مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی استان:

سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان‌شرقی نصف میانگین کشوری است

1400/10/08 - 11:44 - کد خبر: 56538 نسخه چاپی

نصر: مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به میانگین جهانی ۲۴ کیلوگرمی مصرف آبزیان در جهان، گفت: این رقم در ایران۱۳.۴ کیلوگرم و در استان ما ۷.۵ کیلوگرم است.

به گزارش نصر، قاسم جعفروند با اشاره به شروع عرضه مستقیم ماهی از سال ۱۳۸۰ در آذربایجان شرقی اظهار کرد: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره ‌وری و توسعه در بخش آبزی پروری  و آبزی مصرفی است که در نهایت باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت بالای آبزیان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد، افزود: با تقویت و حمایت از زنجیره تولید، شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود.
جعفروند خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف، یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم را شامل می‌شود و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در کشورهای توسعه ‌یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه ‌شده در فروشگاه ‌ها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته می‌شوند، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها، توسط واسطه های متعدد انجام می شود که طولانی شدن این مسیر، انرژی ‌بر، پرهزینه و آسیب زاست.
جعفروند با بیان اینکه تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور وزارت جهادکشاورزی است، گفت: ناکارآمدی نظام زنجیره تولید باعث کوچک ‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود که نتیجه‌ این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطه‌گری است که به‌ نوبه خود گرایش به سمت واسطه‌گری به‌ جای تولید را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه راهکار اصلی تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان، حذف دلالان و واسطه ها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان است، ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرفی، باعث افزایش امنیت غذایی شده و طبق قانون عرضه و تقاضا، هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش می یابد.
جعفروند گفت: واحد بهبود کیفیت و بازاریابی این مدیریت یکی از واحدهای ایجاد کننده ارزش در زنجیره فعالیت های شیلاتی به شمار می آید که اقدامات لازم جهت رضایت مشتریان و ترغیب آنها به مصرف آبزیان را انجام می دهد.
در استان بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی بیش از ۱۲ هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی وجود دارد که هر سال بیش از هشت هزار و ۶۰۰ تن ماهی در آنها تولید می شود.
انتهای پیام/
 سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان‌شرقی نصف میانگین کشوری است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار