رئیس دانشگاه تبریز؛

همه آرزوی دیدن وضع مطلوب دریاچه ارومیه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را دارند

1400/10/05 - 09:22 - کد خبر: 56361 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: همه آرزوی دیدن وضع مطلوب دریاچه ارومیه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را دارند.

به گزارش نصر، صفر نصراله زاده در نشست کمیته علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل تالار استاد شهریار دانشگاه تبریز، ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه و دردناک بودن وضع زیستگاه هزاران گونه جانوری و گیاهی، افزود: دانشگاه تبریز به‌ عنوان قطب علمی کشور و منطقه آماده همکاری در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی جهت بازگرداندن شکوه و زیبایی دریاچه ارومیه با مسئولان کشور و استان است.
در ادامه این نشست جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ضمن اشاره اجمالی به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های علمی و پژوهشی دانشگاه در سطح کشور و جهان، افزود: با توجه به این‌که مسئله دریاچه ارومیه مرتبط با منطقه زندگی دانشگاهیان این دانشگاه است و هم‌چنین نظر به تعهد کاری و مسئولیت‌پذیری بالا، اساتید این دانشگاه نگاه ویژه به مسئله‌دارند.
وی ادامه داد: پژوهشگران از رشته‌های مختلف طرح‌هایی از قبیل مدل‌سازی پخش نمک، تغییر مرزهای اکولوژیکی، پایش و طراحی ۴۰ درصد کاهش آب مصرفی کشاورزان حوضه آبریز آجی چای را جهت احیای دریاچه انجام داده‌اند.
احمد فاخری فرد استاد دانشگاه تبریز و عضو کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با اشاره به برخی مشکلات و بی‌مهری‌ها در خصوص اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: ستاد در سطح ملی و بین‌المللی مشکلات دریاچه ارومیه را به پژوهشگران عرضه کرده و علاوه بر پایش اطلاعات، ۶۰ گزارش میدانی از وضعیت زندگی اجتماعی، فرهنگی و نیازهای ساکنان حوزه آبریز دریاچه ارائه داده است و نادیده گرفتن تلاش‌های ستاد اقدامی نادرست و بی مهری است.
وی نقض قوانین، موازی کاری، و عدم توجه جدی برخی از مسئولان را از مهم‌ترین عوامل بی‌نتیجه ماندن اقدامات سلبی و ایجابی سازمان‌های مختلف برای احیای دریاچه عنوان کرد و افزود: با توجه به پتانسیل علمی بالا در دانشگاه تبریز حمایت از طرح‌های دانشگاه و تفویض اختیار جهت اجرا موجب بهبود اوضاع خواهد شد.
وی گفت: دانشگاه تبریز افتخار دارد اجرای پایش حوزه آبریز آجی چای (۳۳ درصد آبریز دریاچه) و ۴۰ درصد کاهش مصرف آب کشاورزی را با موفقیت انجام دهد.
انتهای پیام/
همه آرزوی دیدن وضع مطلوب دریاچه ارومیه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را دارند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار