تماس تلفنی پوتین و بایدن درباره اوضاع وخیم مرز روسیه و اوکراین

1400/10/10 - 12:41 - کد خبر: 56642 نسخه چاپی

نصر: بایدن و پوتین در تماسی تلفنی درباره اوکراین هشدارهایی را رد و بدل و ابراز امیدواری کردند که مذاکرات دیپلماتیک در ژانویه می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد.

به گزارش نصر، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این تماس تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای که دومین گفتگو در ماه جاری میلادی بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن،‌ روسای جمهوری روسیه و آمریکا بود، بایدن گفت که به دنبال کاهش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین است و پوتین نیز گفت که تهدید تحریم‌ها از سوی واشنگتن و متحدانش می‌تواند به قطع روابط منجر شود. این تماس تلفنی به درخواست پوتین بود.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: بایدن بار دیگر تاکید کرد که پیشرفت اساسی در این گفتگوها تنها در شرایط کاهش تنش به جای تشدید می‌تواند رخ دهد.
یوری اوشاکف،‌ معاون پوتین نیز گفت که این گفتگو یک پیش‌زمینه خوب برای مذاکرات آتی ایجاد کرد.
وی همچنین افزود، پوتین سریعا پاسخ گفت که هرگونه تحریم علیه روسیه چه اکنون و چه بعدا می‌تواند به قطع روابط کامل بین کشورها منجر شود و به این نکته هم اشاره کرد که این یک اشتباه و به منزله خطایی بزرگ است.
کرملین اعلام کرد بایدن ظاهرا با این نظر پوتین که مسکو نیاز به برخی ضمانتهای امنیتی از سوی غرب دارد، موافقت کرد.
گفتگو و تبادل نظرات بین روسای جمهوری آمریکا و روسیه فضایی را برای توافق بین دو کشور از جمله نشست امنیتی نهم و دهم ژانویه ۲۰۲۲ در روسیه پیش از جلسه روسیه-ناتو در ۱۲ ژانویه و همچنین کنفرانسی با حضور مسکو، واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی برای تاریخ ۱۳ ژانویه سال آتی میلادی در پی داشته است.
با وجود این گفتگو، لحن آن از سوی مقام‌های دو کشور جدی بود و هیچیک از مقام‌های دو کشور پیشرفت جدی و چشمگیری را درباره راه‌حل یا خط مشی توافق بین دو طرف مطرح نکردند.
واشنگتن با گزارشی که اخیرا منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه حدود ۱۰ هزار سرباز خود را عقب می‌کشد، قانع نشده است و مقام‌ها می‌گویند که شواهد کمی از این عقب‌نشینی دیده‌اند.
بایدن در این باره به تهدیدش برای اعمال تحریم‌های غیرمنتظره علیه روسیه در صورتی که این کشور به اوکراین حمله کند، تاکید کرد.
یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن گفت: بایدن دو راه را پیش روی پوتین گذاشت که شامل دیپلماسی و بازدارندگی بود که بها و پیامدهای جدی خواهد شد.
وی ادامه داد:‌ هر دو رئیس جمهوری اذعان داشتند که احتمالا زمینه‌هایی وجود دارد که می‌توانند پیشرفت معناداری داشته باشند و همچنین زمینه‌هایی وجود دارد که ممکن است توافق‌ها غیرممکن باشد.
اوشاکوف همچنین گفت: مذاکرات دوجانبه آتی در مورد تضمین‌های امنیتی بین ایالات متحده و روسیه نباید به گفتگوهای بی معنی تبدیل شود، بلکه باید به عنوان یک اولویت کلیدی به نتایج معنادار دست یابد. پوتین گفت که ما برای مذاکرات اهمیت زیادی قائل هستیم، اما نباید یک گفتگوی بی معنی و بی حاصل تبدیل شود. ما منتظر فرآیند مذاکره نیستیم، بلکه منتظر نتایج آن هستیم.
معاون پوتین ادامه داد: بایدن بارها در جریان گفتگوی تلفنی خود به ولادیمیر پوتین گفته که نبرد هسته‌ای نباید آغاز شود چون برنده‌ای ندارد.
در این میان یکی از مقام‌های ارشد واشنگتن نیز درباره گفتگوی تلفنی انجام شده بین پوتین و بایدن گفت: ایالات متحده طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده به رایزنی‌های فشرده با متحدان و شرکای خود در مورد تنش در مرز اوکراین ادامه خواهد داد.
انتهای پیام/
تماس تلفنی پوتین و بایدن درباره اوضاع وخیم مرز روسیه و اوکراین خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار