یک کارشناس بازار سرمایه:

پیش بینی آینده بورس تا پایان 1400/ احتمال توافق برجام زیاد است

1400/10/08 - 17:19 - کد خبر: 56571 نسخه چاپی

نصر: محمود مرادی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی چشم انداز پیش روی بورس تا پایان سال جاری پرداخت و از احتمال اصلاح بازار در هفته آینده سخن گفت.

به گزارش نصر، محمود مرادی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس از مردادماه 99 دوره نزولی پشت سر گذاشته که شاخص کل در این نزول به سطح یک میلیون و 100 هزار واحد رسید و پس از آن با رشد مواجه شد. پس اصلاح مجدد بازار به نظر می‌رسد که سطح یک میلیون و 300 هزار واحد به‌عنوان کفِ بازار عمل می‌کند.
وی افزود: بسیاری از نمادهای بنیادی بازار به قیمت‌های جذابی رسیده‌اند و هنگام رسیدن شاخص کل به سطح یک میلیون و 300 هزار واحد، خریداران وارد عمل می‌شوند. این اقدام باعث می‌شود که بازار از این محدوده پایین‌تر نیاید. در شرایط کنونی، پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده احتمالاً بازار دچار اصلاح قیمتی و زمانی خواهد شد. شاخص کل باید در نزدیکی‌های یک میلیون و 350 تا یک میلیون و 400 هزار واحد تثبیت شود.

آینده بورس تا پایان 1400
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم‌انداز بورس تا پایان سال، خاطرنشان کرد: وضعیت متغیرهای موجود، نشان می‌دهد که بازار در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد تا حداکثر یک میلیون و 700 هزار واحد در حال نوسان خواهد بود. یک چشم بازار به معامله گران و چشم دیگر آن به بازارهای جهانی از جمله نرخ ارز است. در صورتی که نرخ ارز و اختلاف آن با نرخ سامانه نیما کمتر شود، احتمال رشد بیشتر بورس نیز وجود دارد.
مرادی ادامه داد: اگر بورس روند کنونی را طی کند، با بازاری نوسانی مواجه می‌شویم که نوسان گیران در آن موفق‌تر خواهند بود. در حال حاضر مقداری از ابهامات بازار از جمله نرخ انرژی در سال آینده، بودجه و نرخ مالیات برطرف و شفاف‌تر شده که در صورت ادامه آن اعتماد می‌تواند به بازار برگردد تا شادابی در آن به چشم بیاید.
وی در مورد روند مذاکرات برجام، عنوان کرد: ایران و طرف مقابل به این توافق نیاز دارند. ما در شرایط چندان مساعدی نیستیم که دست بالا را بگیریم و برخی از مشکلات کشور ناشی از تحریم‌هاست. حتی آلودگی هوایی که در کشور با آن مواجه هستیم، به خاطر عدم وجود سرمایه‌گذاری در حوزه گاز انجام نشده است. از سوی دیگر، طرف غربی نیز به این توافق نیاز دارد و این خوب نیست که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این شرایط، احتمال ایجاد توافق و کوتاه آمدن دو طرف از خواسته‌های خود زیاد است و نتیجه مذاکرات نیز نهایتاً باید تا پایان سال 1400 مشخص شود. با توجه به هماهنگی موجود میان دولت و مجلس، احتمال توافق بیش از عدم توافق است.

احتمال رشد مجدد نرخ دلار
مرادی در پاسخ به این سؤال که «حصول و یا عدم حصول توافق چه تأثیری بر بازارهای مالی خواهد داشت؟»، گفت: اگر توافق حاصل شود، شاهد تأثیر روانی مثبت آن در جامعه خواهیم بود و نرخ ارز می‌تواند در کوتاه‌مدت با افت مواجه شود. با این وجود، ما در شرایطی نیستیم که نرخ ارز پایین‌تر از 30 هزار تومان بماند و محدوده کنونی کفِ دلار به حساب می‌آید و احتمال رشد نرخ دلار دور از ذهن نیست.
وی افزود: خوش‌بینی به وجود آمده و دسترسی به منابع بلوکه شده می‌تواند به سرکوب نرخ ارز کمک کند، اما افت چندانی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود. در صورتی که دلار افت نکند، مذاکرات تأثیر منفی بر بازار سرمایه نیز نخواهد گذاشت و در کوتاه‌مدت برای سهام گروه‌های خودرویی و بانکی نکته مثبتی هم به حساب می‌آید. نکته مهم این است که ما چقدر می‌توانیم به میوه برجام 2 دسترسی داشته باشیم.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: نکات مثبتی برجامی، بلافاصله پس از توافق اتفاق نخواهد افتاد و نزدیک به 8 ماه زمان لازم است تا تأثیر کوچکی از آن در شرکت‌های داخلی ببینیم و تأثیر توافق بیشتر روانی خواهد بود. اگر توافق حاصل نشود، کار پیچیده می‌شود و صادراتی هم که داریم هم با مشکل مواجه خواهد شد و جهش نرخ ارز دور از ذهن نیست. عدم توافق در کوتاه‌مدت برای بازار سرمایه نیز خبر منفی به حساب بیاید، اما سپس می‌تواند خود را با افزایش نرخ ارز مطابقت بدهد.
انتهای پیام/
پیش بینی آینده بورس تا پایان 1400/ احتمال توافق برجام زیاد است آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار