کارشناس صمت:

درج قیمت تمام‌شده بر روی کالا لازم است اما کافی نیست

1400/10/05 - 21:00 - کد خبر: 56401 نسخه چاپی

نصر: کارشناس‌مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل عدم شفافیت یا هوشمندی ساختار نظام توزیع در کشور، طرح الزام تولیدکنندگان به درج قیمت تمام شده بر روی کالا و رسیدن کالا با قیمت واقعی به دست مصرف کننده، لازم است اما کافی نیست.

به گزارش نصر، عباس اخوان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چرخش کالا از مرحله تولید تا توزیع هر چقدر بیشتر باشد به همان نسبت قیمت کالا افزایش می یابد، لذا نظام توزیع هر چقدر سرگردان تر باشد و شبکه ها به درستی تعریف نشود، رصد و پایش آن دشوارتر شده و تاثیر درج قیمت کارخانه بر روی کالا را کمتر می کند.
وی تاکید کرد: ضروری است به موازات لحاظ کردن قیمت درب کارخانه بر روی کالا، ساختار نظام توزیع در کشور نیز بازنگری و اصلاح شود تا کالا در چرخش بین شبکه های تولید تا توزیع و فروش دچار سرگردانی نشده و به صورت مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده برسد.
وی در تشریح اجرای طرح "الزام قیمت کارخانه ای بر روی کالا" گفت: به منظور جلوگیری از گرانفروشی و عرضه کالا با تخفیف‌ها و قیمت‌های غیرواقعی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه جدید خود، تولیدکنندگان چند کالا را ملزم به نصب برچسب قیمت واقعی و فروش آن براساس قیمت مزبور کرده است.
کارشناس‌مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در بخش نخست از مرحله اول اجرای این طرح، چهار کالا شامل تولیدکنندگان آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه و نوشیدنی ها و در بخش دوم تولیدکنندگان پوشک بچه، دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، غذاساز، نوشیدنی ساز، یخچال فریزر، چرخ گوشت، مایکروویو و ماشین لباسشویی ملزم به درج قیمت بر روی کالای خود شدند.
اخوان افزود: پس از درج قیمت کارخانه بر روی کالاهای مزبور، توزیع کننده ملزم به افزایش سه درصد و خرده فروش ملزم به افزایش تنها ۱۰ درصد به قیمت این کالا است تا سود قانونی خود را از فروش این کالا داشته باشند.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح فروشگاه های زنجیره ای دیگر قادر به انعقاد قراردادهای اجباری با تولیدکنندگان یا بعضا تبانی برای درج قیمت دلخواه بر روی کالاها نخواهند بود و فقط سود قانونی خود را از محل فروش کالاها خواهند داشت.
وی اظهار داشت: نظارت بر درج قیمت کارخانه ای روی کالا از بخش تولید در خراسان رضوی آغاز شده است اما به دلیل وجود کالا در انبارها، هنوز تاثیرات این نظارت در بازار استان مشهود نیست و اثرات آن بعد از اتمام موجودی انبارها و تولید کالاهای جدید ملموس خواهد بود.
کارشناس‌مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به نظر می رسد طرح سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مبنی بر الزام درج قیمت کارخانه ای بر روی کالا برای تمام گروه های کالایی اجرا شود اما اثربخشی این طرح نیازمند بازنگری و اصلاح ساختار نظام توزیع نیز هست.
انتهای پیام/
درج قیمت تمام‌شده بر روی کالا لازم است اما کافی نیست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار