خبر/

دُز سوم واکسن ایمن ترین سد در مقابل سویه جدید کرونا

1400/10/08 - 11:11 - کد خبر: 56528 نسخه چاپی

نصر: دُز سوم واکسن کرونا بعنوان یادآور جهت ایمنی در مقابل سویه جدید این ویروس محکمترین سد برای محافظت افراد جامعه از ابتلا است.

به گزارش نصر، با واکسیناسیون گسترده کرونا و کاهش آمار بستری و مرگ و میر امواج گسترده یکی پس از دیگری، کرونا فروکش کرد، روز به روز آمارهای دلخراش رو به کاهش می رود، کسب و کارها تا حدودی رونق گرفته و اماکن آموزشی و تحصیلی با رعایت پروتکل های بهداشتی به روی دانش آموزان و فراگیران گشوده شده است.
استرس ابتلا و بیم درگیری با ویروس دردسرساز کرونا کم رنگ تر شد، امید بازگشت به روزهای قبل از کرونا و امکان زندگی عادی و به دور از خطر جان تازه ای گرفته است که لازمه تحقق این آرزوی همگانی استقبال از واکسن تا حد قابل قبول و رعایت مداوم پروتکل های بهداشتی است.
اکنون که پس از گذشت حدود ۲ سال از همزیستی با ویروس کرونا و سپری شدن روزهای سخت کرونایی امکان دور شدن از این شرایط سخت فراهم شده انجام واکسیناسیون و پیگیری برای تکمیل مراحل آن یک وظیفه همگانی است و افرادی که از انجام این مهم پرهیز و امکان تسریع در واکسیناسیون همگانی را مختل می کنند باید در تصمیم خود تجدید نظر نمایند و با تیر عادی انگاری و سهل انگاری سلامت جامعه را هدف نگیرند.
یکی از استان هایی که متاسفانه آمار بالای ابتلا بیش از ۲ هزار نفر از شهروندان آن را به کام مرگ کشاند و بسیاری از خانواده ها را داغدار عزیزان نمود لرستان است که به دلیل برگزاری مراسم عزا و عروسی و عادی انگاری برخی افراد، ایام کرونایی پر التهابی را در۲ سال گذشته سپری کرده است.
خوشبختانه اکنون با تسریع در امر واکسیناسیون و همگامی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بالاخره روی خوش دوری از کرونا تا حدودی به مردم این استان نمایان و آسمان وضعیت کرونایی در استان آبی شده است اما شیوع اُمیکرون سویه جدید کرونا و امکان سرایت پذیری بالای این ویروس تا حدودی خطر افزایش دوباره آمارهای بستری و مرگ ومیر را امکان پذیر کرده است و در حالیکه به گفته مسولان دانشگاه علوم پزشکی استان شرایط برای تزریق دُزسوم واکسن کرونا به خوبی مهیا شده است انتظار می رود استقبال از واکسیناسیون با اقبال بیشتری مواجه شود.
بنا بر گفته مسولان استانی در صورت افزایش استقبال از طرح واکسیناسیون همگانی علیه کرونا ایمنی بیشتری در استان ایجاد خواهد شد و امکان اوج گیری موج جدید در لرستان کاهش خواهد یافت که در این راستا تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است تا افراد جامعه هدف، به راحتی نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند و با جهادی همگانی سدی محکم در برابر سویه جدید ایجاد شود.

۱۰ هزار دُز واکسن کرونا روزانه در لرستان تزریق می شود
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیش از سه میلیون دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان شده است و روزانه به طور میانگین ۱۰ هزار دُز تزریق می شود.
دکتر مریم کوشکی با تاکید بر لزوم تکمیل مراحل واکسیناسیون علیه کرونا با توجه به شیوع سویه جدید، اُمیکرون بیان کرد: واکسیناسیون در افت آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بسیار موثر بوده است.
وی با بیان اینکه تعداد مراکز واکسیناسیون در لرستان افزایش داشته است اظهار داشت: مردم برای دسترسی بهتر می توانند به پایگاه های سلامت محله  خود مراجعه کنند.
کوشکی ادامه داد: همچنین در هر شهر چند مرکز واکسیناسیون سیار در قالب خودروهای تزریق واکسن در حاشیه، مراکز شهرها و محل های پرتردد مردم مستقر هستند و کار واکسیناسیون را روزانه انجام می دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۰۴ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد این استان و ۲ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۶۹ دُز آن برای افراد دارای شرایط تزریق شده است.
وی با بیان اینکه در راستای مقابله با اُمیکرون، سویه جدید ویروس کرونا هیچگونه مشکلی برای تامین واکسن در لرستان وجود ندارد ادامه داد: تسریع در امر واکسیناسیون و استقبال هرچه بیشتر مردم گام مهمی در راستای مقابله با این ویروس به شمار می رود.
وی با تاکید بر تزریق دُز سوم واکسن کرونا در تمامی مراکز واکسیناسیون برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای افزود: واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.

ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: روند واکسیناسیون در استان خوب است اما باید با سرعت بیشتری انجام شود و این در حالی است که تاکنون  ۸۶.۱ درصد جمعیت هدف این استان دُز نخست و ۷۰.۹ درصد این تعداد نیز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
 کوشکی افزود: دریافت دُز سوم به ویژه با توجه به خطر شیوع اُمیکرون و بروز موج ششم بسیار مهم است چراکه واکسیناسیون در افت آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بسیار موثر بوده است.
وی با بیان اینکه در رنگ بندی وضعیت کرونایی استان، پلدختر در شرایط زرد قرار دارد و مابقی  شهرستان های استان آبی هستند عنوان کرد: برای مقابله با خطر سویه جدید و بروز پیک ششم، واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک بسیار حیاتی است و عادی انگاری، حضور در اماکن پرتردد و مراسم پرازدحام به راحتی ما را در معرض موج ششم قرار می دهد.

۱۲۴ هزار لرستانی دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند
 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: تاکنون ۱۲۴ هزار لرستانی یعنی ۷.۲ درصد افراد جامعه هدف استان نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
حمید مخیری افزود: افرادی که در نوبت‌های اول و دوم واکسن سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کردند، در نوبت سوم می‌توانند از همین واکسن‌ها یا واکسن آسترازنکا وپاستوکوک پلاس استفاده کنند.
به گفته مخیری کسانی که در نوبت‌های اول و دوم واکسن اسپوتنیک وآسترازنکا تزریق کرده اند می‌توانند برای نوبت سوم آسترازانکا یا واکسن پاستوکوک پلاس تزریق کنند.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: کسانی که بیماری زمینه‌ای وخاص دارند باید علاوه بر دُز سوم، دُز چهارم واکسن کرونا را هم تزریق کنند.

شمار جانباختگان کرونا در لرستان ۲ هزار و ۶۸۲ نفراست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۵ ابتلای جدید کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۵۲نفر رسید.
 کوشکی بیان کرد:  طی شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در این استان ثبت نشد و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۱۵بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.
اکنون تنها شهرستان پلدختر در وضعیت زرد است و شهرستان های خرم آباد، رومشکان، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله، الیگودرز، چگنی، دلفان و ازنا در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.
انتهای پیام/
دُز سوم واکسن ایمن ترین سد در مقابل سویه جدید کرونا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار