یک کارشناس بازار سرمایه:

سهام کوچک بهتر هستند یا شاخص ساز؟/ انتظار رشد لاک پشتی از بورس

1400/10/05 - 21:23 - کد خبر: 56404 نسخه چاپی

نصر: جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه به تحلیل رفتار بازار در قبال سهام کوچک و بزرگ پرداخت و به سوال «سهام کوچک بهتر هستند یا شاخص ساز؟» پاسخ داد.

به گزارش نصر، جواد فلاحیان در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: با اتفاقات رخ داده در 10 روز اخیر، می‌توان به آینده بازار خوش‌بین بود. البته این خوش‌بینی به معنای رشد شارپی بازار و صف‌های خرید پیوسته نیست. ارزش معاملات در روزهای گذشته افزایش یافته که نشان دهنده یک سری از اقدامات مثبت از سوی دولت و سازمان است.
وی افزود: رفع محدودیت کدهای بورسی مسدود شده و حذف توقف‌های 20 و 50 درصدی؛ نشان دهنده عزم ایجاد شده برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه است. اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، حذف ارز 4200 تومانی و حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز دیگر نشانه‌ها برای بازگشت اعتماد به بازار هستند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیمات اتخاذ شده، نشان می‌دهد که تصمیم‌گیرندگان کلان اقتصاد انتظار بازگشت اعتماد به بازار در میان‌مدت را دارند که این اتفاق می‌تواند باعث بازگشت بورس به مسیر رشد خود باشد. در این راستا، ابتدا ارزش معاملات باید بهبود یابد.
فلاحیان یادآور شد: در جریان معاملات امروز نیز علی‌رغم وجود فشار عرضه، خریداران ظاهر شدند و در اواخر معاملات، شرایط بازار بهبود پیدا کرد. با کنار هم قرار دادن این اتفاقات، می‌توان انتظار یک رشد لاک پشتی وار و مداوم را از بازار داشته باشیم.

سهام کوچک بهتر هستند یا شاخص ساز؟
وی در پاسخ به این سوال که «در صورت رشد بازار، نمادهای بزرگ عملکرد بهتری خواهد داشت یا نمادهای کوچک؟»، گفت: اگر رشد پایدار مدنظر باشد، باید ابتدا از شرکت‌های کوچک آغاز شود. تجربه نشان داده که پول ابتدا به سمت نمادهای کوچک رفته، افزایش می‌یابد و سپس به سمت شرکت‌های بزرگ می‌آید.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر آن حجم پولی که بتواند حرکت خاصی برای بزرگان رقم بزد در بازار وجود ندارد و اکثر سهامداران در ضرر هستند. شرایط ایدئال این است که ابتدا نمادهای کوچک و متوسط رشد کنند و سپس حرکت نمادهای بزرگ آغاز شود.
انتهای پیام/
سهام کوچک بهتر هستند یا شاخص ساز؟/ انتظار رشد لاک پشتی از بورس آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار