع شفافیت در مدیریت شهری تبریز، گفت: بر اساس الزامات شرعی و قانونی باید به سمت ایجاد بسترهای شفاف و پاسخگوی مدیریت شهری پیش برویم. معتقدم مبارزه با فساد یک وظیفه مهم در مدیریت شهری تبریز است، اما این موضوع در جامعه آنقدر مغفول مانده که هر مدیری با فساد برخورد می کند، از او و اقدامش به عنوان کار ویژه ای یاد می شود، این در حالی است که مدیران باید متعهد به مبارزه با فساد و ایجاد زمینه های فساد باشند.
عباس رنجبر افزود: در شهرداری تبریز اقداماتی برای شفافیت و حذف زمینه های فسادزا شروع شده، اما کافی نیست؛ زیرا ساختار ما در شهرداری تبریز نیازمند مبارزه جدی با فساد است. من توجه همه مدیران شهرداری تبریز را به این مهم جلبب می کنم.
وی ادامه داد: شهرداری تبریز باید برای ایجاد زیرساخت شفافیت سیستمی حرکت کند و ما در این زمینه اقدامات لازم را شروع کرده ایم تا اطلاعات شهرداری تبریز و سازمان های تابعه آن به طور شفاف و آسان در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد.
شهردار تبریز گفت: ما در قدم اول به دنبال شهرداری الکترونیک هستیم تا زمینه های ایجاد رانت و فساد برچیده شود و در قدم های سریع بعدی سامانه آنلاین شفافیت را برای مناطق مختلف شهرداری و سازمان های تابعه راه اندازی خواهیم کرد.
رنجبر وعده داد: تلاش می کنیم تا پایان امسال اولین سامانه شفافیت شهرداری تبریز را رونمایی کنیم و تا 22 دی سامانه شفافیت در حوزه های حمل و نقل، پیمانکاران فضای سبز و امور حقوقی را ایجاد می کنیم، ما دو ماه است که این طرح را شروع کرده ایم و روی سامانه های مدنظر کار می کنیم.
وی تاکید کرد: طرح شفافیت باید سال ها پیش در شهرداری تبریز اجرا می شد، اما ما این کار را در سریع ترین زمان به انجام خواهیم رساند.
شهردار تبریز با تاکید بر برخورد با هر گونه فساد در ساختار شهرداری تبریز، گفت: همه مدیران شهرداری را در این زمینه توجیه کرده ایم و بنده بیش از همه روی این موضوع حساسیت دارم و در شهرداری تبریز نمی توانید فسادی را بیابید که از زیر امضای بنده گذشته باشد. ما مبارزه جدی با فساد را در شهرداری تبریز آغاز کرده ایم و بدون هیچ واهمه ای آن را ادامه می دهیم.
 
فساد اعتماد عمومی را به آتش می کشد
عضو سابق شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این نشست گفت: اگر واقعاً می خواهیم با فساد مبارزه کنیم، چاره ای جز ایجاد شفافیت به معنای واقعی و علمی آن نداریم. فساد در ساختار سازمان های دولتی و عمومی بنیان های جامعه را تهدید می کند.
محمد فرج قلیزاده ادامه داد: باید نخبگان کمک کنند تا این طرح پخته تر و تکمیل تر شود. هر چه در حوزه قراردادهای شهرداری بتوان شفاف رفتار کرد، بروز فساد و به تبع آن آسیب های آن کمتر خواهد شد. همه توافقات و قراردادهای مشارکتی شهرداری و سازمان های تابعه آن باید شفاف باشند.
وی که در دوره گذشته شورای اسلامی شهر تبریز مسئولیت طرح شفافیت مدیریت شهری را بر عهده داشت، بیان کرد: فساد اعتماد عمومی را به آتش می کشد، ما در شورای پنجم چهار سال برای راه اندازی سامانه شفافیت تلاش کردیم، اما کسانی که منافع کلان آنها در پستوهای قراردادهای غیرشفاف بود، نگذاشتند این طرح اجرایی شود.
 
سامانه شفافیت را اجرایی می کنیم
حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز و مسئول کمیته شفافیت شورای شهر نیز در این رابطه گفت: کارهای خوبی برای راه اندازی سامانه شفافیت انجام شده، اما برای ایجاد شفافیت واقعی راه زیادی داریم.
وی افزود: ما از ابتدای آغاز بکار شورای ششم این طرح را پیگیری کردیم و ابتدا هم از خودمان و همکارانمان شفافیت را آغاز کردیم. امیدوارم با کمک و همراهی رسانه ها و مطالبه گران مقاومت ها در برابر ایجاد سامانه شفافیت بشکند و مردم بدانند این کار را حتماً انجام خواهد شد.
غفوری گفت: هیچ تغییری بدون مقاومت نیست، برخی ها سال ها هر کاری دوست داشتند انجام دادند و حالا که می بینند می خواهیم سامانه شفافیت را اجرایی کنیم، برایشان سخت است، اما همه باید به شفافیت تن دهند.
 
با هیچ تخلفی مماشات نخواهیم کرد
رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز هم در این نشست گفت: من هیچ ابایی از پرداختن به حقیقت ندارم، ما با بسترسازی انقلاب اسلامی رشد کردیم و حالا باید برای انقلاب و حفظ آن از شر فاسدان هزینه بدهیم.
روح اله دهقان نژاد افزود: بنده به فکر رای چهار سال بعد نیستم و با هیچ تخلفی مماشات نخواهیم کرد. ما شفافیت را از خودمان شروع کرده ایم، شفافیت به شعار نیست و میدان عمل است. کسانی که از شفافیت می ترسند، به دنبال انحصار اطلاعات هستند، اما تاریکی حیات خلوت فساد است و ما چنین اجازه ای نخواهیم داد.
وی تاکید کرد: بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت نباید دستی باشد، بلکه باید به صورت سیستمی صورت بگیرد تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود.
 
شفافیت تنها به فسادستیزی خلاصه نمی شود
احد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: شفافیت تنها به فسادستیزی خلاصه نمی شود و برکات بسیاری برای جامعه خواهد داشت. البته رسانه ها و دانشجویان مطالبه گر نباید شفافیت را تنها در شهرداری خلاصه کنند و به دنبال ایجاد سامانه های شفافیت در دستگاه های دولتی هم باشند.
وی افزود: پاسخگو کردن مدیران و مسئولان و پیشگیری از بروز فساد کمترین برکات ایجاد سامانه شفافیت در شهرداری تبریز و دیگر ارگان های دولتی است.
دبیر هیات رئیسه شورای شهر تبریز تاکید کرد: درآمدها و مصارف قانون بودجه شهرداری باید بصورت آنلاین و شفاف باید در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد.
 
ضرورت نقش آفرینی نخبگان پس از اجرای طرح شفافیت
روح اله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست با تاکید بر ضرورت راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری تبریز، گفت: ما از روز اول شورای ششم شفافیت را از شهرداری تبریز مطالبه کرده ایم. معتقدم در قدم اول شهرداری تبریز باید در بحث نیروی انسانی شفافیت ایجاد کند و مردم بدانند چه تعداد نفر در کدام سازمان شهرداری چه خدمتی می کنند؟ اما تا کنون این موضوع به طور کامل شفاف نشده است.
وی با بیان اینکه ما در دانش طراحی نرم افزارها مشکلی نداریم، افزود: بارگذاری دستی اطلاعات در سامانه شفافیت قابل قبول نیست و این کار باید به صورت سیستمی و بدون دخالت و اعمال سلیقه افراد انجام شود.
رشیدی خواستار توجه نخبگان به طرح شفافیت مدیریت شهری تبریز شد و گفت: نقش آفرینی نخبگان پس از اجرای طرح شفافیت است و لازم است با نقش آفرینی نخبگان و رسانه ها اجرای طرح شفافیت منجر به اصلاح ساختارها و افزایش کارایی و سلامت سیستم مدیریت شهری تبریز شود.
وی ادامه داد: همین جلسه دانشگاه را که دانشجویان مطالبه گر ترتیب داده اند، باید به کرات و برای همه مدیران و مسئولان شهر و استان تکرار شود. نخبگان بدانند نقش آن ها در مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای فسادزا موثر است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز به راه اندازی خزانه متمرکز شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: این طرح هم نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد فساد دارد. در گذشته حساب های مختلفی در مناطق شهرداری و سازمان ها ایجاد شده، چه کسی می داند چه مقدار پول به کدام حساب وارد و خارج شده است؟
رشیدی تاکید کرد: املاک شهرداری تبریز باید شناسنامه دار و شفاف شوند تا احتمال سوءاستفاده از این املاک از بین برود.
وی گفت: ما باید مراقبت کنیم که شهرداری تبریز و اموال و دارایی های مردم در آن راحت الحلقوم برخی قدرت طلبان نشود. پول مردم در شهرداری تبریز نباید اسباب دوست تراشی برخی آقایان باشد، بارها اعلام کرده ایم شهرداری تبریز و پول مردم تبریز در آن عابربانک هیچ ارگان دیگری نیست.
در پایان این نشست شهردار تبریز و اعضای شورای شهر حاضر در نشست به سوالات مختلف دانشجویان پاسخ دادند.
انتهای پیام/
 
شهردار: مبارزه جدی با فساد را در شهرداری تبریز آغاز کرده ایم/ مدیریت شهری تبریز شیشه‌ای می شود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار